• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 5 اسفند 1397
کد مطلب : 48785
+
-

رأی منفی به سهمیه‌بندی بنزین

مجلس پیشنهاد روزی یک لیتر بنزین به هر ایرانی را رد کرد

نمایندگان مجلس به سهمیه‌بندی بنزین و حذف یارانه‌های نقدی و محدود شدن آن به افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی رای ندادند.  به گزارش همشهری، در نشست عصر دیروز پارلمان، نمایندگان با پیشنهادی مخالفت کردند که بر اساس آن قرار بود به هر ایرانی روزانه یک لیتر بنزین داده شود؛ پیشنهادی که نماینده قم مطرح کرد و فقط 53 رای موافق داشت در برابر 147 رای مخالف. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده پیشنهاددهنده می‌گفت اگر به هر ایرانی روزانه یک لیتر سهمیه بنزین داده شود یعنی در روز ۸۰ میلیون لیتر بنزین به قیمت ۱۰۰۰ تومان داده می‌شود که تورم زا نخواهد بود و دولت می‌تواند مابه التفاوت ۸۰ تا ۱۰۵ میلیون لیتر تولیدی در روز را به قیمت آزاد یعنی ۳۰۰۰ تومان بفروشد.

علی اصغر یوسف نژاد، نماینده ساری اما ساز مخالف را کوک کرد و گفت:  بودجه برای یک سال است و اگر سال ۹۹ این موضوع تصویب نشود، پیامدهایی خواهد داشت و نباید در شب عید چنین مشکلاتی را به مردم تحمیل کنیم. محمد علی وکیلی، نماینده اصلاح‌طلب از پیشنهاد همکار اصولگرای خود دفاع و تاکید کرد: کسانی هستند که وسیله نقلیه ندارند و با این پیشنهاد قیمت ریالی بنزین در روز از طریق کارت‌های اعتباری به آنها داده می‌شود. نه فقط کمیسیون تلفیق بودجه مجلس که حمید پورمحمدی، نماینده دولت هم با این پیشنهاد مخالف بود. او گفت:  دولت موافق افزایش قیمت بنزین در شرایط فعلی است ولی با این توجیه که به بخش تولید داده شود نه اینکه پول آن را به مردم دهیم. وقتی نوبت به تصمیم‌گیری درباره یارانه‌های نقدی رسید، علی مطهری، نماینده تهران و نایب رئیس مجلس پیشنهاد داد تا یارانه نقدی تنها به افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی، زنان سرپرست خانوار و یا بد سرپرست و فرزندان آنها تعلق گیرد.

این پیشنهاد هم تنها 46 رای موافق آورد و در برابر 131 رای مخالف رای نیاورد. مطهری ‌گفت: تفکیک برخوردار از غیر برخوردار در اعطای یارانه نقدی کار مشکلی است و عملا اجرا نمی‌شود. در شرایط فعلی کشور به درآمد زایی نیاز دارد و باید یارانه به درستی پرداخت شود. این بار نوبت احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم بود که با پیشنهاد علی مطهری مخالفت کند و بگوید: در حال حاضر در حاشیه شهرهای بزرگ خانواده‌های آبرومندی هستند که حاضر به مراجعه به کمیته امداد نبوده و از طریق یارانه امرار معاش می‌کنند. این شامل برخی از خانواده‌های بد سرپرست و بی سرپرست هم می‌شود. کارمندان و بازنشستگان نیز بعضاً محتاج به یارانه نقدی هستند که نباید آنها را از دریافت یارانه مسثتنا کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید