• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 2 بهمن 1396
کد مطلب : 4878
+
-

صالحی: موسیقی ایرانی مثل طبیعت ایران 4 اقلیم دارد

سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر با اعلام برگزیدگان به‌کار خود پایان داد

موسیقی
صالحی: موسیقی ایرانی مثل طبیعت ایران 4 اقلیم دارد

مراسم پایانی سی‌و‌سومین جشنواره موسیقی فجر شنبه‌شب در تالار وحدت برگزار شد. سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمدمجتبی حسینی معاون امور هنری وزیر ارشاد، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام احمد مازنی و احسان قاضی‌زاده‌هاشمی اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و تعدادی از هنرمندان ازجمله هوشنگ کامکار، محمد سریر، فاضل جمشیدی، میلاد کیایی، داوود گنجه‌ای، حسین علیشاپور، احسان عبدی‌پور، محمدرضا چراغعلی، ناصر ایزدی، پوریا اخواص، بیژن بیژنی، داریوش پیرنیاکان و...  ازحاضران در این مراسم بودند.

 

 

 

اهالی موسیقی شریف‌‌اند

 

حمیدرضا نوربخش، دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره موسیقی فجر در سخنان خود در اختتامیه جشنواره گفت: شریف‌ترین و اصیل‌ترین افراد در حوزه موسیقی فعالیت دارند؛ چراکه با وجود تمام مشکلات و موانع و تنگ‌نظری‌ها و سختی‌های شایع که از فرط تکرار و استمرار لاینحل مانده و طی 4دهه گذشته همه از نزدیک با آنها آشنا شده‌اند، همچنان با انگیزه و با عشق وافر خود مشغول فعالیت و خلق آثار هستند و کماکان به حمایت وزارت ارشاد و حل شدن مسائل و مشکلات ازجمله لغو کنسرت‌ها و آزادی فعالیت زنان هنرمند در سراسر کشور، مسئله کپی‌رایت، رونق بخشیدن به صنعت نشر و از همه مهمتر روشن شدن تکلیف سیاستگذاری‌های کلی موسیقی در سطح کشور و مسائلی از این دست، امیدوارند.

 

 

فرصتی برای گفت‌و‌گوی جهانی

 

سیدعباس صالحی، دیگر سخنران مراسم اختتامیه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنرانی خود گفت: موسیقی ایرانی موسیقی قومیت ماست. همانگونه که اقلیم ایرانی در جغرافیای خود 4فصل پررنگ و رمز است. در این اقلیم چهارگانه موسیقی ایرانی پرورش یافته است و هرکدام رنگ، طعم و بوی خود را دارد و همانگونه که جغرافیای ایران زیباست، موسیقی ایران هم پرترنم و زیباست. موسیقی ایرانی که در منطقه شرق جهانی زیسته است، نمایه‌ای از عرفان و معنویت شرقی است و عرفان و معنویت شرقی با موسیقی ایرانی پیوندی عمیق و ناگسستنی دارد. اگر موسیقی ایرانی را با این نمایه‌ها می‌شناسیم باید قدر این موسیقی را نیز در دیپلماسی فرهنگی خود بدانیم. موسیقی ایرانی می‌تواند بیش از گذشته یادآور عرفان و معنویت ایران اسلامی، ملیت ما و ارزش‌های اخلاقی ما و سبک و فرم خاص موسیقایی باشد که در سده‌های متوالی بزرگان این مرزوبوم گام‌به‌گام پیش برده‌اند و امروز به ما رسانده‌اند. پس از آن نوبت به اهدای جوایز برگزیدگان (جایزه باربد) رسید.

در بخش موسیقی باکلام ایرانی، جایزه باربد به کاوه صالحی برای آلبوم «این هم حکایتی است» رسید. در بخش خوانندگی آلبوم باکلام ایرانی جایزه به علیرضا قربانی برای آلبوم «فروغ» اعطا شد. در بخش موسیقی بی‌کلام ایرانی، لوح تقدیر برای آلبوم «چهارگان» به احسان ذبیحی‌فر و جایزه باربد به آلبوم «حرف بزن» ساخته میلاد درخشانی رسید.

در بخش آهنگسازی موسیقی جایزه باربد به‌طور مشترک به علیرضا مشایخی برای آلبوم «سپکتروم» و کارن کیهانی برای آلبوم «باغ بی‌برگی» اهدا شد.

همچنین پریسا پیرزاده برای آلبوم «وکالیز» لوح تقدیر دریافت کرد.

هوشنگ کامکار، محمد سریر و وارطان ساهاکیان اهداکنندگان جایزه‌های این بخش بودند.

پس از آن محمدرضا چراغعلی، میلاد کیایی، حمیدرضا نوربخش، مظفر شفیعی و بهرام جمالی روی سن رفتند تا جایزه‌های بخش موسیقی تلفیقی و دستگاهی را اهدا کنند.

جایزه باربد در بخش تلفیقی بی‌کلام به گلنوش صالحی برای آلبوم «ده تیر» رسید. همچنین در بخش آهنگسازی تلفیقی باکلام برای آلبوم «نوستالژی» فرزاد میلانی لوح تقدیر دریافت کرد.

در بخش موسیقی تلفیقی باکلام، میلاد درخشانی برای آلبوم «حرف بزن» جایزه گرفت. همچنین در بخش دستگاهی بی‌کلام، جایزه باربد برای آلبوم «آواز رود» به قاسم رحیم‌زاده رسید. در بخش باکلام این بخش نیز هیأت داوران هیچ هنرمندی را شایسته اهدای جایزه ندانست اما مجید مولانیا برای آلبوم «در عشق زنده باید» و محمد عشقی برای «سرو بالا» لوح تقدیر دریافت کردند.

در بخش خوانندگی موسیقی دستگاهی با کلام  هیأت داوران هیچ آلبومی را حائز دریافت تندیس جایزه ندانست اما سالار عقیلی برای آلبوم «میهن وطنم خوش‌تر» و وحید تاج برای آلبوم «در عشق زنده باید» لوح تقدیر دریافت کردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید