• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48757
+
-

20هزار انشعاب غیرمجاز آب

معاون آبفای‌ استان : کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که، در مقایسه با دیگر استان‌ها، انشعابات غیرمجاز زیادی دارد

گزارش
20هزار انشعاب غیرمجاز آب

فاطمه کمانی|‌ کرمانشاه- خبرنگار:


دیگر بحران جدی کم‌آبی بر کسی پوشیده نیست و اکثر شهرهای کوچک و بزرگ ایران طعم کم‌آبی را به شکل‌های مختلف چشیده‌اند. کرمانشاه ممکن است نسبت به برخی استان‌های مرکز کشور وضعیت بهتری از نظر منابع و ذخایر آبی داشته باشد، اما در این استان نیز در فصل گرما بسیاری از شهرها درگیر تنش آبی هستند و در خود شهر کرمانشاه نیز در برخی موارد با قطعی یا افت فشار آب مواجهیم. 

در چنین شرایطی حفظ منابع آبی در اختیار و جلوگیری از هدررفت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این در حالی است که برخی عوامل باعث می‌شود گاهی هدررفت آب بالا برود و بخش زیادی از آبی که تولید می‌شود بدون آن‌که هزینه و درآمد آن به دست بیاید از بین برود. 

فرسودگی خطوط و شکستگی آنها یکی از مهم‌ترین مواردی است که باعث هدررفت آب می‌شود و به علاوه وجود انشعابات غیرمجاز نیز بلای جان منابع آبی است و حجم زیادی از آب تولیدی را بدون آن‌که بهای آن پرداخت شود، از بین می‌برد. کرمانشاه نیز مانند تمام کشور با این معضل‌ها دست به گریبان است و جزو استان‌های با هدررفت بالای آب محسوب می‌شود.


آب بدون درآمد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه درباره هدررفت آب می‌گوید: برای هدررفت آب اصطلاحی به نام «آب بدون درآمد» داریم که دلایل متعددی باعث از دست رفتن آب در این بخش می‌شود. «علیرضا تخت‌شاهی» با بیان این‌که انشعابات غیرمجاز یکی از مهم‌ترین دلایل هدررفت آب است، اضافه می‌کند: در کرمانشاه آمار قابل توجهی از انشعابات غیرمجاز داریم، به گونه‌ای که بیش از 20 هزار انشعاب غیرمجاز آب در کرمانشاه شناسایی شده که عمده آن نیز در شهرک‌های حاشیه و خصوصاً شرق و غرب شهر است.

وی می‌افزاید: عمده این انشعابات مربوط به مناطقی است که ساخت‌وسازهای بدون پروانه و غیرمجاز در آن زیاد است و در این ساخت‌وسازها آمار انشعاب غیرمجاز نیز بالا می‌رود.  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه با اشاره به برنامه‌هایی که برای ساماندهی این انشعابات غیرمجاز وجود دارد، می‌گوید: بنا داریم با مشوق‌ها و تخفیف‌هایی که در نظر می‌گیریم این انشعابات غیرمجاز را به انشعابات قانونی و دائمی تبدیل کنیم.  تخت‌شاهی با بیان این‌که فرسودگی خطوط نیز به هدررفت آب دامن می‌زند، اضافه می‌کند: هدررفت آب در این بخش نیز به‌ویژه در بافت قدیمی شهر کرمانشاه بالاست.

وی ادامه می‌دهد: بازسازی خطوط و شبکه‌های فرسوده هر سال به صورت مستمر انجام می‌شود اما این کار نیازمند اعتبارات زیادی است که در شرایط محدودیت‌های بودجه‌ای امکان تخصیص اعتبار برای نوسازی تمام خطوط وجود ندارد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب از پایین بودن تعرفه آب‌بهایی که از مردم دریافت می‌شود نیز یاد می‌کند و می‌افزاید: در شرایطی که هزینه تمام شده هر مترمکعب آب حدود هزار تا 1200 تومان تمام می‌شود اما بهایی که از مشترکان در این زمینه دریافت می‌شود حدود 400 تومان است و برای هر مترمکعب آب زیان زیادی می‌دهیم. 


‌انبوه انشعاب‌های غیرمجاز در سازه‌های غیرمجاز

معاون شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه نیز درباره وضعیت انشعابات غیرمجاز کرمانشاه می‌گوید: کرمانشاه از جمله استان‌هایی است که بین دیگر استان‌ها انشعابات غیرمجاز بالایی دارد. 
«رضا داوودی» ادامه می‌دهد: منطقه «کرناچی» از جمله مناطقی است که بیشترین میزان انشعاب غیرمجاز آب را در شهر کرمانشاه با حدود 3 هزار انشعاب غیرمجاز دارد.  وی معتقد است بخش زیادی از انشعابات غیرمجاز با مسائل اجتماعی و معیشتی مردم وابستگی دارد و در ساخت‌وسازهای غیرمجاز بیشتر شاهد وجود انشعابات غیرمجاز هستیم. 

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه درباره فرسودگی خطوط و شبکه آب کرمانشاه نیز یادآوری می‌کند: در شهر کرمانشاه از حدود هزار و 700 کیلومتر شبکه آبی نزدیک به 800 کیلومتر آن فرسوده است.  به گفته داوودی، بخشی از این خطوط حتی میانگین عمر بالای
50 سال هم دارند و کاملاً فرسوده محسوب می‌شوند.  وی با بیان این‌که هر سال نوسازی این خطوط به صورت مستمر انجام می‌شود، اضافه می‌کند: نوسازی تمام این خطوط هزینه زیادی دارد که در شرایط کنونی امکان تأمین همه این منابع وجود ندارد.
معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب شهری استان کرمانشاه می‌گوید: قرار است یک شرکت خارجی در این زمینه پای کار بیاید اما هنوز این طرح عملیاتی نشده است. 

این خبر را به اشتراک بگذارید