• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
جمعه 3 اسفند 1397
کد مطلب : 48697
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/rWmw
+
-

احزاب انگلیس در مسیر انشعاب

11 عضو حزب محافظه‌کار و کارگر در اعتراض به شرایط برگزیت از این حزب جدا شدند

اروپا
احزاب انگلیس در مسیر انشعاب

5 هفته مانده به مهلت تعیین شده برای تعیین تکلیف شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، پارلمان این کشور اکنون شاهد گسست در احزاب بزرگ انگلیس است؛ ماجرایی که خود می‌تواند به بحرانی جدید تبدیل شود.
3 نماینده مجلس از حزب حاکم انگلیس یعنی حزب محافظه‌کار در اقدامی بی‌سابقه از این حزب جدا شده و به 8 نماینده‌ای پیوسته‌اند که به حزب محافظه‌کار پشت کرده و از آن خارج شده‌اند. رسانه‌های انگلیسی به اتفاق از این ماجرا به‌عنوان یک زلزله سیاسی در این کشور یاد کرده‌‌اند که احتمالا دست‌کم تا چند روز موضوع جنجالی خروج از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.
به گزارش سی ان ان نمایندگان حزب کارگر نیز در اعتراض به رویکرد جرمی کوربین، رهبر حزب، در چگونگی تقابل با حزب حاکم اعلام کرده‌اند از حزب کارگر جدا می‌شوند. به گفته این دو گروه نمایندگان، تقابل بی‌حاصل 2 حزب، انگلیس را به سمت وضعیت «عدم‌توافق» با اتحادیه اروپا پیش می‌برد؛ شرایطی که به گفته آنها، اقتصاد و جامعه انگلیس را به یک بلاتکلیفی و سردرگمی بی‌سابقه خواهد کشاند.
نمایندگانی که از 2 حزب بزرگ انگلیس جدا شده‌اند، خود را نمایندگان مستقل نامیده‌ و در مجلس نیز محل نشستن خود را از هم‌حزبی‌های سابق‌شان جدا کرده‌اند. این اقدام ممکن است به نقطه آغاز یک تغییر بزرگ‌تر در سیاست انگلیس منجر شود و در صورت استمرار، 2 حزب محافظه‌کار و کارگر را از مدار قدرت خارج کند.
3 نماینده حزب محافظه‌کار در نامه‌ای به نخست‌وزیر انگلیس، شیوه مدیریت مذاکرات خروج از سوی او را «فاجعه‌بار» خوانده‌ و وضعیت آشفته کنونی حزب را برای آینده آن خطرناک توصیف کرده‌اند. آنها که از اساس جزو مخالفان برگزیت بوده‌اند، در نامه‌ خود نوشته‌‌اند: «بسیار تلخ است که ببینیم حزبی که زمانی بیش از دیگران در زمینه اقتصاد مورد اعتماد مردم بود، اکنون کشور را به لبه پرتگاه عدم‌توافق کشانده است.»
انگلیسی‌ها 2 سال گذشته را با کابوس بزرگی به نام مذاکرات برگزیت سپری کرده‌اند. دولت این کشور ابتدا تصور می‌کرد با بیشترین امتیاز و دست پر از میز مذاکره با اتحادیه اروپا باز خواهد گشت و برگزیت را به بهترین شکل ممکن و آنگونه که به نفع انگلیسی‌ها باشد به سرانجام خواهد رساند؛ واقعیت اما چیز دیگری بود. مقام‌های اتحادیه اروپا بر سر هیچ موضوعی در مقابل انگلیس کوتاه نیامدند و هیچ امتیازی به دولت انگلیس ندادند. یک سال‌ونیم مذاکره در نهایت به توافقی منجر شد که نمایندگان مخالف دولت انگلیس معتقدند یکطرفه و به ضرر این کشور است. آنها یک‌بار به این توافق رأی منفی دادند. از سوی دیگر اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده مذاکره مجدد و توافق دیگری در کار نیست. این شرایط، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را در انگلیس دچار بحران کرده و اعتراض‌های بسیاری به‌دنبال داشته است. از سوی دیگر، مخالفان ترزا می‌ معتقدند او با کشتن وقت تلاش می‌کند زمان باقیمانده نیز به پایان برسد و انگلیس را در نهایت در مقابل 2 گزینه «توافق کنونی» و «عدم‌توافق» قرار دهد تا بتواند در نهایت حرف خود را به کرسی بنشاند و توافق موجود را از تصویب مجلس بگذراند.

حزبی جدید متولد می‌شود؟
تعداد نمایندگانی که از 2 حزب بزرگ انگلیس خارج شده‌اند اکنون 11 نفر است اما پیش‌بینی می‌شود دست‌کم طی روزهای آینده 4 نفر دیگر از حزب کارگر جدا شوند و به این گروه مستقل بپیوندند. افزایش تعداد به بیش از این اعداد اما در حد گمانه‌زنی باقی مانده است. با این حال، احتمال تشکیل یک حزب جدید از سوی این افراد رد نشده است. این موضوع در حالی مطرح می‌شود که ساختار سیاسی انگلیس چندان با تشکیل احزاب جدید مهربان نبوده است. پیش از این در دهه 1980، گروه کوچکی از نمایندگان حزب کارگر از این حزب جدا شده و حزبی جدید تاسیس کردهاند اما اقدام آنها سرنوشتی تاریک داشت. حزب سوسیال دمکرات انگلیس که از ترکیب این افراد تشکیل شده بود ابتدا موفقیت‌هایی به دست آورد اما پس از چندی به کلی از صحنه سیاسی انگلیس حذف شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید