• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
پنج شنبه 8 دی 1401
کد مطلب : 181351
+
-

قطع انشعاب ساختمان‌های ناایمن

رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران: جلسات هفتگی ایمن‌سازی‌ در مناطق برگزار می‌شود

گزارش 2
قطع انشعاب ساختمان‌های ناایمن

ریزش ساختمان متروپل آبادان هشداری برای بنا‌های ناایمن مرکز شهر‌ها بود که تا با تعمیر و نوسازی بخش‌های مختلف بنا، احتمال بروز حادثه را کاهش دهند اما تعداد زیاد این ساختمان‌ها در شهر‌هایی مانند تهران و مشکلات مالکان و بهره‌برداران باعث شده که دستاورد‌های چندانی در این زمینه مشاهده نشود. ایمن‌سازی‌ در بعضی بنا‌های تجاری به نتیجه نسبی رسیده است ولی تعداد ساختمان‌های باقیمانده همچنان زیاد و اسامی آنها نامشخص است. شهردار تهران مدتی قبل اعلام کرد که فهرست ساختمان‌های ناایمن وجود ندارد و اسامی آنها هم اعلام نخواهد شد بلکه شهرداری کار شناسایی و نظارت را انجام می‌دهد.
به‌گزارش همشهری، رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره گفت: درصورت عدم‌اقدام صاحبان ساختمان‌های ناایمن به ایمن‌سازی، انشعاب این ساختمان‌ها قطع می‌شود.
مهدی بابایی با اشاره به برگزاری جلسات هفتگی ایمن‌سازی‌ در مناطق ۲۲گانه، گفت: براساس گزارش‌های سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از آخرین وضعیت ساختمان‌های ناایمن و همچنین ارائه گزارش پیشرفت ایمن‌سازی‌؛ پویایی بیشتری را در رسیدگی به وضعیت ساختمان‌های ناایمن شاهد هستیم.
رئیس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیش از این موضوع ایمن‌سازی‌ در اولویت مناطق ۲۲گانه نبوده است، یادآوری کرد: برخی مدیران اذعان می‌کنند که برای نخستین بار در جایگاه پاسخگویی درخصوص ساختمان‌های ناایمن قرار گرفته‌اند و همین حضور و پاسخگویی باعث شده سرعت کار افزایش یابد. نکته حائز اهمیت این است که در برنامه 4ساله چهارم توسعه شهرداری تهران، برای ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های ناایمن عدد و رقم معین کردیم؛ به‌طوری که براساس آمار احصا شده باید تعداد مشخصی از این ساختمان‌ها ایمن‌سازی‌ شوند. به‌عبارتی میزان پیشرفت را درصد قرار نداده‌ایم که پاسخگویی غیرشفاف باشد. امیدواریم پیرو این سیاست‌گذاری، اقدامات به‌طور جدی پیگیری شود و شاهد تحول در ایمن‌سازی‌ باشیم. نکته مهم این است که باید آموزش مدیران در نحوه مواجهه با ساختمان‌های ناایمن در اولویت باشد و سازمان آتش‌نشانی و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران این آموزش را در اولویت قرار دهند.
بابایی با تأکید بر اینکه اخطار دادستانی به ساختمان‌های ناایمن در ایمن‌سازی‌ مؤثر بوده است، بیان کرد: روال به این شکل است که ابتدا خودمان به مالکان این ساختمان‌ها اخطار می‌دهیم و سپس از طریق قوه قضاییه ابلاغ می‌شود. درخصوص ساختمان‌هایی که مالکان آنها برای ایمن‌سازی‌ اقدام نکرده‌اند، درخواست کرده‌ایم که قطع انشعاب صورت بگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه تا‌کنون موارد متعددی مشمول قطع انشعاب شدند، خاطرنشان کرد: نمونه مشهود این اقدام، ساختمانی در منطقه۱۱ بوده که اخیراً قطع انشعاب آن انجام شده است.

۱۲۹ ساختمان خیلی پرخطر
از ابتدای دوره مدیریت شهری ششم، موضوع وجود ۱۲۹ساختمان خیلی پر خطر و بحرانی مطرح می‌شد اما به‌گفته بابایی با پیگیری‌هایی که در کمیته ایمنی و مدیریت بحران و همراهی مناطق انجام شد، این تعداد کاهش یافته است.
وی با تأکید بر اینکه باید ایمنی اولویت اول مناطق باشد، گفت: از سازمان آتش‌نشانی و سازمان مدیریت بحران انتظار داریم که موضوع ایمنی را به‌طور ناحیه محور ارزیابی کرده و هر 3ماه یک‌بار نتیجه ارزیابی‌ها را به معاونان شهردار و شهردار تهران ارائه کنند.
بابایی با اشاره به اینکه موضوع تعیین تکلیف ساختمان‌های ناایمن در برنامه چهارساله دیده شده و تعداد ساختمان‌هایی که باید ایمن‌سازی‌ شوند، مشخص است؛ اخطار، اطلاع‌رسانی، قطع انشعاب آب، قطع انشعاب برق با حکم دادستانی، و سپس اقدام به پلمب را مراحل قانونی ایمنی‌سازی‌ عنوان و خاطرنشان کرد: آگاهی از این مراحل می‌تواند مسیر ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های ناایمن را هموار کند.

مکث
فهرستی وجود ندارد

در دوره مدیریت قبلی شهرداری تهران بار‌ها موضوع فهرست ساختمان‌های خطرناک پایتخت مطرح شده بود اما این فهرست هیچ‌گاه اعلام نشد. مدتی پیش علیرضا زاکانی، شهردار تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه فهرست ساختمان‌های ناایمن چه زمانی در اختیار دادگستری قرار خواهد گرفت، گفت که «مدتی است که اقدامات لازم در حوزه ایمن‌سازی‌ ساختمان‌های سطح پایتخت در ۲۲منطقه شهر تهران آغاز شده است اما اصل کار شهرداری در حوزه ساختمان‌های ناایمن شناسایی است؛ چرا که لیست ساختمان‌های ناایمن هیچ‌وقت وجود خارجی نداشته است. لیست اعلام کردن کار اشتباهی است و اگر لیست بدهیم از فردا کسی در شهر نمی‌ماند.» او همچنین تأکید کرد: «هر آنچه در سال‌های گذشته وجود داشته، ناظر بر بررسی ساختمان‌ها از حوزه و منظر آتش‌نشانی بوده است؛ اما اکنون علاوه بر حوزه آتش‌نشانی در حوزه شهرسازی، ایمنی و ساختمانی نیز ساختمان‌ها مورد بررسی قرار خواهند گرفت. پس از صدور شناسنامه برای ساختمان‌ها مشخص می‌شود که کدام ساختمان‌ها ناایمن و کدام ساختمان‌ها ایمن هستند و به‌دنبال آن نیز اقدام به بازسازی، نوسازی و تخریب ساختمان‌ها می‌کنیم.» شهردار تهران همچنین گفت: «۲۹گروه از ۹دستگاه دست به‌دست هم داده‌اند تا ساختمان‌های بالای ۶ طبقه دارای شناسنامه شوند و از ساختمان‌های بلند کار را شروع می‌کنیم و به ساختمان‌های کم طبقه‌تر خواهیم رسید. مهم این است که این ساختمان‌ها ایمن شوند و در گذشته به همه‌‌چیز به‌صورت تک بعدی نگاه می‌شد. مشکل این ساختمان‌های ناایمن از لحاظ آتش‌نشانی است، اما همه‌‌چیز ایمنی آتش‌نشانی نیست.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید