• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 1 اسفند 1397
کد مطلب : 48441
+
-

اسناد جدید از اصالت نامه امامره به آیت‌الله‌منتظری

مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام ره‌ 3 دستخط از آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و آیت‌الله مشکینی درباره نامه عزل آیت‌الله منتظری از قائم‌مقامی رهبری منتشر کرد

اسناد جدید از اصالت نامه امامره به آیت‌الله‌منتظری

 مرقومه رهبر معظم انقلاب
با سلام و تحیت در شب هفتم فروردین 68اینجانب و حضرات نامبرده بالا در خدمت حضرت امام راحل قدّس‌الله روحه بودیم و بیشترین گفت‌وگو درباره آن نامه بود و اینکه از رسانه‌ها پخش بشود یا نه و سرانجام تصمیم نهایی امام این شد که نامه پخش نشود و فقط برای مخاطب نامه فرستاده شود. ساعتی قبل از آن هم فرزند گرامی امام مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین آقای حاج احمدآقا متن نامه را برای نامبردگان قرائت کردند. صدور آن نامه از ذهن و قلم شریف امام جای کمترین تردید نیست.
والسلام علیکم
سیدعلی خامنه‌ای 22/10/79





 مرقومه آیت‌الله علی مشکینی


پس از اهداء سلام و تحیات، در اوایل فروردین 68 شبی در حضور امام راحل قدّس سرّه با نامبردگان فوق بودیم و صحبت در اطراف انتشار و عدم‌انتشار نامه مزبور بود و از معظّم له درخواست عدم‌انتشار و یا تخفیف مفاد آن می‌شد و اگر کسی در آن حال سخنان ایشان را درباره آقای منتظری می‌شنید نه فقط یقین می‌کرد که نامه نامه ایشان است بلکه یقین می‌کرد که ایشان در نوشتن نامه ارفاق نموده و رعایت برخی از مصالح را کرده است، و در واقع «سبقت رحمته غضبه» و به هرحال بنده می‌دانم و شهادت می‌دهم که نامه فوق‌الذکر نامه معظّم له و مطالب آن منظور ایشان بوده و اگر کسی شک دارد «قل هاتوا برهانکم ان کنتم صادقین»
الاقل علی المشکینی 31/1/80



 مرقومه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی


عصر آن‌روز دفتر امام (ره) از من و آیت‌الله خامنه‌ای خواسته بود که این نامه امام را به قم ببریم و به‌دست آقای منتظری برسانیم و هیأت رئیسه مجلس خبرگان در دفتر اینجانب جلسه داشت برای تصمیم‌گیری در مورد تشکیل جلسه خبرگان به‌منظور اجرای دستور امام درخصوص عزل آقای منتظری. حضار آقایان فوق‌الذکر به اضافه آقایان مومن و طاهری خرّم‌آبادی بودند.
به اتفاق آراء با ابلاغ چنین نامه تندی و نیز تشکیل جلسه خبرگان موافق نبودند، تصمیم گرفتیم که به جماران برویم و نظرمان را به محضر امام بگوییم و هروقت به دفتر امام رسیدیم و امام اجازه ملاقات دادند. یادگار امام هم به جمع ما پیوستند.
 از امام درخواست کردیم که از ارسال نامه خودداری فرمایند امام نپذیرفتند و سپس درخواست شد که از اعلان متن نامه منصرف شوند که فقط پذیرفتند تا فردا منتشر نشود و سپس هنگام طلوع فجر فرستاده امام به خانه اینجانب آمد و گفت امام فرموده‌اند نامه از صدا و سیما پخش نمی‌شود، و توسط فرد دیگری برای آقای منتظری ارسال می‌شود.
اکبر هاشمی 11/2/80


تاریخ
مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) دستخط‌هایی از آیت‌الله خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و مرحوم آیت‌الله مشکینی در تأیید درستی نامه‌های سال68امام خمینی(ره) خطاب به آیت‌الله منتظری منتشر کرد. بهانه چنین مباحثاتی تشکیک علی مطهری، نایب رئیس مجلس در یک گفت‌وگوی اینترنتی نسبت به صحت این نامه‌ها بود. موسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره)  همزمان با سالگرد انتشار نامه امام به علی‌اکبر محتشمی‌پور،  وزیر وقت کشور در 30بهمن سال66درباره عملکرد نهضت آزادی این اسناد را منتشر کرد. استناد این اسناد به جلسه مشترک اعضای وقت هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در شامگاه ششم فروردین سال68و در حضور امام‌خمینی(ره) درباره این نامه‌هاست: آیت‌الله خامنه‌ای، مرحوم آیت‌الله مشکینی و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی. این 3عضو هیأت رئیسه خبرگان در نامه‌هایی شهادت می‌دهند که در حضور امام درباره نامه‌های امام خمینی(ره) خطاب به آیت‌الله منتظری بحث و گفت‌وگو داشته‌اند و مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) تصویر این 3نامه را منتشر کرده است. حجت‌الاسلام حسن خمینی، تولیت مؤسسه در سال‌های 79و 80طی نامه‌هایی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای، آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درخواست می‌کند تا با توجه به جلسه مذکور و شبهات مطرح شده شهادت خودشان را مرقوم کنند. پاسخ این نامه‌ها نیز  در همان سال‌های 79و 80داده می‌شود.


مطهری: نظر مؤسسه نشر آثار امام (ره) را می‌پذیریم
علی مطهری بعد از نخستین اظهارات تردیدگونه‌اش درباره اصالت دو نامه معروف امام یکی به نهضت آزادی و دیگری به آیت‌الله منتظری، با انتشار متنی نوشت که تأکید اصلی من روی دستخط نبود بلکه روی این مطلب بود که محتوای این دو نامه با سیره و شخصیت امام خمینی چندان سازگار نیست. او نوشت: نامه نهضت آزادی در پاسخ به وزیر کشور وقت در زمانی صادر شده که آن نهضت با ادامه جنگ مخالفت می‌کرد و به نوعی پشت جبهه تضعیف می‌شد و امام (ره) از دست آنها ناراحت بودند و حکم به منع ورود آنها در قوای سه گانه صادر و آنها را از حقوق اجتماعی‌شان محروم نمودند که البته این می‌تواند یک امر موقت بوده باشد و نامه 6/1/1368مربوط به آیت‌الله منتظری نیز در شرایط سخت روحی و جسمی امام عزیز صادر شده و شامل تعابیر تندی است. لذا این دو نامه با ادبیات امام اندکی فاصله دارد و ما نباید زیاد روی آنها تکیه کنیم.
  مطهری نوشت: در واقع حرف من این بود که ‌ای کاش این دو نامه از امام خمینی نمی‌بود و جعلی بود ولی اکنون که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی آن را اصیل می‌داند ما نیز می‌پذیریم ولی معتقدیم باید محتوای این دو نامه را با توجه به شرایط زمان نگارش آن درنظر گرفت و مثلا در مورد حکم نهضت آزادی آن را موقت تلقی کرد نه دائمی، تا ساحت آن بزرگمرد از هر شائبه‌ای پاک بماند. وقتی برای درک مقصود حدیث معصوم توجه به شرایط زمان و مکان و سؤال‌کننده را لازم می‌شماریم چرا در این موارد به این عناصر توجه نداشته باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :