• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48361
+
-

میانکاله؛ نیازمند مشارکت بخش‌ دولتی و جامعه محلی

 تالاب میانکاله بخشی از شبه جزیره میانکاله است. این تالاب اولین تالاب بین‌المللی ثبت شده در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر است. در این تالاب که ۱۰۰ هزار هکتار مساحت دارد ۴۰ گونه پرنده زندگی می‌کنند. با وجود اهمیت میانکاله، اما محیط‌ زیست تالاب به شدت مورد تهدید قرار گرفته است. آتش‌سوزی در تالاب، کاهش تراز آب دریای خزر و تاثیر مستقیم آن بر کاهش تراز آب تالاب میانکاله، توسعه کشاورزی آبی در نوار ساحلی جنوبی دریای خزر و ورود پساب‌های کشاورزی تهدید بزرگی برای حیات این منطقه محسوب می‌شوند. 
فرماندار بهشهر درباره اهمیت میانکاله به عنوان یکی از ذخیره‌‌گاه‌های زیست‌کره به همشهری می‌گوید: میانکاله یکی از زیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی در استان مازندران است. همچنین این پناهگاه بازمانده تیپ اراضی مشجر ساحلی در ساحل دریای خزر است و به علت داشتن موقعیت ویژه و منحصربه‌فرد اکولوژیکی، وجود خلیج گرگان و تالاب‌ها یکی از ذخایر با ارزش کره لقب گرفته است. سازمان جهانی یونسکو برای این منطقه شناسنامه ویژه تهیه و مشخصات آن را به صورت کامل تشریح کرده و آن را محلی دانسته که باید برای انجام کارهای علمی و پژوهشی حفاظت شود.

هادی خنجری با بیان این‌که تالاب میانکاله در چند سال اخیر همواره با مشکلات اکولوژیک انسانی یا طبیعی فراوانی مواجه بوده است، می‌افزاید: با توجه به این‌که کشور ایران در محدوده جغرافیایی خشک و نیمه‌خشک کره زمین قرارگرفته است، اهمیت تالاب‌ها در کشور چند برابر است و همه ما در هر جایگاهی به عنوان شهروند یا مدیر و مسئول موظف به تلاش برای حفظ آنها هستیم. 

وی با اشاره به مشکلاتی که منطقه ویژه‌ای مانند میانکاله را تهدید می‌کند، می‌گوید: شناخت دقیق این مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب برای جلوگیری از تخریب عرصه‌های طبیعی میانکاله ضروری است. به‌ویژه این‌که معیشت گروهی از شهروندان ما به حیات این تالاب وابسته است و از سوی دیگر، تالاب در توازن اقلیم شهرستان هم نقش مهمی دارد. 
فرماندار بهشهر ایجاد عزم اجتماعی در نگهداری تالاب و توسعه همکاری بین بخش‌های دولتی و جامعه محلی با هدف حفاظت از تنوع زیستی منطقه را برای حفظ حیات میانکاله ضروری می‌داند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید