• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48324
+
-

هنرمندان غایب به شهرستان‌ها می‌روند

سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر امشب به پایان می‌رسد

موسیقی
هنرمندان غایب به شهرستان‌ها می‌روند

ندا انتظامی/روزنامه‌نگار

امشب 30 بهمن پرونده سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر با برگزاری آیین اختتامیه در تالار وحدت بسته می‌شود. با این حال جشنواره موسیقی فجر همچنان در شهرستان‌ها ادامه دارد. به‌عبارت دیگر سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر در برخی از استان‌های ایران با حضور هنرمندانی که در این دوره از جشنواره غایب بودند به‌کار خود ادامه می‌دهد.
این خبر که در روزهای پایانی جشنواره موسیقی فجر نه از سوی روابط عمومی جشنواره موسیقی فجر بلکه از سوی روابط عمومی معاونت امور هنری برای رسانه‌ها ارسال شد، حاوی این موضوع است که هنرمندان مطرح موسیقی همچون حسام‌الدین سراج و علیرضا قربانی در شهرستان‌ها به اجرای برنامه خواهند پرداخت؛ امری که در این دوره جشنواره موسیقی فجر کمبود آن به‌شدت به چشم می‌خورد. از دیگر هنرمندانی که قرار است در شهرستان‌ها به اجرای برنامه بپردازند می‌توان به رضا یزدانی، سینا سرلک، ماریو تقدسی، احسان خواجه‌امیری، مازیار فلاحی، میلاد درخشانی، همایون نصیری، دارا دارایی، بهنام بانی، محمدرضا گلزار، علی لهراسبی و رستاک حلاج اشاره کرد.

غیبت هنرمندان بنام موسیقی در جشنواره موسیقی فجر نکته‌ای است که روز گذشته از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرسیده شد. سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در روزهای پایانی جشنواره به سالن حوزه هنری رفت تا شاهد اجرای موسیقی نواحی باشد به حضور نام‌آوران در کنار نسل‌های میانی و نسل نوپا اشاره کرد تا در جشنواره موسیقی فجر ارتباط میان‌نسلی شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در جشنواره 6 روزه موسیقی فجر، روز پنجم را برای حضور در جشنواره انتخاب کرده بود دراین باره تأکید کرد: «جشنواره‌ها باید فرصتی باشند برای این ارتباط میان‌نسلی. اگر نام‌آوران غایب باشند بخشی از کار کمبود دارد و اگر کسانی که در میدان تازه وارد شده‌اند اما استعدادهای آینده هستند آنها هم کمرنگ باشند، بخش دیگر جشنواره هم ناقص خواهد بود. در ارتباط با جشنواره موسیقی اینکه ما نام‌آوران و نامداران را در فضای جشنواره داشته باشیم، نگاه درستی است. نمی‌خواهم بگویم نتیجه این جشنواره راضی‌کننده است اما با همین نگاه هم، تلاش بر این بوده است که امسال نام‌آوران بیشتری در فضای موسیقی جشنواره حضور داشته باشند.
این نکته‌ای است که شهرام صارمی در مقام دبیر اجرایی جشنواره هم بر آن تأکید دارد: «ما امسال به تمام هنرمندان موسیقی زنگ زدیم و از آنها دعوت کردیم که در جشنواره حضور داشته باشند.» 

به‌نظر می‌رسد که سفرهای ناگهانی هنرمندان و همزمانی کنسرت امری متداول در طول جشنواره است چراکه صارمی دلخوری هنرمندان از جشنواره را قبول ندارد: «در مورد دلخوری باید بگویم که هنرمندان دلخور نبودند بلکه ما با آنها صحبت و مذاکره کردیم اما اغلب در سفر بودند یا در جای دیگری کنسرت داشتند.» صارمی در پاسخ به این سؤال که چرا این هنرمندان حاضرند در جشنواره موسیقی فجر شهرستان‌ها اجرا بروند اما در جشنواره موسیقی فجر تهران اجرا نرفتند، گفت: «خیلی از گروه‌ها مربوط به همان منطقه هستند یا شرایط اجرای شهرستان بیشتر به شرایطشان نزدیک بود.»

او درباره اطلاع شهرستان‌ها و اینکه چرا این خبر مهم در نشست خبری جشنواره یا در طول جشنواره اعلام نشده، گفت: «نشست خبری جشنواره مربوط به برنامه‌های تهران بود. البته در آن زمان هنوز برای اجراها برنامه‌ریزی نشده بود. اما باید بگویم که در این مدت ستاد جشنواره کمال همکاری را با اداره کل فرهنگ ارشاد و انجمن‌های استان میزبان داشته است حتی ما برای آنها گروه‌هایی هماهنگ کرده‌ایم.»

7 استان با همکاری ستاد برگزاری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر میزبان گروه‌ها و هنرمندانی هستند که از تهران برای اعزام آنها هماهنگی‌ها شده است و 8 استان با برنامه‌ریزی و هماهنگی، انجمن موسیقی ایران، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان و انجمن موسیقی استان میزبان این رویداد موسیقایی هستند.

 برنامه‌های جشنواره موسیقی در استان لرستان (۲۴ بهمن تا ۲ اسفند)، سمنان (۲۶ بهمن تا ۳ اسفند)، زنجان (۲۶ بهمن تا ۳۰ بهمن)، فارس (۲۵ بهمن تا ۴ اسفند)، گیلان (۴ اسفند تا ۱۰ اسفند)، کرمانشاه (۲۴ تا ۲۹ بهمن) و منطقه آزاد اروند (۲۴ بهمن تا ۳۰ بهمن) در حال اجراست و البته جدول اجراهای خوزستان، اصفهان، همدان، جنوب کرمان (اول اسفند تا سوم اسفند) و مرکزی هنوز قطعی نشده است.


از بین رفتن سرمایه انسانی، مادی و معنوی در جشنواره موسیقی
کیوان ساکت از غیبتش در جشنواره امسال گفت


اسم گروه دیگری که برای اجرا در کرمانشاه اعلام شده گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و خوانندگی وحید تاج است. شهرام صارمی درباره عدم‌اجرای کیوان ساکت در تهران اینگونه توضیح داد: «کیوان ساکت را برای جشنواره دعوت و با او صحبت کردیم، اما متأسفانه به توافق نرسیدیم.»

کیوان ساکت دراین باره به همشهری گفت: «در این دوره از جشنواره چه در تهران و چه در کرمانشاه شرکت نخواهم کرد.»  او دلیل عدم‌حضور خود را اینگونه شرح داد: «چندسالی بود که در جشنواره موسیقی فجر شرکت نکرده بودم، تا سال ۱۳۹۴ و سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر که حمیدرضا نوربخش در جایگاه دبیر از من دعوت کرد. دعوت را پذیرفتم اما باید بگویم که حقوق مادی و معنوی من چون بسیاری هنرمندان دیگر در این دوره از جشنواره پایمال شد و به همین دلیل تصمیم گرفتم که دیگر در جشنواره فجر شرکت نکنم.»

اردیبهشت‌ماه سال 95یعنی کمتر از 4 ماه که از برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر می‌گذشت، کیوان ساکت در پنجمین نشست از سلسله‌ گفتمان ضرب اصول با موضوع نقد و بررسی جشنواره موسیقی فجر به انتقاد از جشنواره پرداخت. او به روند جشنواره و نحوه قرارداد گروهش تا میزان قرارداد خود انتقاد داشت؛ امری که باعث شد او دیگر نخواهد در جشنواره موسیقی فجر شرکت کند. با این حال ستاد جشنواره سی و چهارم از او دعوت به‌عمل آورد. او در این‌باره توضیح داد: «مجددا در این دوره از جشنواره از من برای حضور دعوت کردند. باتوجه به علاقه من به استاد وزیری قرار شد که کنسرتی به یاد استاد وزیری اجرا کنم. اما باید بگویم که در این دوره شروطی برای من گذاشته شد. زمانی که ارکسترهای بین‌المللی همچون ارکستر سن پترزبورگ یا ارکستر سمفونیک آلمان یا ارکستر فیلارمونیک پاریس از من دعوت به‌کار می‌کند، هیچ شرطی جز حضور من و آثار من به‌ترتیبی که مورد نظر خود من باشد ندارند.‌ گمان داشتم زمانی که جشنواره فجر از من دعوت می‌کند تا در مهم‌ترین جشنواره کنسرت برگزار کنم، ‌شأن و مرتبه من را درنظر بگیرد و از اعمال سلیقه دوری کند. به همین دلیل من در جشنواره سی و چهارم شرکت نکردم و در هیچ شهر دیگری مانند آنچه شما گفتید در کرمانشاه شرکت نخواهم کرد. جای تأسف است که سرمایه انسانی، مادی و معنوی به همین راحتی از بین می‌رود.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید