• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
سه شنبه 30 بهمن 1397
کد مطلب : 48262
+
-

تولید موتورسیکلت در آستانه توقف

گزارش
تولید موتورسیکلت در آستانه توقف

مشکلات تولید و توقف شماره‌گذاری با مصوبه دولت برای اسقاط موتــورسیـکلت‌هـای فرسوده موجب شده که با کاهش تیراژ تولید به 10‌تا‌20هزار دستگاه در 6‌ماه نخست امسال، زنگ هشدار تعطیلی این صنعت به‌صدا درآید.
به‌گزارش همشهری، ابوالفضل حجاری، عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت در نشست خبری دیروز خود با بیان اینکه مصوبه دولت مبنی بر تولید موتورسیکلت به ازای اسقاط مدل‌های فرسوده، سبب شده تا این صنعت 40ساله امروز با خطر تعطیلی روبه‌رو شود، گفت: تعداد شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت از 200واحد در سال‌های گذشته، به 24واحد کاهش یافته و به‌نظر می‌رسد برخی با بهانه‌های واهی به‌دنبال جایگزینی واردات به‌جای تولید موتورسیکلت در داخل هستند. ابوالفضل حجاری، افزود: نیاز بازار داخلی به موتورسیکلت در 10سال گذشته تا 800هزار دستگاه بود که این میزان در سال86 به 130هزار دستگاه و امسال به 50هزار دستگاه کاهش یافته است.  او متوسط قیمت موتورسیکلت را 6 تا 18میلیون تومان دانست و با اشاره به اینکه زندگی 12هزار خانوار با صنعت تولید موتورسیکلت گره خورده توضیح داد: بخش بزرگی از کارگران این صنعت در 6‌ماه گذشته به‌دلیل جلوگیری از تولید این محصول حقوقی دریافت نکرده‌اند. او افزود: سال گذشته هیأت وزیران مصوب کرد به ازای تولید هر دستگاه خودرو و موتورسیکلت باید یک دستگاه خودرو یا موتورسیکلت اسقاط شود؛ مصوبه‌ای که از آغاز امسال خودروسازان از اجرای آن معاف شدند، اما برای موتورسیکلت‌سازان همچنان باقی است. به گفته این مقام صنفی، با مصوبه 2هفته پیش هیأت وزیران، مقرر شده تا همانند خودروها اسقاط موتورسیکلت‌ها نیز به‌مدت یک‌سال به تعویق افتد اما هنوز این مصوبه ابلاغ نشده است. 
عضو هیأت‌مدیره انجمن صنعت موتورسیکلت ایران گفت: در تهران کمتر از 2میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد و در خوش‌بینانه‌ترین حالت همزمان 500هزار دستگاه موتور در پایتخت در حال ترددند. مدل تولیدی 70درصد موتورهای مورد استفاده در تهران برای سال‌های 95‌تا‌97 انژکتوری و مطابق استانداردهای روز بوده و از ابتدای امسال تولید‌کنندگان، استاندارد آلایندگی یورو5 برای تولید این محصول را دریافت کرده‌اند. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید