• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48233
+
-

پردازش طلای کثیف در زنجان

15 کارگاه بازیافت زباله به صورت غیرقانونی در شهر فعالیت می‌کنند

شهری
پردازش طلای کثیف در زنجان

زهرا هادیلو|  زنجان - خبرنگار :


روزانه 300 تن زباله در زنجان تولید می‌شود. برخی کارشناسان از زباله به عنوان طلای کثیف یاد می‌کنند اما در شهر ما از این‌که فرصتی برای طلا شدن آن به دست بیاید، خبری نیست. زباله‌ها هنوز به شکل سنتی دفن می‌شوند و فقط قسمتی از آن به چرخه بازیافت بازمی‌گردند. وعده تولید برق از زباله‌ها نیز تا به امروز رنگ واقعیت به خود نگرفته است و سرمایه‌گذار نیز اعلام کرد با ارزان بودن قیمت برق، ارزش سرمایه‌گذاری در این بخش وجود ندارد و به این ترتیب کارخانه تولید برق هم تبدیل به یک رویا شد. در این میان سازمان مدیریت پسماند شهرداری زنجان برنامه‌هایی برای بازیافت زباله و جلوگیری از فعالیت کارگاه‌های غیرقانونی در این حوزه دارد.


 کارگاه پردازش زباله

یکی از کارهایی که مدیریت پسماند شهرداری مصمم به اجرای آن است، کارگاه پردازش زباله است. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان در این خصوص اظهار می‌کند: حال که بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌گذاری برای ایجاد کارخانه تولید برق نیست، باید به فکر راهی جدید بود که ساخت کارگاه پردازش زباله یکی از راه‌هاست.

هاشم نجفی با اعلام این‌که برای ایجاد این محل نیاز به سرمایه‌گذاری 10 میلیارد تومانی است، می‌افزاید: با توجه به گرانی تجهیزات و مصالح، سرمایه‌گذاران با احتیاط وارد این کار می‌شوند. آنها از ما می‌خواهند که شهرداری نیز در اجرای امور با آنها مشارکت کند و ما نیز قصد داریم با گرفتن بودجه از سازمان شهرداری‌ها حتی به صورت وام 30 درصد بخشی از این کار را بر عهده بگیریم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به وضعیت بودجه‌ای به نظر می‌رسد که سال 98 بتوان به ساخت کارگاه پردازش زباله امیدوار بود. سرمایه‌گذاران درخواست ایجاد زیرساخت‌ها در منطقه مهتر را از ما دارند، آنها می‌خواهند برق‌رسانی، حفر چاه آب و حتی ساخت سوله را شهرداری انجام دهد؛ البته این اقدامات وقتی جامه عمل می‌پوشد که اعتبار لازم تخصیص یابد.


 کارگاه‌های غیرقانونی

نجفی سپس به موضوع کارگاه‌های غیرقانونی که در آنها بازیافت زباله انجام می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: 15 کارگاه به صورت غیرقانونی بازیافت زباله را در محدوده شهری زنجان انجام می‌دهند و تا به امروز اقدامات ما برای پلمب چنین محل‌هایی بی‌نتیجه مانده است. مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان ادامه می‌دهد: طبق کمیسیون بند 20 ماده 55 قانون شهرداری‌ها فعالیت‌های چنین محل‌هایی غیرقانونی است و باید دستگاه‌هایی مانند محیط‌‌ زیست و اداره بهداشت برای برخورد با آنها ما را یاری دهند اما به دلایل نامعلومی هرگز نتوانستیم به هدف خود برسیم.نجفی با بیان این‌که مسئولان اصرار دارند به ازای پلمب چنین مراکزی، فضاهای جدید در اختیار صاحبان این مشاغل قرار داده شود، اضافه می‌کند: به طور حتم شهرداری نمی‌تواند این تعداد محل جدید پیدا کند و به افراد بدهد.


 دستورالعمل هیات وزیران

معاون خدمات شهرداری زنجان درخصوص پلمب کارگاه‌های غیرقانونی بازیافت زباله می‌گوید: طبق دستورالمعل هیات وزیران که چند روز پیش ابلاغ شده است، برخی صنوف جزو مشاغل مزاحم هستند و باید به خارج از محدوده شهری انتقال یابند. غلامحسن احمدی می‌افزاید: طبق این ابلاغیه، هیچ صنفی نباید برای چنین کارگاه‌هایی مجوز فعالیت صادر کند و برخلاف عده‌ای از مسئولان که معتقدند باید فضا در اختیار صاحبان چنین مشاغلی قرار دهیم، دولت و شهرداری وظیفه‌ای ندارند و باید صاحب این شغل به فکر محل جدید باشد.

وی ادامه می‌دهد: با ابلاغ این قانون فرمانداری این دستورالعمل را در اولویت کارهایش قرار داده است و امیدواریم به زودی با کارگاه‌های غیرقانونی برخورد شود.احمدی در پاسخ به این‌که چرا از ابتدا فعالیت این کارگاه‌ها جدی گرفته نشد و حال که تعداد آنها فزونی گرفته است به فکر پلمب افتاده‌اید؟ می‌گوید: هر بار که می‌خواهیم چنین کارهایی کنیم، دستگاهی اجرایی مصلحت خود را در اولویت قرار می‌دهد، درخصوص سد معبر نیز همین اتفاق افتاد و موانع آنقدر زیاد شد که ادامه کار متوقف شد، هرچند وضعیت معیشت مردم نیز در شرایط اقتصادی حاضر بی‌تاثیر نیست.


زباله‌گردی

در شهر زنجان که پیش از این حتی شب‌ها هم به ندرت زباله‌گرد دیده می‌شد حال در روز روشن می‌توان زنان و مردانی را دید که به دور سطل‌های زباله حلقه زده‌اند و در پی یافتن چیزی هستند که بتوانند مایحتاج خود را رفع کنند.
مدیرعامل سازمان پسماند شهرداری زنجان در این خصوص می‌گوید: افراد خاصی به این کار روی می‌آورند. هرچند شهرداری تمایل دارد که این افراد را ساماندهی کند، حتی قصد ساماندهی صاحبان چرخ‌دستی را داشتیم که زباله‌ها را می‌فروشند اما موانعی بر سر این کار وجود دارد که به‌راحتی نمی‌توان آنها را حل کرد.

هاشم نجفی در ادامه از نصب دستگاه چیپر (خردکننده چوب) خبر می‌دهد و می‌گوید: با نصب این دستگاه در ماشین‌آلات شهرداری، سرشاخه‌های درختان در موقع هرس به چیس تبدیل و برای زغال‌سازی به کارخانه‌ها ارسال می‌شود.
وی با اعلام این‌که پیش از این سرشاخه‌ها و تنه‌های درختان در مهتر دپو و بعد دفن می‌شد، می‌افزاید: حتی در برخی مواقع مشاهده شده بود که دپو این شاخه‌ها موجب آتش‌سوزی شده است. با پیمانکار در حال انعقاد قرارداد هستیم و اگر کارها به همین منوال ادامه یابد، به زودی در سایت قره‌داغ شاهد چیس‌سازی سرشاخه‌هایی خواهیم بود که به صورت غیر‌قابل استفاده دفن می‌شدند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید