• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48232
+
-

«هویت روستایی» فرصتی برای گردشگری مرکزی

مدیرکل میراث فرهنگی مرکزی: با تقویت صنعت گردشگری‏ و ایجاد خانه‌های بوم‌گردی‏، می‌توان به اشتغال و توسعه پایدار در روستاها دست یافت

روستا
«هویت روستایی» فرصتی برای گردشگری مرکزی

مریم جباری |  اراک- خبرنگار:


تعطیلات سال نو و موج سفرهای نوروزی تا یک ماه دیگر آغاز می‌شود و مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ‌مناطق مختلف کشور در تلاش هستند که با معرفی جاذبه‌ها و ایجاد زیرساخت‌ها، گردشگر بیشتری را به استان دعوت کنند و از این طریق به سود و اشتغالزایی برسند. مسئولان استان مرکزی نیز در تلاش هستند که با راهکارها و ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق روستایی، آمار بازدید گردشگران نورزی‌ را نسبت به سال‌های گذشته بهبود ببخشند‏. این در حالی است که این استان با وسعت 29 هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع، حدود 1/82 از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه‌های طبیعی با جاذبه‌های بکر گردشگری تشکیل می‌دهند. شهرهایی مانند نراق‏ به عنوان دومین شهر تاریخی ایران‏، محلات که به واسطه گل‌های زیبایش به هلند ایران شهرت دارد‏، چشمه‌های خروشان شازند،‏ وجود 1200 روستا که 25 روستای آن هدف گردشگری است و بیش از 40 خانه‌ بوم‌گردی منحصر به فرد‏ از ظرفیت‌های این استان به حساب می‌آید.


تدوین تقویم جامع گردشگری

در یک ماه گذشته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی از تدوین تقویم جامع گردشگری استان خبر دادند که به زودی رونمایی می‌شود. در این تقویم روزهایی با هدف معرفی آیین‌ها و رسوم، مشاهیر و مفاخر، جشنواره‌ها و روزهای خاص در مناطق مختلف استان و... برای گردشگران مشخص شده است. کارشناسان گردشگری تدوین این تقویم را اقدامی مناسب برای توسعه و رونق گردشگری استان می‌دانند و معتقدند با معرفی این ظرفیت‌ها و جذب گردشگران بیشتر، اشتغال پایدار در روستاها و شهرستان‌های استان به وجود خواهد آمد. 


حفظ هویت روستاها با توسعه بوم‌گردی 

در این رابطه یک کارشناس حوزه گردشگری در استان مرکزی می‌گوید: امروزه توسعه گردشگری با رویکرد بوم‌گردی یکی از مولفه‌های اصلی در این صنعت سودآور به حساب می‌آید. با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و وجود طبیعت بکر در بیشتر روستاهای این استان، صنعت گردشگری می‌تواند در شکوفایی اقتصاد و ایجاد اشتغال در روستاها موثر باشد.

«امیرعباس احمدی» به همشهری بیان می‌کند: البته توسعه بوم‌گردی باید در محیطی‌هایی که برای گردشگران زیبا و بکرتر است، انجام شود. ما می‌توانیم از طبیعت و معماری روستاها برای توسعه خانه‌های بوم‌گردی استفاده کنیم، به‌گونه‌ای که گردشگران این احساس را داشته باشند که از فضای شهری فاصله بگیرند و در روستایی با ویژگی‌های خاص، مدتی را برای گردش و به دست آوردن آرامش سپری می‌کنند. خوشبختانه روستاهای بسیار زیادی با این قابلیت‌ها در مرکزی وجود دارند که می‌توان از ظرفیت آنها برای توسعه خانه‌های بوم‌گردی استفاده کرد و با این اقدام، در زمینه ایجاد اشتغال برای مردم روستا و رسیدن به مهاجرت معکوس گام برداشت. 

وی در ادامه می‌افزاید: یکی از عمده دلایل خالی شدن روستاها، مشکل اشتغال و بیکاری جوانان است که با این اقدامات علاوه بر ایجاد اشتغال و توسعه پایدار در روستاها، برای زنان روستا نیز شغل ایجاد خواهد شد و آنها نیز می‌توانند از طریق فروش محصولات صنایع دستی و خوراکی‌های بومی، درآمدزایی داشته باشند. امیدواریم تهیه تقویم گردشگری گامی نخست و محکم برای تحقق این هدف باشد.


ایجاد 5 اقامتگاه بوم‌گردی تا پایان سال

مدیرکل اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی نیز با بیان این‌که مرکزی تاکنون نتوانسته به جایگاه اصلی و واقعی خود در حوزه گردشگری دست پیدا کند، به همشهری می‌گوید: با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و طبیعی و وجود شاهراه ارتباطی جنوب به شمال و شرق به غرب، متأسفانه از نظر جذب و ماندگاری گردشگران در استان، شرایط مطلوب و مناسبی نداریم و باید برنامه‌ریزی و اقدامات جدی‌تری در این حوزه برای تعطیلات نوروزی انجام شود.

«علیرضا ایزدی» بیان می‌کند: از مهم‌ترین اقداماتی که باید در این زمینه انجام شود، توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی در روستاهای زیبای استان است. بر این اساس، تا پایان امسال 5 اقامتگاه بوم‌گردی در شهرستان‌های محلات و دلیجان با همکاری و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به این‌که این اقامتگاه‌ها با 11 میلیارد ریال اعتبار تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید، می‌افزاید: با ایجاد این 5 اقامتگاه، برای 25 نفر به طور مستقیم و حدود 75 نفر به شکل غیرمستقیم، در روستاها شغل ایجاد خواهد شد. این استان ظرفیت استفاده از توان بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در توسعه و ایجاد خانه‌های بوم‌گردی را دارد که با تعامل و همکاری بیشتر با این بخش، می‌توانیم به توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی برسیم. بی‌شک توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی یکی از اهداف اصلی و مهم این اداره کل است. با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته استقبال بسیار خوبی از گردشگری روستایی و بوم‌گردی به جای گردشگری شهری در استان مرکزی انجام می‌شود. بنابراین باید از حالا زیرساخت‌های لازم در این بخش را آماده کنیم.

ایزدی اظهار می‌کند: در کنار توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی، حفظ بافت‌های سنتی روستایی و محیط زیست نیز جزو وظایف اصلی ماست. با احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی در استان علاوه بر تولید اشتغال بومی و ایجاد رونق اقتصادی در جوامع محلی، از مهاجرت روستاییان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی جلوگیری خواهد شد.


شناسایی ظرفیت هر روستا و گسترش بوم‌گردی

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان مرکزی با بیان این‌که بوم‌گردی می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال برای خانواده‌های روستا شود، می‌گوید: اگر بتوانیم به توسعه بوم‌گردی در روستاهای استان دست پیدا کنیم، با توجه به ظرفیت‌های موجود می‌توان سود سرشاری را نصیب مردم روستا کرد.

«سید حسن حسینی» بیان می‌کند: خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی در زمینه توسعه بوم‌گردی در استان انجام شده، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود این اقدامات کافی نیست. قطعاً تدوین تقویم گردشگری استان برای نخستین بار در این استان، اقدام ارزشمندی در زمینه توسعه گردشگری محسوب می‌شود و می‌تواند در تمامی بخش‌ها از جمله توسعه بوم‌گردی نیز تأثیرگذار باشد.

وی می‌افزاید: بسیاری از روستاهای استان دارای ارزش تاریخی فراوان و طبیعت بکر هستند و همچنین در تعدادی از روستاها محصول یا صنایع دستی خاصی تولید می‌شود که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها در تمامی روستاهای استان شناسایی شود و از این موارد برای ایجاد اشتغال پایدار و جذب و ماندگاری گردشگران در روستاها استفاده کنیم. باید این را مد نظر قرار دهیم که توسعه بوم‌گردی در روستاها نباید هیچ‌گونه تغییر و چالشی را در ماهیت اجتماعی و فرهنگی این مناطق ایجاد کند، بلکه باید به ارتقای این مهم و شکوفایی اقتصادی در روستاها منجر شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید