• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48223
+
-

زیرگذر شریعتی اهواز، زیر آب

خط فاضلاب از کنار جداره این زیرگذر رد می‌شود و به دلیل بالا آمدن تراز آب کارون، فاضلاب از درزهای این خط به داخل زیرگذر سرریز می‌کند

در شهر
زیرگذر شریعتی اهواز، زیر آب

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار:


زیرگذر شریعتی اهواز سال ۹۲ با اعتبار ۲۲ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد تا ۶۰ درصد از بار ترافیکی پل پنجم این کلانشهر را سبک کند. این پروژه بهمن سال ۹۵ به بهره‌برداری رسید و یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شهری اهواز لقب گرفت.
در 2 سال گذشته این پروژه توانست بخشی از نیازهای شهروندان را در حوزه ترافیک برطرف کند اما با افزایش بارش‌ها در پاییز و زمستان امسال، تردد در این مسیر مختل شده است.
ایجاد اختلال در زیرگذر شریعتی به دلیل بالا آمدن فاضلاب و جمع شدن آب‌های سطحی سبب نارضایتی شهروندان شده است. آنها می‌گویند این اختلال‌، ترافیک‌ سنگینی در این مسیر ایجاد می‌کند.


وجود مشکل فنی در زیرگذر

یکی از شهروندان اهوازی در این زمینه به خبرنگار همشهری می‌گوید: احداث زیرگذر شریعتی به کاهش ترافیک در این مسیر خیلی کمک کرده است و نباید زحمات مسئولان را نادیده گرفت. اما باید دید این زیرگذر چه مشکلی دارد که با یک بارندگی، آب در آن بالا می‌آید و تردد خودروها را دشوار می‌کند.
«موسی طریفی» ادامه می‌دهد: وقتی باران می‌بارد، آب‌های سطحی بالا می‌آیند و فاضلاب جاری می‌شود و منظره بدی به وجود می‌آید. همچنین، رفت و آمد خودروها دچار اختلال می‌شود و شهروندان را کلافه می‌کند.
وی تاکید می‌کند: مسئولان باید برای رفع مشکل در این زیرگذر چاره‌ای بیندیشند و اگر مشکلی فنی دارد، آن را رفع کنند.


آبفا باید پاسخگو باشد

شهردار اهواز درباره علت بسته شدن زیرگذر شریعتی ‌می‌گوید: بسته شدن این زیرگذر به شهرداری ارتباطی ندارد. بخشی از شبکه فاضلاب شهری در این بخش ریزش کرده بود و شرکت آب و فاضلاب آن را برای تعمیرات بست‌.
«منصور کتانباف» اظهار می‌کند: شبکه فاضلاب از همان ابتدا در این بخش مشکل داشت و گهگاه این مشکل پیش می‌آید. امیدواریم با تعمیرات اساسی، این مشکل رفع شود.

وی ادامه می‌دهد: خط هزار بتنی فاضلاب از کنار جداره زیرگذر رد می‌شود و به دلیل بالا آمدن تراز آب رودخانه، فاضلاب از درزهای این خط به درون زیرگذر سرریز می‌کند. در مورد اخیر، بعد از بالا آمدن فاضلاب، شرکت آب و فاضلاب مسیر پمپاژ برخی ایستگاه‌ها را که به سمت خط هزار خیابان جمهوری بود، تغییر داد که بار فاضلاب این خط کاهش پیدا کند.

شهردار کلانشهر اهواز بیان می‌کند: ترمیم دائم و قطعی مشکل زیرگذر مستلزم پایین آمدن تراز آب رودخانه و دبی حداقل هزار متر مکعب است تا شرکت آب و فاضلاب بتواند خط را خالی کند و خط جدید پلی‌اتیلن بدون درز را نصب کند.


طراحی پروژه‌ها بدون آینده‌نگری

یک کارشناس عمران شهری در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در 10 سال گذشته طراحان پروژه‌های شهری با تصور تثبیت رودخانه برای مهار سیلاب‌ها و میزان دبی عبوری از رودخانه کارون جاده ساحلی، پل‌ها و زیرگذرهای کلانشهر اهواز را طراحی کردند که بارش‌های اخیر و رسیدن دبی به ۱۵۰۰ متر مکعب در ثانیه نشان داد در این پروژه‌ها آینده‌نگری وجود نداشته است.«محمدعلی میراب‌زاده» می‌افزاید: بر اساس گزارش‌های هواشناسی، تا آخر امسال بارندگی‌های خوبی خواهیم داشت و شرکت آب و فاضلاب و شهرداری باید تدابیری در این زمینه اتخاذ کنند.وی بیان می‌کند: حل دائمی مشکل مستلزم احداث خط جدیدی برای عبور فاضلاب است اما می‌توان با یک کار تعاملی از آبگرفتگی و بالا آمدن فاضلاب در این مسیر جلوگیری کرد.

این کارشناس عمران شهری ادامه می‌دهد: برای حل مقطعی مشکل می‌توان حوضچه‌های فاضلاب را در مجاورت زیرگذر ساخت و از طریق پمپ‌های دفع فاضلاب، آب جمع شده در مسیر را دفع کرد.
میراب‌زاده عنوان می‌کند: احداث این حوضچه‌ها با هزینه‌ ۱۰۰ میلیون تومان هم میسّر است و فارغ از بحران‌های فعلی، می‌توان در مواقع اضطراری آینده هم از آنها استفاده کرد.

***
در زمان آغاز اجرای پروژه زیرگذر شریعتی باید موضوع بالا آمدن فاضلاب دیده می‌شد، اما اکنون نیز برای حل مشکل دیر نیست. همچنین لازم است در طراحی سایر پروژه‌ها مانند زیرگذر منطقه پردیس و کیان‌آباد بازنگری شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید