• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48180
+
-

سفر 20میلیارد دلاری بن‌سلمان به پاکستان

گفته می‌شود ولیعهد سعودی در جریان سفر به اسلام‌آباد، قرارداد سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلاری در بخش انرژی پاکستان را امضا خواهد کرد

رویداد
سفر 20میلیارد دلاری بن‌سلمان به پاکستان

پایتخت تعطیل شده، شهر به‌طور کلی زیرنظر نیروهای امنیتی قرار گرفته و در برخی نقاط مرکزی آن نیز ارتش مستقر شده است. به‌دلیل اعمال شرایط اضطراری، رفت‌وآمد در نقاطی از پایتخت سخت است و زندگی روزمره مردم حتی در شبکه‌های اجتماعی هم تحت‌تأثیر قرارگرفته است. اسلام‌آباد به این ترتیب برای استقبال از ولیعهد عربستان آماده شد، ولیعهدی که در نتیجه این سفر، نخستین مهمان خارجی پاکستان در سطح سران بعد از روی کار آمدن عمران‌خان به‌شمار می‌رود.

سرمایه‌گذاری 20میلیارد دلاری
اگرچه سفر محمد بن‌سلمان به پاکستان حواشی سیاسی و حتی امنیتی بسیاری پیدا کرده، اما توافق‌های اقتصادی که قرار است میان رهبران 2کشور منعقد شود همچنان از اهمیت بیشتری نسبت به سایر ابعاد این سفر برخوردار است. به‌گزارش شبکه الجزیره، ولیعهد سعودی قراردادی 20میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی پاکستان را امضا خواهد کرد. اگرچه هیچ منبع سعودی یا پاکستانی این خبر را تأیید نکرده، اما به‌نظر می‌رسد همزمانی سفر محمد بن‌سلمان با برگزاری کنفرانس بین‌المللی سرمایه‌گذاری در اسلام‌آباد مهر تأییدی است بر این خبر.
روزنامه العربی الجدید در گزارشی درباره سفر ولیعهد و احتمال سرمایه‌گذاری قابل توجه وی در بخش انرژی پاکستان نوشت: به‌نظر می‌رسد این سفر در پاسخ به مشارکت عمران‌خان در کنفرانس آینده سرمایه‌گذاری در عربستان، مشهور به داووس صحرا صورت گرفته باشد. اشاره این روزنامه به فضای بین‌المللی شکل گرفته علیه ولیعهد عربستان بعد از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی است که منجر به تحریم کنفرانس داووس صحرا از سوی غرب و همچنین بسیاری از کشورهای منطقه شد.

مذاکره با طالبان؟
پیش از آغاز سفر محمد بن‌سلمان به اسلام‌آباد که ابتدا قرار بود روز جمعه برگزار شود، خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دولت پاکستان گزارش داد انتظار می‌رود ولیعهد عربستان سعودی، در جریان سفر به اسلام‌آباد با هیأت طالبان دیدار و گفت‌وگو کند. اگرچه این خبر تاکنون از سوی هیچ‌یک از طرفین تأیید نشده اما طالبان به‌طور هم‌زمان، هیأتی را به پاکستان اعزام کرده؛ هیأتی که البته با عنوان مذاکره با آمریکا راهی اسلام‌آباد شده است. این در حالی است که‌ماه گذشته طالبان با برگزاری مذاکرات صلح افغانستان در ریاض و ابوظبی مخالفت کرده و خواستار بازگشت گفت‌وگوها به دوحه شد؛ تصمیمی که پیروزی مهمی برای قطر در مقابل عربستان و امارات به‌شمار می‌رود.

سرکوب اعتراضات مردمی
تمام اینها در حالی است که با وجود سرکوب امنیتی شدید، باز هم برخی شهرهای پاکستان ازجمله لاهور شاهد تظاهرات شهروندان این کشور علیه سفر ولیعهد عربستان بود. از سوی دیگر مؤسسه حقوق بشری اسکای‌لاین روز جمعه سندی را منتشر کرد که براساس آن سازمان اطلاعات پاکستان در آستانه سفر ولیعهد به اسلام‌آباد، 20هزار صفحه فیس‌بوک و 10هزار حساب توییتری متعلق به شهروندان این کشور را برای جلوگیری از تشدید اعتراضات مردمی علیه محمد بن‌سلمان تعلیق کرده است. همچنین با اعلام شرایط اضطراری از سوی ارتش، رفت‌وآمد موتورسیکلت‌ها تا حد زیادی در پایتخت پاکستان محدود شده و اجتماع بیش از 5 نفر نیز ممنوع است. در جریان اعتراضات مردمی علیه سفر ولیعهد، شعارهایی علیه سیاست‌های عربستان در یمن و همچنین قتل جمال خاشقجی مطرح شده و حتی عکس محمد بن‌سلمان به آتش کشیده شد. با این حال اعتراضات مردمی هیچ بازتابی نه‌تنها در میان دولتمردان پاکستانی، بلکه حتی در رسانه‌های رسمی این کشور نیز نداشته، امری که نشان‌دهنده اهمیت سفر ولیعهد برای دولت پاکستان است. شاید بهترین نشانه برای درک این اهمیت، سخن وزیر خارجه پاکستان باشد که پیش از ورود بن‌سلمان به اسلام‌آباد گفت: پاکستان وطن دوم ولیعهد عربستان است.

این خبر را به اشتراک بگذارید