• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48177
+
-

روزهای سخت کشمیری‌ها در هند

بعد ازحمله انتحاری هفته گذشته به نیروهای هندی درکشمیر،خشونت علیه مسلمانان در سراسر هند بالا گرفته‌است

گزارش
روزهای سخت کشمیری‌ها در هند

حمله انتحاری یک گروه افراطی مستقر در پاکستان به کاروان نیروهای نظامی در هند، خشم عمومی علیه مسلمانان کشمیر را برانگیخته است و مسلمانان کشمیری را در این ایالت  و بخش‌های دیگر هند در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش الجزیره، از روز پنجشنبه که یک جوان 20ساله به نام عادل دار با ماشین بمبگذاری‌شده خود به یک کاروان نیروهای هندی کوبید و باعث کشته شدن 42نفر شد، فریاد خشم و انتقام علیه مسلمانان کشمیری در سراسر هند بلند شده است. گروه افراطی «جیش محمد» که در پاکستان مستقر است. مسئولیت این حمله را به‌عهده گرفته. هرچند پاکستان دخالت در این حمله را رد کرده، نارندا مودی، نخست‌وزیر هند، پاکستان را متهم کرده که در این حمله دست داشته و گفته است اسلام‌آباد بهای زیادی برای این حمله پرداخت خواهد کرد. او بعد از تشکیل کابینه امنیتی دولت هند گفت که به نیروهای امنیتی «آزادی کامل» داده شده تا به این حمله واکنش نشان بدهند.
گروه‌های جدایی‌طلب در کشمیر، خواستار استقلال کامل این منطقه هستند. برخی از آنها هم خواستار الحاق این منطقه به کشور همسایه یعنی پاکستان هستند. هم هند و هم پاکستان ادعای حاکمیت بر این منطقه عموما مسلمان‌نشین را دارند اما هر دو کشور، تنها بر بخش‌هایی از آن حکومت می‌کنند.
موج خشمی که در هند راه افتاده، علاوه بر پاکستان، مسلمانان کشمیری را هم هدف گرفته است. بزرگ‌ترین قربانیان این موج انتقام‌جویانه، دانشجویان کشمیری هستند که در دیگر ایالت‌های هند تحصیل می‌کنند. گزارش‌هایی از حمله به دانشجویان و کتک زدن آنها توسط گروه‌های افراطی ملی‌گرا در هند منتشر شده است. برخی دیگر از این افراد، مجبور شده‌اند محل زندگی خود را ترک کنند.
شرایط برای دانشجویان در خارج از کشمیر چنان نگران‌کننده است که رئیس پلیس ایالت کشمیر گفته است با مقامات در دیگر ایالات تماس گرفته و از آنها خواسته است امنیت دانشجویان کشمیری را تضمین کنند. پلیس کشمیر همچنین خط امنی برای دانشجویان این ایالت در دیگر نقاط هند راه‌اندازی کرده و به آنها این امکان را داده است که تهدیدها و حملات را گزارش کنند.
وزارت کشور هند هم توصیه‌نامه‌ای به تمامی ایالات داده است تا امنیت کشمیری‌ها را در سراسر هند تضمین کنند.
شرایط در خود ایالت کشمیر هم بسیار پرتنش است. تجارت در این ایالت، در اعتراض به حملاتی که دانشجویان کشمیری را هدف گرفته‌اند تعطیل شده است. گروه‌های راست‌گرای هندی خودروهای مسلمانان را آتش زده‌اند و شعارهایی علیه حضور آنها سر داده‌اند. یک ساکن مسلمان در منطقه جامو درباره شرایط مسلمانان به الجزیره گفته است: «در منطقه هندونشین جامو، ماشین‌هایی که پلاک کشمیر داشته باشند به آتش کشیده می‌شوند. مسلمانان از ترس از خانه‌هایشان خارج نمی‌شوند. خود من به‌خاطر ترس از جانم سر کار نرفته‌ام.»
دولت در سراسر منطقه، حکومت نظامی اعلام کرده و نیروهای امنیتی بیشتری به منطقه ارسال کرده است. تلاش‌های دولت محلی و فدرال برای آرام‌سازی شرایط نتیجه نداشته و کشمیری‌ها بعد از خون‌بارترین حمله سه دهه اخیر در این ایالت، در ترس زندگی می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید