• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 29 بهمن 1397
کد مطلب : 48175
+
-

باج‌خواهی ترامپ از اروپا: داعشی‌ها را آزاد می‌کنیم

آمریکا
باج‌خواهی ترامپ از اروپا: داعشی‌ها را آزاد می‌کنیم

دونالد ترامپ که این روزها‌ خود را برای «اعلام پیروزی در سوریه» و پس از آن، خروج نیروهای آمریکایی از این کشور آماده می‌کند، دیروز کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان را تهدید کرد که اگر با آمریکا در جنگ سوریه همکاری نکنند، نیروهای اروپایی عضو داعش را آزاد خواهد کرد.
رئیس‌جمهور آمریکا در پستی توییتری نوشت که از این 3کشور اروپایی می‌خواهد مسئولیت 800نفر از اتباع خود را که در صفوف داعش می‌جنگیده‌اند و اکنون در بازداشت نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا هستند، به‌عهده بگیرند. ترامپ «سقوط خلافت داعش» را نزدیک دانسته و در عین حال به اروپایی‌ها هشدار داده که یا باید داعشی‌های بازداشت‌‌‌شده را به اروپا منتقل و محاکمه کنند یا اینکه شاهد «پخش‌شدن» آنها در خاک اروپا باشند، چرا‌که آمریکا قصد دارد همزمان با خارج‌کردن نیروهایش، این افراد را آزاد کند.
تهدید ترامپ برای اروپایی‌ها که طی سال‌های اخیر هدف حملات تروریستی نیروهای داعش بوده‌اند، بی‌سابقه بوده است. برخی کشورهای اروپایی ازجمله فرانسه اعلام کرده‌اند حاضرند اتباع خود را که در جبهه داعش جنگیده‌اند و اکنون در سوریه در بازداشت هستند، بپذیرند و محاکمه کنند. فرانسه تاکنون صحنه چندین حمله تروریستی از سوی نیروهای داعش بوده که مرگبارترین آن 3سال پیش در پاریس رخ داد؛ حمله‌ای که 130کشته و بیش از 400زخمی به جا گذاشت. انگلیس اما اعلام کرده حاضر نیست اتباع انگلیسی عضو داعش را بپذیرد. وزیر کشور انگلیس گفته است که در خاک این کشور جایی برای داعشی‌ها نیست. این موضع انگلیس با اعتراض آمریکایی‌‌ها روبه‌رو شده است.
دونالد ترامپ در توییت دیگری بار دیگر تأکید کرد که آمریکا هزینه زیادی برای جنگ در خاورمیانه داده و اکنون نوبت اروپایی‌هاست که «کاری را انجام دهند که به اندازه کافی توانایی‌اش را دارند». ترامپ همچنین نوشت: «ما پس از شکست 100درصد خلافت [داعش] از سوریه خارج می‌شویم.» موضوع شکست داعش در سوریه و اعلام پیروزی آمریکا بر داعش، موضوعی است که طی هفته‌های اخیر بارها از زبان رئیس‌جمهور آمریکا و دیگر مقام‌های عالی‌رتبه دولتی در این کشور مطرح شده است. نیروهای کرد سوریه که از حمایت نیروهای نظامی آمریکا مستقر در سوریه برخوردار هستند، طی هفته گذشته اعلام کردند داعش را در تمام نقاط تحت کنترل‌شان شکست داده‌اند و اکنون دامنه حضور داعش در شرق رود فرات تنها به روستای «الباغوز» در نزدیکی بوکمال در مرز سوریه و عراق محدود شده است. به گفته کردها، شکست داعش در این منطقه نیز نزدیک است.
آمریکا اعلام کرده شکست داعش در الباغوز به‌معنای پایان کار این گروه تروریستی در سوریه و در نتیجه پیروزی آمریکا در جنگ با داعش است؛ ادعایی که از سوی بسیاری از کارشناسان نظامی آمریکایی رد شده است. این کارشناسان معتقدند شکست داعش در این منطقه به‌معنای پایان کار داعش نخواهد بود. غیراز‌این، شکست داعش در سوریه صرفا به‌دلیل حضور 2هزار نیروی آمریکایی در این کشور نمی‌تواند یک پیروزی متعلق به آمریکا باشد. دونالد ترامپ همچنین در خلال پست توییتری خود به موضوعی اشاره کرده که از ابتدای ورودش به کاخ سفید، یکی از محورهای اصلی اختلافاتش با اروپایی‌ها بوده است. ترامپ دائما از کشورهای اروپایی خواسته سهم‌شان را از عملیات‌های نظامی آمریکا در منطقه خاورمیانه و همچنین تامین امنیت اروپا پرداخت کنند. درباره سوریه، او اعلام کرده که خواستار ایجاد یک نیروی بین‌المللی متشکل از نیروهای اروپایی پس از خروج یگان‌های نظامی آمریکاست؛ خواسته‌ای که البته با پاسخ سرد اروپایی‌ها روبه‌رو شده است. با پست توییتری دیروز ترامپ به‌نظر می‌رسد رویکرد او اکنون به‌طور علنی در قالب یک تهدید آشکار اعلام شده است؛ اینکه اروپا باید نیروهایش را به جای نیروهای آمریکایی به سوریه اعزام کند و مسئولیت نیروهای اروپایی داعش را به‌عهده بگیرد، در غیراین صورت آمریکا آنها را رها می‌کند تا به کشورهایشان بازگردند.

عروس انگلیسی داعش، صاحب فرزند شد

ماجرای مخالفت دولت انگلیس با بازگشت اتباع این کشور که در صفوف داعش جنگیده‌اند، از هفته گذشته ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. روزنامه تایمز چاپ لندن هفته گذشته با «شمیمه بیگوم» یکی از 3دختر نوجوان انگلیسی که با هدف پیوستن به داعش در سال2015 این کشور را به مقصد سوریه ترک کرده بودند، گفت‌وگو کرد. شمیمه که با یکی از اعضای داعش ازدواج کرده، در اردوگاهی در شمال شرق سوریه با خبرنگار تایمز گفت‌وگو کرده است. خواسته‌ او که باردار بود، بازگشت به انگلیس بود؛ خواسته‌ای که با مخالفت دولت مواجه شد. رسانه‌های انگلیسی دیروز خبر دادند که فرزند او که یک پسر است، به دنیا آمده است. اکنون بار دیگر فشارها بر دولت انگلیس برای بازگرداندن این دختر و فرزندش به انگلیس افزایش یافته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید