• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48107
+
-

آغاز درمان محیط‌زیست گیلان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: مشکل پسماند در صورت همکاری مجلس و سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها طی 3 سال آینده برطرف می‌شود

زیست بوم
آغاز درمان محیط‌زیست گیلان

 مهسا طالبی|  رشت- خبرنگار:


گیلان از استان‌هایی است که به دلیل برخی سوء‌مدیریت‌ها، افزایش جمعیت و بی‌توجهی برخی از ساکنان با مشکلات و تهدیدهای زیست‌محیطی بسیاری روبه‌روست. انباشت پسماند و تولید شیرابه‌، آلودگی رودخانه‌ها، استفاده بی‌رویه از سموم و کود‌های کشاورزی، سد‌سازی‌های غیر اصولی، خشکی تدریجی تالاب‌ها، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع، دستبرد به عرصه‌های طبیعی، زمین‌خواری، کوه‌خواری، برداشت شن و ماسه از رودخانه‌ها و سواحل دریا فقط نمونه‌هایی از تهدیداتی هستند که کوچک‌ترین استان شمالی کشور با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. بر همین اساس سازمان محیط‌زیست برنامه‌هایی برای مدیریت و حفظ محیط‌زیست در نظر دارد تا بتواند از میزان دستبردها و تهدیدها بکاهد. در همین زمینه «عیسی کلانتری» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به گیلان سفر کرد تا بخشی از طرح‌های این حوزه در استان را افتتاح کند.


 رفع معضل پسماند در شمال 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه افتتاح ساختمان اکوپارک (مرکز بازدیدکنندگان از طبیعت) بخش لوندویل آستارا گفت: اولویت دولت در شمال کشور رفع معضل پسماند و نجات طبیعت است و این مشکل در صورت همکاری مجلس، با کمک مردم و سرمایه‌گذاری شهرداری‌ها، طی 2 تا 3 سال برطرف خواهد شد.

 کلانتری افزود: استان‌های شمالی با معضل پسماند مواجهند و دولت در سال قبل 3/1 میلیارد دلار در بودجه پیش‌بینی کرده بود، اما در مجلس تصویب نشد.وی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی هنوز زیرساخت‌های گردشگری شمال کشور آماده نبود و با معضل پسماند مواجه بودیم. در حال حاضر رفع این مشکل، وظیفه دولت و مردم است و تصور رونق گردشگری در خطه شمال در شرایطی کهzبا انباشت زباله مواجهیم، انتظاری نادرست است.  

این مسئول ادامه داد: سازمان حفاظت محیط‌زیست با 7 هزار نیروی انسانی در کشور، فقط مروج و پایشگر محیط‌زیست است و مردم را هدایت می‌کند تا علاوه بر استفاده از طبیعت، پاسبان آن باشند.کلانتری بیان کرد: متاسفانه در جلب مشارکت مردم برای حفاظت محیط‌زیست، ضعیف عمل شده و اکنون طبیعت، در حال فرسایش و از بین رفتن است و مردم و دولت از این وضعیت ناراضی هستند.


دعوت از بخش خصوصی 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور گفت: باید سیاست‌های صیانت و استفاده از طبیعت خدادادی دگرگون شود و علاوه بر پاسداری از آنها، مردم را برای استفاده بهینه از امکانات زیست‌محیطی کشور، با محیط‌زیست آشتی دهیم.
کلانتری افزود: نباید با حفاظ‌کشی دور جنگل‌ها، زیستگاه‌ها و تالاب‌ها مردم را از آنها محروم کنیم و ضرورت دارد توأم با صیانت از طبیعت، از بخش خصوصی دعوت و سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود.


احیای تالاب انزلی 

این مسئول بیان کرد: احیای تالاب انزلی که 14 هزار هکتار وسعت دارد، از برنامه‌های اولویت‌دار دولت در حوزه محیط‌زیست است و طی 4 سال آینده انجام خواهد شد. 
معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: این تالاب به‌علت افزایش مواد آلی از لجن پر شده است و از هفته آینده از طریق غیرمکانیکی احیای آن آغاز می‌شود.
 

انتقال آب دریای خزر به سمنان امکان‌پذیر است

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: انتقال آب دریای خزر به سمنان از طریق زیست‌محیطی منعی ندارد و امکان‌پذیر است. کلانتری اظهار کرد: در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان تاکنون وزارت نیرو از سازمان حفاظت محیط‌زیست تقاضایی نداشته است.

وی با بیان این‌که از نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست این طرح اشکال و ایرادی ندارد، افزود: با رعایت تمام جوانب زیست‌محیطی اجرای طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان امکان‌پذیر است.
این مسئول گفت: آب آشامیدنی کشور باید به نحوی تامین شود، به‌عنوان مثال در گیلان می‌توانیم از 40درصد آب تجدیدپذیر استفاده کنیم، اما این عدد اکنون 20درصد است.
 

بهره‌برداری از طرح پرنده‌نگری در امیرکلایه 

طرح گردشگری و پرنده‌نگری در تالاب امیرکلایه لاهیجان هم با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست افتتاح شد. طرح گردشگری و پرنده‌نگری برای بهره‌برداری اقتصادی از تالاب‌ها و مناطق تحت پوشش محیط‌زیست برای جلب گردشگران، ایجاد اشتغال محلی و فعالیت آژانس‌های بومی گردشگری راه‌اندازی شده است.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان هم در این مراسم گفت: این طرح علاوه بر آشنایی مردم با اهمیت تالاب‌ها و اهتمام به حفظ منابع موجود در آنها برای توسعه گردشگری آماده می‌شود.

«قربانعلی محمدپور» افزود: این یک نوع پروژه بوم‌گردی و گردشگری است که اولین بار در تالاب امیرکلایه لاهیجان اجرا می‌شود.وی بیان کرد: این طرح تحت عنوان احیا و بهره اقتصادی از تالاب و پناهگاه حیات وحش امیرکلایه شامل سایت پرنده‌نگری و احداث پل چوبی برای بازدیدکنندگان است که در آینده به تجهیزات پیشرفته سمعی و بصری تجهیز می‌شود و کارشناسان محیط‌زیست نسبت به آموزش‌های زیست‌محیطی و بیان اهمیت تالاب‌ها و ذخایر موجود در تالاب‌ها به طور روزانه اقدام خواهند کرد.محمدپور هدف این پروژه را توانمندسازی جوامع محلی از طریق حضور اکوتوریسم و گردشگران طبیعی ویژه حاشیه‌نشینان تالاب‌ها با احداث دهنه دریچه کنترل آب در سطح تالاب و دیواره‌سازی دانست و تصریح کرد: تاکنون یک کیلومتر دیواره‌سازی در حاشیه برخی نقاط تالاب انجام شده و 8میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی هزینه شده است.


افتتاح 3 پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستانی 

 در سفر رئیس سازمان محیط‌زیست به گیلان 3 پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب بیمارستان‌های 17 شهریور رشت، امام خمینی(ره) صومعه‌سرا و سیدالشهدا (ع) لاهیجان نیز به صورت همزمان در رشت افتتاح شد.


برنامه‌های دولت برای میانکاله 

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: برنامه دولت‌های مختلف برای لایروبی و وصل تالاب میانکاله به دریا، نادرست بوده و موجب قربانی شدن آن شده است.
«عیسی کلانتری» گفت: میانکاله بزرگ‌ترین تالاب آب شیرین کشور با حدود 100 هزار هکتار وسعت است و باید به جای جست‌وجوی مشکل تالاب‌ها در دریا، مانع را در خشکی پیدا کنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه با ایجاد سد در بالادست، از آب میانکاله برای توسعه کشاورزی استفاده شده و ورودی آب شیرین به آن وصل شده، در حالی که میانکاله با دریا ارتباط داشته و آب آن با جذر و مد دریا تامین می‌شده است.
این مسئول گفت: از سوی برخی دستگاه‌ها، فشار می‌آورند تا با لایروبی میانکاله و اتصال آن به دریا، امکان انتقال بار صورت گیرد اما در این صورت، آب شیرین تالاب به دریا وارد خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید