• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 48009
+
-

دفاع اروپا از برجام در‌کنفرانس امنیتی

ظریف امروز در مونیخ سخنرانی می‌کند


2 روز پس از برگزاری اجلاس ورشو که با هدف فضاسازی علیه ایران برگزار شد، مقامات ارشد کشورهای اروپایی در کنفرانس امنیتی مونیخ حمایت خود را از تداوم تجارت با ایران اعلام کردند. معاون رئیس‌جمهور آمریکا در اجلاس ورشو از اروپایی‌ها خواسته بود از برجام خارج شوند.

 روز گذشته در حاشیه اجلاس مونیخ در هتل بایریشه هوف، دی‌کارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد با محمد جواد ظریف،  وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و درخصوص همکاری‌های ایران و سازمان ملل متحد، اجرای قطعنامه ۲۲۳۱، برجام، سازو‌کار حمایت تجاری ایران و اروپا و نیز مسائل مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای ازجمله شرایط افغانستان، یمن، سوریه و لبنان گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

مری رابینسون و اخضر ابراهیمی از گروه ریش‌سفیدان بین‌المللی (THE ELDERS) در دیداری با ظریف درخصوص مهم‌ترین تحولات بین‌المللی و موضوعات منطقه‌ای تبادل نظر کردند. اخضر ابراهیمی، نماینده اسبق دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه بود که از این سمت کناره‌گیری کرد. دیدار با الیاس بوصعب وزیر دفاع لبنان، هَریتّا فور مدیر اجرایی یونیسف، رئیس سازمان امنیت استرالیا، وزیر خارجه کره جنوبی و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیگر ملاقات‌های حاشیه‌ای ظریف در مونیخ بوده است.

براساس اعلام دفتر موگرینی، در جریان دیدار او با ظریف درباره مسائل مختلف از جمله FATF، برجام، اینستکس، تحولات افغانستان و سوریه رایزنی و تبادل نظر شده است.

بیانیه اروپا در راه‌اندازی اینستکس که در آن پیوستن ایران به FATF درخواست شده بود، در ایران با انتقاداتی از سوی مخالفان برجام مواجه شده، اما از طرفی دیدار موگرینی با ظریف در حالی انجام شده که مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا 2روز قبل از آن از شرکت در اجلاس ضد‌ایرانی در ورشو اجتناب کرده بود. علاوه بر این، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم مثل موگرینی با بی‌اعتنایی به نشست ورشو در اجلاس مونیخ شرکت کردند.

ماس روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ با رد درخواست معاون رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج کشورش از توافق هسته‌ای با ایران گفت: همراه با انگلستان، فرانسه و تمام اتحادیه اروپا روش‌هایی برای نگه‌داشتن ایران در توافق هسته‌ای تا به امروز پیدا کرده‌ایم.

آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان دیگر مقام ارشد اروپایی بود که در نشست مونیخ پایبندی کشورش به برجام را تکرار کرد و گفت: برجام توافقی کارآمد است که به حفظ‌کردنش می‌ارزد.
همچنین در دیدار زهراب مناتسکانیان، وزیر امور خارجه جمهوری ارمنستان با ظریف درخصوص ابعاد مختلف روابط دوجانبه، به‌ویژه حوزه اقتصادی، تجاری، بانکی، انرژی و حمل‌ونقل، مسئله قره‌باغ و دیگر مسائل مورد علاقه گفت‌وگو و تبادل نظر شد.

مکث

ظریف: حرف‌های پنس خنده‌دار است
محمدجواد ظریف‌ درباره اظهارات پنس در کنفرانس ورشو مبنی بر تشبیه ایران به دولت نازی و اینکه ایران در پی به راه انداختن هولوکاست جدیدی است، گفت: «حرف‌های معاون رئیس‌جمهور آمریکا خنده‌دار است. ایران همواره از یهودیان حمایت کرده است. ما فقط مخالف صهیونیسم هستیم.» وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با اشپیگل در ادامه درباره قدرت نظامی و توسعه برنامه موشکی ایران هم گفت: «ما مجبوریم از خود دفاع کنیم. منطقه ما مملو از تسلیحات است. کشورهای حاشیه خلیج‌فارس فقط در سال2018 بیش از 100میلیارد دلار تسلیحات خریده‌اند. ما بخشی از این هزینه را صرف می‌کنیم و تسلیحات ما صرفا دفاعی هستند.» به گزارش فارس، خبرنگار اشپیگل در ادامه به نگرانی طرف‌های اروپایی از برنامه موشکی ایران اشاره کرد. وزیر خارجه ایران در پاسخ گفت: «آیا ما باید در منطقه‌ای به‌شدت مسلح بی‌دفاع باشیم؟ اگر اروپا از اینکه ما موشک می‌سازیم شکایت دارد، باید به ما جنگنده بفروشد. ما تجربه جنگی 8ساله با عراق را داریم. ما در آن زمان هیچ‌چیزی برای دفاع از خود نداشتیم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید