برای برگزاری کنکور بین دانشآموزان رفراندوم برگزار شود
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در واکنش به اظهارات غلامعلیحداد عادل مبنی بر اینکه «معلمان حقالتدریس نمیتوانند استخدام شوند» گفت: گاهی جنبه اقتصادی بر توانمندی تخصصی غلبه مییابد. اینکه فردی در مقطعی در قالب معلم حقالتدریسی آمده و کمک کرده و به کلاس رفته که از سر ناچاری و کمبود نیروی آموزش و پرورش بوده، آیا مجوزی میشود که فرد بدون گذراندن دورههای آموزشی لازم در دانشگاه فرهنگیان بهصورت دائمی ادامه فعالیت دهد؟ ما سالهاست دچار معضل در حوزه تربیت معلم هستیم. به گزارش ایسنا، حجتالاسلام علی ذوعلم، در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع «کتب درسی» به روی آنتن رفت با بیان اینکه بنده ۳۵ روز است که به سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی آمدهام، درباره چالشهای اساسی حوزه کتب درسی گفت: ابتدا نگاهی کلان به نقشه راه باید داشته باشیم که همان سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی است. البته این اسناد هنوز نیاز به زمان دارند. ذوعلم ادامه داد: آنطور نیست که مؤلفان کتب درسی در سالهای گذشته، ثابت بوده باشند، بلکه مشمول تغییراتی شدهاند، اما نیاز است که گروه مؤلفان، جوانتر شوند. وی با اشاره به اینکه آمادهایم روی تکتک کتب درسی با حضور مؤلف و منتقدین به بحث بنشینیم اظهار کرد: البته نظرات مختلفی درباره حجم و چگالی کتب درسی وجود دارد و نظرات، یکسان نیست. یک مشکل موجود، تمرکز در تألیف است. زمانی که به توانمندی در استانها برسیم و طرح چندتألیفی در برخی دروس و مباحث اجرایی انجام شود، کمککننده است. ذوعلم افزود: هرچند سیاست چندتألیفی را باید در دروسی اجرا کرد که مستقیماً در کنکور سؤالی از آن مطرح نشود زیرا منابع کنکور باید برای همه یکسان باشد. البته در کل با کنکور مخالف هستیم و قانون مترقی که ۱۱ سال قبل تصویب شده بود کامل به اجرا در نیامده است. استرس و تمایل بالا به مدرکگرایی از دانشگاههای خاص به اعضای جامعه فشار وارد میکند. وی در پاسخ به اینکه چرا درسی مانند دین و زندگی باید با مباحث کنکوری در هم تنیده شود، ادامه داد: متأسفانه درسهای مهارتی، فنی و اخلاقی اینگونه هستند. برای کنکور باید حداقل در بین دانشآموزان رفراندوم برگزار شود. کنکور گلوی نظام تربیتی را فشار میدهد. رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: چرا نمایندگان سؤال نکردند که علت عدماجرای قانون مصوب سال ۸۶ چه بود؟ چرا نظارت انجام نشد؟ ما میتوانیم پذیرش دانشگاهها را با حفظ گروهبندیهای استعدادی و جغرافیایی سامان دهیم. از نمایندگان و رئیس مجلس میخواهم وارد شود. البته معتقدم اگر این موضوع کلاً به شورایعالی انقلاب فرهنگی منتقل شود بهتر است تا بنشینیم و راهحلی پیدا کنیم.