وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از موانع جدی برای توجه به اقتصاد آموزش و پرورش در نظام تعلیم و تربیت، تمرکز بسیار شدید در ساختار تصمیمگیری ماست، گفت: طبق گزارشی که همکاران یکماه قبل به بنده دادند در برخی استانهای ما در سال هزار بخشنامه به مدارس داده شده است.
به گزارش ایسنا، سیدمحمد بطحائی در نخستین همایش ملی اقتصاد آموزش و پرورش که در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: علم اقتصاد آموزش و پرورش علم جوانی است اما در کشور ما طی همین سالها هم کمتر مورد توجه قرار گرفته است. وی افزود: آنچه باید در گام اول بهدنبال آن باشیم این است که کدام موانع اجازه پرداختن به این موضوع را نمیدهد؟ وی با اشاره به برخی تصمیمات در آموزش و پرورش و ارتقای شاخصهای کارایی درونی آموزش دوره ابتدایی، متوسطه اول و دوم نسبت به گذشته گفت: نرخ گذر از دورههای مختلف نیز ازجمله شاخصهای کارایی است و نشاندهنده آن است که در حوزه اقتصاد آموزش و پرورش توانستهایم گامهای خوبی برداریم؛ البته منشأ بسیاری از تصمیمات آثار تربیتی آن بوده است.
بطحائی با بیان اینکه در سالهای گذشته تصمیماتی گرفته شده که با اقتصاد آموزش و پرورش کاملاً بیگانه بوده و آثار زیانباری به همراه داشته است، گفت: از ذکر مصادیق به علت اینکه برچسب سیاسی به اظهاراتم زده نشود، اجتناب میکنم. وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از مهمترین موانع شکوفایی و رشد اقتصاد آموزش و پرورش و پرداختن به اقتصاد آموزش و پرورش، تلقی ناصحیح و برداشت غلط از مفهوم علم اقتصاد آموزش و پرورش است. به محض آنکه بحث اقتصاد آموزش و پرورش مطرح میشود ذهن برخی سیاستگذاران به این سمت میرود که قرار است در آموزش و پرورش صرفهجویی کنیم و آن را در سایر بخشها بهکار بگیریم. بلافاصله مورد اتهام قرار میگیریم که کسانی که به اقتصاد آموزش و پرورش توجه دارند بر جنبههای کمی و نه جنبههای کیفی تمرکز دارند. وی ادامه داد: یکی از مهمترین موانع ما که اجازه نمیدهد در تصمیم گیریهای خود از ترمینولوژیهای علم اقتصاد آموزش و پرورش بهره بگیریم تلقی ناصحیح از علم آموزش و پرورش است و همین جاست که جامعه دانشگاهی باید به کمک بیاید. در اینجا به شدت به پتانسیل جامعه علمی و دانشگاهی نیازمندیم.
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب :
47995
لینک کوتاه :
newspaper.hamshahrionline.ir/pjMy
+
-
کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به روزنامه همشهری می باشد . ذکر مطالب با درج منبع مجاز است .
Copyright 2021 . All Rights Reserved