• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 47990
+
-

جنگ حقوقی در آمریکا در پی اعلام شرایط اضطراری

اعلام وضعیت اضطراری از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک، ‌با انتقاد بسیار شدید رهبران دمکرات مواجه شد و جنگ حقوقی برای رد این شرایط، از همان ساعات اولیه اعلام آن شروع شد.
به گزارش بی‌بی‌سی، درحالی‌که ترامپ اعلام شرایط اضطراری از سوی رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا را یک اقدام قانونی خوانده، رهبران دمکرات در کنگره او را به سوءاستفاده مطلق از قدرت متهم کرده‌اند.
ترامپ از دوران رقابت انتخاباتی وعده ساخت دیواری در مرز با مکزیک را برای جلوگیری از ورود مهاجران و مواد‌مخدر به کشورش می‌داد؛ با این حال کنگره با بودجه ساخت این دیوار مخالفت می‌کرد. اختلاف نظر بین دولت و کنگره، باعث شد دولت فدرال آمریکا طولانی‌ترین تعطیلی تاریخ خود را تجربه کند. ترامپ، روز جمعه لایحه بودجه را که از تعطیلی دوباره دولت فدرال جلوگیری می‌کرد امضا کرد اما همزمان اعلام کرد که برای مقابله با بحرانی که «هجوم» مواد‌مخدر و پناهجویان در مرز جنوبی کشورش ایجاد کرده‌اند شرایط اضطراری اعلام می‌کند. در شرایط اضطراری، او می‌تواند با دور زدن کنگره، مستقیما 8میلیارد دلار از بودجه‌ای که برای پروژه‌های عمرانی نظامی در اختیار دولت قرار دارد، برداشت کند. علاوه بر تلاش کنگره برای رفع این شرایط،  یک روش قانونی دیگر، به چالش کشیدن این وضعیت از سوی دادگاه‌هاست. ساعاتی بعد از اعلام شرایط اضطراری، دادستان کل ایالات نیویورک گفت که اعلام شرایط اضطراری از سوی ترامپ را به چالش خواهد کشید. یک زمین‌دار تگزاسی هم که قرار است دیوار در بخشی از زمین‌های او ساخته شود پرونده‌ای حقوقی علیه اعلام شرایط اضطراری از سوی ترامپ گشود.

این خبر را به اشتراک بگذارید