• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 28 بهمن 1397
کد مطلب : 47986
+
-

ناجیان جوان زمین

ده‌ها هزاردانش‌آموزدرانگلیس با تعطیلی کلاس های درس درحمایت از محیط زیست تظاهرات کردند

ناجیان جوان زمین

ده‌ها هزار نوجوان، همزمان با دیگر کشورهای اروپایی، در سراسر بریتانیا کلاس‌های درس را تعطیل کردند و با راهپیمایی عمومی در شهرهای خود، ضمن انتقاد از نسل‌های پیشین و سیاستمداران، خواستار اقدام فوری برای برطرف کردن بحران زیست‌محیطی کره زمین شدند.
به گزارش گاردین، سازمان‌دهندگان این راهپیمایی سراسری گفته‌اند که بیش از 10هزار نوجوان عمدتا دانش‌آموز در دست‌کم 60شهر در سراسر بریتانیا به خیابان‌ها آمدند تا نارضایتی خود را از بی‌عملی نسل‌های پیشین و سیاستمداران فریاد بزنند.
 بر این اساس، بیش از 3هزار نفر در خیابان‌های لندن  حاضر شدند و خیابان‌های اطراف پارلمان را بستند. این دانش‌آموزان از خودروهای عبوری می‌خواستند تا موتورهای خود را خاموش کنند و این شعار را سر می‌دادند: «ما می‌خواهیم فرصت تغییر را همین حالا داشته باشیم.» پلیس، برای باز کردن خیابان‌ها این جمعیت را متفرق و 2 دختر 16و 17ساله و یک پسر 19ساله را بازداشت کرد.
همزمان با انگلیس، برای نخستین‌بار 1000نفر در پاریس هم در اعتصاب مشابهی شرکت کردند و شعارهایی مانند «زمین ما را نابود نکنید» سر دادند. در برلین هم یک جمعیت بزرگ برای ششمین هفته متوالی گردهم آمدند و بنری در دست گرفتند که روی آن نوشته بود: «ما الان اینجاییم چون می‌خواهیم این فرصت را داشته باشیم که 50سال بعد هم اینجا باشیم.»
گردهمایی جوانان و به‌ویژه دانش‌آموزان، از تابستان در کشورهای زیادی فراگیر شده است و حالا هر هفته نزدیک به 70هزار دانش‌آموز در بیش از 270شهر در سراسر دنیا به خیابان‌ها می‌آیند. این اعتراض‌ها بعد از آن فراگیر شد که یک دانش‌آموز 15ساله سوئدی به نام گرتا تانبرگ، یک اعتراض یک‌نفره را برگزار کرد.
این نخستین‌بار است که تظاهرات محیط‌زیستی دانش‌آموزان، به‌صورت سراسری در بریتانیا برگزار می‌شود. کریستین فیگورس، یکی از مدیران سابق محیط‌زیستی سازمان ملل که کنفراس محیط‌زیستی سال 2015پاریس زیر نظر او برگزار شده است، از این اقدام در بریتانیا حمایت کرده و درباره آن گفته است: «این تظاهرات نشانه‌ای از این است که ما در انجام وظیفه‌مان برای حفظ بچه‌ها از اثرات تغییرات اقلیمی کوتاهی کرده‌ایم.»
برخی نمایندگان پارلمان انگلیس از این اقدام دانش‌آموزان حمایت کرده‌اند اما یک سخنگوی دولت گفته است تعطیل کردن کلاس‌ها توسط دانش‌آموزان، باعث اختلال در آموزش آنها می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید