• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 27 بهمن 1397
کد مطلب : 47880
+
-

پاسخ پلیس راهور به گزارش همشهری

کارپلیس از سخت‌ترین مشاغل کشور است

درپی گزارش 16بهمن همشهری با عنوان «راهبندان به‌دلیل عدم همکاری» پلیس راهور تهران توضیحاتی را برای مخاطبان داد که در ادامه می‌آید.

1- ازجمله سخت‌ترین و زیان‌آورترین مشاغل در کشور، شغل کارکنان پلیس راهنمایی و رانندگی با ایستادن طولانی در گرما، سرما، بارندگی و همچنین فعالیت در معرض آلودگی هوا‌ست که صدمات و آسیب جسمانی فراوانی به همکاران در حین و بعد از خدمت وارد می‌سازد. در این راستا تنها سازمانی که باید پیگیر و مطالبه‌گر نصب سامانه‌های هوشمند در تهران باشد، تا بتواند کارکنانش را از این رنج و زحمت برهاند، به‌طور قطع پلیس راهنمایی و رانندگی تهران است زیرا تهران بیش از 5500 تقاطع دارد و متأسفانه فقط تعداد 660تقاطع مجهز به سامانه‌های هوشمند است که در برخی اوقات به‌دلیل نقص فنی، اختلال و همچنین عدم پاسخگویی این سامانه‌ها در زمان اوج شدآمد (ترافیک) و درگیر شدن سایر معابر و تقاطع‌ها چاره‌ای جز مدیریت مستقیم برای پلیس راهور وجود ندارد و شکی نیست که اگر حضور و دخالت به‌موقع کارکنان راهور نباشد، ترافیک تهران قفل و سطح معابر تبدیل به پارکینگ خودرو خواهد شد.

2- براساس ماده4 قانون نیروی انتظامی، مسئولیت اجرای قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و استقرار نظم و امنیت و تأمین آسایش عمومی و فردی برعهده این نیروی مقدس نهاده شده است و به‌موجب بند9 آیین‌نامه اجرایی بند12 این ماده، پلیس راهور تهران، عضو اصلی شورای ترافیک شهر تهران، بالاترین مرجع سیاستگذاری در امور ترافیک است و این بدان‌معنا‌ست که پلیس راهور نقش اصلی در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی شهری در امور حمل‌ونقل و ترافیک دارد و تجربه ثابت کرده که هرکجا نظر و نقش پلیس نادیده گرفته شد، عوارض ناخوشایندی برای شهروندان داشته و مصداق بارز آن ساخت مجتمع‌های تجاری در معابر با عرض کم و نامناسب شهر تهران بدون اخذ نظریه و با پیوست ترافیکی از پلیس راهنمایی و رانندگی است.

3- در موضوع برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا سال‌هاست که توسط پلیس راهور تهران بزرگ اقدامات خوبی انجام گرفته و نکته جالب‌توجه اینکه در تمامی قوانین و مقرراتی که در این خصوص به‌تصویب رسیده، نمایندگان پلیس حضور داشته‌اند. به‌عنوان مثال، تنها در 10ماهه سال‌جاری تعداد 2میلیون و 560 هزار 359 فقره قبض درخصوص تخلفات معاینه فنی برای خودروهای موصوف صادر و بیش از 4هزار و 173 دستگاه خودرو به‌علت دودزا‌بودن، پلاک آنها فک و پلاک تعمیری دریافت کرده‌اند. ضمن اینکه نویسنده ظاهرا از تغییرات مطلع نبوده که در حال حاضر برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی از طریق دوربین‌های سطح شهر به‌صورت کاملا هوشمند انجام می‌شود.

4- شایان توجه است برخورد با خودروهای غیرمجاز در طرح ترافیک و طرح زوج و فرد در سال‌های قبل به‌صورت میدانی و با حضور پلیس انجام می‌شد و شرایط بسیار سختی را برای کارکنان راهور به‌همراه داشت. ضمن اینکه پلیس می‌بایست با 171تخلف ذکرشده در جدول تخلفات رانندگی برخورد کند و این اعمال قانون در صورت مشاهده تخلف است. ظاهرا نویسنده فراموش کرده‌اند که کلانشهر تهران دارای 20میلیون سفر روزانه شهری است و قطع یقین چنین شهری را نمی‌شود با روش‌های سنتی و جریمه دستی اداره کرد، ازاین‌روست که با پیگیری‌های مستمر و مؤثر پلیس، امروز سامانه دوربین‌های ثبت تخلف در مبادی ورودی نصب و جریمه زوج و فرد و طرح ترافیک از این طریق کنترل و برخورد لازم انجام می‌شود.

5- در سال1395 معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست تغییر جهت خیابان مجاهدین اسلام را نمود که با مخالفت پلیس راهور تهران بنا به دلایل کارشناسی و فنی مواجه شد و درنهایت با توافق به‌عمل آمده مقرر گردید به‌مدت 3روز این طرح به‌صورت آزمایشی اجرا و در صورت عدم‌حصول نتیجه، مجددا به حالت قبلی برگردد. لذا برخلاف ادعای نویسنده مقاله، موضوع تغییر جهات خیابان‌های مناطق مرکزی شهر مطرح نبوده بلکه خیابان مجاهدین اسلام به‌صورت نمونه و با همکاری شهرداری و پلیس انجام پذیرفته است.

6- اجرای طرح ترافیک 39ساله تهران، در زمان تصویب طرحی انقلابی و مؤثر بوده که توسط شهرداری تهران در سال1358 طراحی و اجرا شده و بعد از آن هم از طریق مدیران و کارشناسان وقت شهرداری تهران بارها اصلاح گردیده و اینکه نویسنده مقاله، این طرح را فاقد اصول کارشناسی می‌دانند، بی‌انصافی در حق مدیران 39ساله مدیریت شهری تهران است. لازم به ذکر است اجرای طرح جدید ترافیک در سال1397 نیز براساس مصوبه شورای ترافیک تهران، مقرر بود از ابتدای سال‌جاری اجرا شود که به‌دلایل منطقی ازجمله عدم توزیع به‌موقع سهمیه برخی سازمان‌ها، عدم اطلاع شهروندان از چگونگی اجرای طرح جدید و عدم تعبیه زیرساخت‌های لازم جهت اجرای طرح، با درخواست شهرداری تهران از 15اردیبهشت ماه به اجرا گذاشته شد و مشخص نیست چرا نویسنده مقاله پلیس را متهم به تعویق اجرا نموده است؟

7- همانطور که قبلا توضیح داده شد، در طرح LEZ مقرر است خودروهای فاقد معاینه فنی، اعمال قانون شوند که این اقدام از طریق دوربین‌های ثبت تخلف در حال انجام است و در حال حاضر مصوبه‌ای برای توقیف خودروهای فرسوده و کاربراتوری وجود ندارد.
پلیس راهور تهران بزرگ در خدمت به مردم شریف تهران از هیچ کوششی دریغ ننموده و شهروندان فهیم تهرانی نیز همیشه قدردان زحمات خدمتگزاران خویش در مجموعه پلیس راهور تهران بوده‌اند و این پلیس در دفاع از حقوق عامه مردم از پرداخت هیچ هزینه‌ای فروگذار نخواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید