• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47641
+
-

طعنه‌های ظریف به سفرای اروپایی

فشار به مردم ایران نتیجه عکس دارد

گزارش
فشار به مردم ایران نتیجه عکس دارد


نشست «4 دهه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران» با حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کنونی و وزرای سابق امور خارجه، سفرای خارجی مقیم تهران، شخصیت‌های سیاسی و دانشگاهی و مدیران و کارکنان وزارت امور خارجه در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی این وزارتخانه برگزار شد. محمد جواد ظریف در این مراسم بیشتر روی سخنش با سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران بود. نکات مهم سخنرانی ظریف را به نقل از ایرنا بخوانید:


      هیچ‌کس از دولت‌های شما نمی‌تواند بگوید اگر حمایت ما نبود شما به زبان انگلیسی یا روسی و یا عربی صحبت می‌کردید، هیچ‌کس نمی‌تواند و این برای ملت ایران بزرگ‌ترین افتخار است؛ برای اینکه امنیت ما از داخل نشأت می‌گیرد.

      چند بار باید پیش‌بینی بکنند و اشتباه از آب دربیاید؟ برژینسکی اعلام کرد که جمهوری اسلامی بعد از حمله عراق به ایران یک هفته باقی نمی‌ماند. صدام حسین هفت کفن پوسانده ما هنوز اینجا سر بلند و آزاده ایستاده‌ایم، خود آقای برژینسکی هم مرده است.

      (خطاب به سفرای اروپایی) به پایتخت‌های‌تان گزارش کنید که این مردم تا کجا پای انقلاب ایستادند. چند نفر از شما در گزارش روز قبل از آن نوشته بودید که این مقدار شرکت می‌کنند. همه نوشتید ایران ۴ روز تعطیلی دارد، نوشتید مردم دچار فشار اقتصادی هستند. مردم ناراضی هستند، دیدید که چگونه به خیابان‌ها آمدند.

      بنویسید با فشار. این مردم را از دولت‌شان نمی‌توانید جدا کنید و فشار اثر عکس دارد، به‌خاطر اینکه ما این کشور را بر مبنای درون‌زایی اداره می‌کنیم و این عنصر اصلی اقتدار ماست.

      هم ما به‌عنوان کارگزار و هم شما به‌عنوان دوستان ما و هم دولت‌های شما به‌عنوان دولت‌های دوست ما باور کنید که با فشار ممکن است روی بعضی از دوستان دولت‌های غربی اثر بگذارید و اتفاقاتی بیفتد، اما روی ایران اثر عکس دارد.

      ایران به فشار پاسخ نمی‌دهد، ایران به تکریم و احترام پاسخ می‌دهد، ایران به موقعیت برابر پاسخ می‌دهد، به‌خاطر اینکه این انقلاب آنچه برای ما آورده مهم‌ترین عامل است، عامل درون‌زایی است و گفتمان ما درون زاست و حرف جدید داریم.



      (در واکنش به نشست ضدایرانی ورشو) کنفرانس قبلی را در شرم‌الشیخ برگزار کردند، عکس آن را من توییت کردم، کدامیک از آنهایی که در آن عکس بودند امروز اینجا هستند، اما ما هستیم چرا که ما قدرتمان را از مردم می‌گیریم و مشروعیت ما مبتنی بر خواست این مردم است.

      ممکن است مردم از ما گلایه داشته باشند، اما آن گلایه خانگی است.

      آمریکایی‌ها به ما می‌گویند که شما در این منطقه چیکار می‌کنید، سؤال این است که شما در این منطقه چکار می‌کنید؟ اینجا که منطقه ماست، ما کجا برویم؟

      یک‌بار آقای کری به من گفت که شما در سوریه پول خرج می‌کنید که من به او گفتم شما درباره پول با من صحبت می‌کنید؛ درحالی‌که متحدان شما صدها برابر ما دارند خرج می‌کنند، مشکل این است که شما طرف غلط را انتخاب کرده‌اید.

   ما بدون مردم هیچ هستیم و با این مردم همه‌چیز هستیم،‌ این قاعده اول جمهوری اسلامی است.

   اگر روزی درهای همکاری با ما را ببندند مردم ما نابود نمی‌شوند، ضمن اینکه علاقه نداریم این اتفاق بیفتد.

این خبر را به اشتراک بگذارید