• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47639
+
-

صفحه کلید ترامپ در سالگرد انقلاب فارسی شد

پاسخ ظریف و کاربران شبکه‌های اجتماعی به توییت فارسی رئیس‌جمهور آمریکا


رئیس‌جمهور آمریکا بعد از دیدن تصاویر حضور مردم در راهپیمایی سالگرد انقلاب، با انتشار پیامی به زبان فارسی در صفحه توییتر خود، مدعی شد حکومت ایران در 40 سال گذشته فقط موجب شکست شده است. پیامی که با هجوم کاربران ایرانی فضای مجازی و پاسخ آنها به دونالد ترامپ همراه شد. دونالد ترامپ که برای نخستین بار به فارسی توییت کرده، « ایران را عامل گسترش فساد و ترور در منطقه» نامید و مدعی شد که «ایرانی‌ها مدت‌هاست در رنج به‌سر می‌برند و شایسته آینده بهتری هستند». او  هیچ اشاره‌ای به تحریم‌های کشورش علیه مردم ایران که به گفته مایک پمپئو، وزیر خارجه‌اش «بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های طول تاریخ بوده است» نکرد.

توییت ترامپ، در حالی منتشر شد که سال گذشته  «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در جمع اعضای گروه تروریستی منافقین از رؤیای تغییر نظام در ایران صحبت کرد و مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران چهل سالگی را نمی‌بیند و منافقین می‌توانند کریسمس ۲۰۱۹ را در تهران جشن بگیرند. او حالا بعد از چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی این پست را در فضای مجازی منتشر کرده است.

وزیر خارجه کشورمان بامداد سه‌شنبه یعنی ساعتی پس از انتشار این توییت، پاسخ ترامپ را در توییترش داد. پاسخی که با همان لحن ترامپ و تکرار ترکیب «40 سال»، داده شده است. ترامپ نوشته بود: «۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب 40 سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند شایسته آینده روشن‌تری هستند.»

ظریف هم در پاسخ نوشته است: «40 سال شکست در پذیرش اینکه ایرانی‌ها هرگز مطیع نخواهند شد. 40سال شکست در تطبیق دادن سیاست آمریکا با واقعیت. 40سال شکست در بی‌ثبات کردن ایران از طریق خونریزی و پول خرج کردن. پس از 40 سال انتخاب‌های اشتباه، وقت آن رسیده است که دونالد ترامپ در سیاست شکست خورده آمریکا بازنگری کند.»

قبل از ادعاهای ترامپ، جان بولتون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا هم در پیامی به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی مردم ایران، گفت: «ایران شاهد ۴۰ سال شکست بوده است. حالا به‌عهده ایران است رفتارش را عوض کند و به‌عهده مردم ایران خواهد بود تا مسیر حرکت کشورشان را تعیین کنند.» او همچنین در این پیام که به‌صورت ویدئویی ضبط شده بود، گفت: «فکر نمی‌کنم سالگردهای زیاد دیگری در پیش داشته باشید.» ادعاهای جان بولتون هم از سوی ایران بی‌پاسخ نماند.

به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جان بولتون از یک نوع توهم کاملا مزمن نسبت به ایران و ایرانیان رنج می‌برد و به‌رغم تمامی توهمات و تخیلا‌ت خودساخته و القائات برخی گروه‌های تروریستی هم‌کیش، رویاهای خام و خواب‌های پریشان خود را در مراسم شکوهمند راهپیمایی چهلمین سالگرد انقلاب تاریخی ملت بزرگ ایران بر باد رفته دیده است. ادعاهای مقامات آمریکایی از سوی کاربران فضای مجازی هم با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شد و جناح‌های مختلف سیاسی از آن تعبیر به «دخالت به امور داخلی و خشم علیه ملت» کردند . هجوم کاربران فارسی‌زبان در دفاع از انقلاب به صفحه ترامپ باعث شد یک کاربر خوش‌ذوق موضوع تهدیدهای فیلترینگ فضای مجازی را یادآوری کند و بنویسد: «اینا فهمیدن فارسی توییت کنن، ولی اینا هنوز نفهمیدن نباید فیلتر کنن.»

کاربر دیگری در پاسخ به توییت ترامپ تصویری از لحظه دستگیری ملوانان آمریکایی در 22دی‌ماه سال 94در جزیره فارسی را به ترامپ نشان داد و نوشت: 40سال شکست به روایت تصویر!

کاربر دیگری هم برای ترامپ نوشت: تبریک به‌خاطر یاد گرفتن زبان فارسی. برای کسی که انگلیسی را درست نمی‌تواند صحبت کند جای شگفتی است!

نکته جالب دعوای هواداران گروهک تروریستی منافقین؛ هواداران جنبش موسوم به ری استارت و همچنین جمعی از سلطنت‌طلب‌ها زیر همین توییت ترامپ بود. هواداران این گروهک‌ها که پیش‌تر هم در نامه‌هایی از ترامپ خواسته بودند تحریم‌های ایران را تشدید کند – اخیرا آخرین سفیر شاه در واشنگتن از این افراد به‌عنوان خائن یاد کرده بود- زیر توییت ترامپ با معرفی خودشان به‌عنوان ناجی ایران؛ در عین حال از رئیس‌جمهور آمریکا طلب استمداد کرده‌اند.


این تصویری است که ترامپ از آن در توییت فارسی خود استفاده کرده و مدعی سرکوب منتقدان در ایران شده است.

یلدا معیری، عکاس عکسی که در توییت معروف ترامپ استفاده شده بود با اشاره به اینکه این عکس را در اعتراض‌های دی‌ماه سال 96گرفته است، نوشت: این عکس از مردم ایران و برای مردم ایران گرفته شده است و نباید توسط هیچ‌کس دیگری مورد سوء‌استفاده قرار بگیرد.

او یادآوری کرد: به‌عنوان یک ایرانی که هر روز و هر روز بیشتر از تحریم‌های ایالات متحده آسیب می‌بیند و به‌دلیل قانون منع مسافرت آقای ترامپ سال‌هاست از دیدار پدر و مادرش محروم مانده دیدن این عکس در توییت آقای ترامپ و مصاحبه مطبوعاتی آقای پمپئو و هر سیاستمدار آمریکایی،  شرمندگی زیادی به همراه دارد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید