• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47615
+
-

کم‌فروغ‌ها

نگاهی به نخستین قدم تازه‌وارد‌ها در باشگاه‌های مختلف

کم‌فروغ‌ها

وقتی هیاهوی جام ملت‌ها به اوج رسیده بود، تیم‌های باشگاهی در ایران در تب و تاب ترمیم ترکیب‌شان با خریدهای جدید به سر می‌بردند. طولانی‌شدن زمان نقل و انتقالات زمستانی، این فرصت را به باشگاه‌های مختلف داد که جابه‌جایی‌های نسبتا زیادی را انجام بدهند. نقل و انتقالات نیم‌فصل عموما در همه دنیا فرصتی برای انجام یک یا دو خرید تازه برای ایجاد تغییر حداقلی در ترکیب تیم است اما در ایران عملا به «انقلاب زمستانی» تعدادی از باشگاه‌ها منجر می‌شود. تفاوت این پنجره نقل و انتقالات با 2 پنجره قبلی، بازگشت پرسپولیس به جمع تیم‌های خریدار بود. قرمزها بعد از 2 پنجره محرومیت، دوباره با قدرت به بازار برگشتند و 7بازیکن جدید را به ترکیب‌شان اضافه کردند. شروع تازه‌واردها در تیم برانکو فعلا چندان رؤیایی از آب درنیامده است. محمد نادری در نخستین تجربه بازی در کنار سیدجلال حسینی، پراشتباه ظاهر شد، مهدی شیری هنوز در شمایل یک مدافع راست مطمئن  ظاهر نشده، مهدی ترابی که شاید مهم‌ترین خرید باشگاه باشد در خط حمله کنار علی علیپور خودی نشان نداده،از آخرین نمایش درخشان سروش رفیعی در فوتبال ایران زمان زیادی سپری شده، مهدی شریفی و بودیمیر نیز گلزن نشان نداده‌اند و تنها سعید کریمی جوان با زدن یک گل حساس در جام حذفی، به کمک تیمش آمده است. برانکو به خوبی می‌داند که اگر خریدهای تازه باشگاه به اوج نرسند، این تیم شانسی برای تکرار قهرمانی لیگ برتر نخواهد داشت. استقلالی‌ها نیز زمستان نسبتا شلوغی را سپری کردند و در یک پنجره نقل و انتقالات،3بازیکن خارجی و یک ستاره ایرانی به خدمت گرفتند. خرید «پاتوسی» با توجه به قوانین فوتبال ایران، حالا به یک بحران برای این باشگاه تبدیل شده است. گادوین منشا نیز به‌عنوان مهره مازاد پرسپولیس، خرید چندان هیجان‌انگیزی به‌نظر نمی‌رسد. ایسما هم با وجود گلزنی در بازی اول، آشکارا اضافه وزن دارد. بهترین خرید زمستانی باشگاه، امید نورافکن است که حالا نسبت به گذشته وظیفه هجومی‌تری در تیم وینفرد شفر برعهده دارد.
قهرمان نیم‌فصل اول فوتبال ایران، به همان ترکیب ابتدای لیگ هجدهم راضی نشد و در پنجره نقل و انتقالات، چند خرید پرسروصدا انجام داد. سپاهانی‌ها محسن مسلمان، علی قربانی، محمد ابراهیمی، محمد مسلمی‌پور و محمدرضا مهدی‌زاده را به خدمت گرفتند. علی قربانی در دومین بازی، نخستین گلش را برای تیم ژنرال به ثمر رساند. محسن مسلمان اما درست مثل دوران بازی برای ذوب، هنوز درخشش چندانی در سپاهان نداشته و نتوانسته در این تیم خودی نشان بدهد. تراکتوری‌ها نیز زمستان را با 5 خرید سر کردند. سیداحمد موسوی و محمدرضا اخباری در درجه اول برای نیمکت این باشگاه خریداری شده‌اند اما اکبر ایمانی خیلی زود نظر لیکنز را جلب کرده و حالا بخشی از ترکیب ثابت تراکتورسازی به شمار می‌رود. ساسان انصاری که به‌دلیل محرومیت در نخستین دیدار تراکتور در نیم‌فصل دوم به میدان نرفته بود، در مقابل نساجی برای دقایقی جانشین استوکس شد و چندان موفق نشان نداد. کوین کنستانت که با برچسب گران‌ترین خرید تاریخ فوتبال ایران یاد می‌شود نیز همچنان مصدوم است و تراکتورسازی را همراهی نمی‌کند. برخلاف این دو تیم مدعی، پدیده مشهد در فصل نقل و انتقالات بودجه کافی برای خرید ستاره در اختیار نداشت. مشهدی‌ها تنها میلاد فراهانی و بهنام برزای را به خدمت گرفتند. حالا فراهانی گلر اول این باشگاه به‌شمار می‌رود اما برزای فعلا روی نیمکت این تیم حضور دارد و تنها دقایقی کوتاه به زمین فرستاده می‌شود.
بدون تردید پیکان و ذوب‌آهن، بدشانس‌ترین باشگاه‌ها در خرید بازیکن در زمستان بودند. ذوب با رقمی قابل توجه محمدرضا خلعتبری را از پدیده جذب کرد اما این بازیکن خیلی زود دچار پارگی رباط صلیبی شد و ادامه فصل را از دست داد. پیکان نیز جابر انصاری را از استقلال به خدمت گرفت اما این مهره نیز به سرعت مصدوم شد تا دیگر نتواند در لیگ هجدهم به میدان برود. سپیدرود رشت با 8خرید که 3بازیکن خارجی و البته صادقیان و طاهرخانی در بین‌شان حضور دارند، رکورددار خرید بازیکن در این پنجره محسوب می‌شود. نساجی نیز تنها باشگاهی است که صد درصد خریدهایش خارجی هستند. در این پنجره فقط یک تیم هیچ خریدی انجام نداده است. استقلال خوزستان با وجود از دست دادن مبلعی و دلفی، فصل نقل و انتقالات را بدون خرید بازیکن پشت سر گذاشته و در قعر جدول، کار بسیار دشواری برای بقا خواهد داشت.

این خبر را به اشتراک بگذارید