• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47608
+
-

حمله ملخ‌های دریایی

بوشهر از جمله 6 استانی است که هدف حمله ملخ‌های دریایی قرار گرفته است

کشاورزی
حمله ملخ‌های دریایی

 علیرضا برازجانی|   بوشهر - خبرنگار:


ملخ دریایی از مخرب‌ترین آفات محصولات کشاورزی و باغی است که پس از حمله به مزارع کشاورزی کشورهای همسایه در یکی‌دو ماه اخیر، سواحل جنوبی کشور را مورد هجوم خود قرار داده و از چند روز پیش وارد کشورمان شده است به‌طوری که کم‌کم آثار حضور زیانبارشان در استان بوشهر نیز دیده شده است.

این آفت، خسارت بسیار شدیدی به مزارع وارد می‌کند به‌گونه‌ای که در برخی کشورها منجر به قحطی نیز شده است. ملخ‌های دریایی درواقع دسته‌های ۵۰ تا ۹۰ میلیاردی ملخ صحرایی هستند که با حضور در هر نقطه‌ای به همه محصولات زراعی و باغی حمله می‌کنند و در مواردی دیده شده که از تنه درختان نیز تغذیه می‌کنند. دستگاه‌های مختلفی در استان بوشهر خود را برای مقابله با این آفت آماده کرده اند.


سمپاشی هوایی در استان‌های درگیر

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به این‌که استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و بلوچستان و فارس درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی هستند، می‌گوید: ملخ‌های صحرایی به 6 استان کشور ورود داشته‌اند. این ملخ‌ها به‌شدت تخم‌ریزی می‌کنند و در مدت کوتاهی از هر ملخ هزار ملخ تولید می‌شود. ملخ‌های صحرایی در مسیر هجوم خود فضای سبز، اراضی کشاورزی و پوشش گیاهی را مورد حمله قرار می‌دهند.
«محمدرضا درگاهی» می‌افزاید: در استان‌های درگیر این ملخ‌ها، پایگاه‌های مقابله با ملخ‌های صحرایی استقرار یافته و آفت‌کش‌های مورد نیاز برای مقابله با این آفت تامین و توزیع شده است. 2 هواپیمای سمپاش در هرمزگان، 2 هواپیما در خوزستان و 2 هواپیما در بوشهر و فارس مستقر شده‌اند. با برنامه‌ریزی صورت گرفته این آفت خطرناک به‌موقع کنترل و از بروز خسارت‌های سنگین جلوگیری و از تولید کشاورزان در این مناطق محافظت می‌شود.


وضعیت نگران‌کننده نیست

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به این‌که در چند روز اخیر شاهد حمله ملخ‌های صحرایی در بخش‌هایی از کشورهای همسایه و برخی از استان‌های هم‌جوار هستیم به همشهری می‌گوید: همه اقدامات لازم برای پیشگیری دردست انجام است و شرایط این استان نگران‌کننده نیست.

«خسرو عمرانی» می‌افزاید: هماهنگی‌های لازم با سازمان حفظ نباتات کشور برای پایش و ردیابی‌ مداوم خط سیر و مهاجرت ملخ‌های مهاجم انجام شده و در حال حاضر برنامه‌هایی از این دست در این استان اجرا می‌شود. براساس ردیابی‌های انجام شده در چند روز گذشته، ملخ صحرایی در مناطق ساحلی شمال استان یعنی گناوه و همچنین نقاط جنوبی شامل بندر دیر و بردخون به صورت محدود و در جمعیت کم دیده شده است.

 وی اضافه می‌کند: بر اساس اطلاعات موجود، کشورهای امارات متحده عربی، عمان و عربستان با جمعیت بالایی از ملخ صحرایی درگیر هستند و در کشور نیز در جزیره نخیلو و بندر لنگه استان هرمزگان و شهرستان‌های جنوبی استان فارس دیده شده است. باتوجه به این‌که استان بوشهر در زمینه حمله ملخ‌ها هنوز در موقعیت بحرانی قرار نگرفته اما تمهیدات لازم برای تجهیز اکیپ‌ها به دستگاه‌های ردیاب اندیشیده شده است. از کشاورزان انتظار داریم در هر منطقه‌ای که جمعیتی از ملخ‌ها را مشاهده کردند، مسئولان جهاد کشاورزی منطقه را برای پایش و سمپاشی باخبر کنند.


ممنوعیت چرا در مراتع

«خسرو عمرانی» با اشاره به این‌که به منظور مبارزه با ملخ صحرایی، منطقه باشی بخش دلوار و منطقه چاووشی بخش مرکزی شهرستان دشتی و همچنین اراضی بخش مرکزی دشتستان شامل پشت آرامگاه روستای چاهخانی تا اول امامزاده ابوالقاسم (ع) و نیز تمام مراتع چاه‌خانی تا مرز جنگل منابع طبیعی عیسوند در 2مرحله ظرف یک هفته گذشته سمپاشی شده است، به همشهری می‌گوید: از طریق منابع محلی و همچنین رسانه‌ها، اطلاع‌رسانی لازم به دامداران و اهالی روستاهای واقع در محدوده اجرای طرح انجام شده و از آنها خواسته شده از چرای دام، زنبور عسل و چیدن گیاهان تا تاریخ ۲۷ بهمن‌ماه در مناطق مذکور اجتناب کنند.


اطلاع‌رسانی ضروری است

استاندار بوشهر هم با تاکید بر شناسایی کانون‌های تخم‌ریزی ملخ‌های صحرایی و سم‌پاشی می‌گوید: امکانات و تجهیزات مقابله با آفت ملخ‌های صحرایی در استان بوشهر فراهم شده است. جهاد کشاورزی باید در خط مقدم مقابله با پدیده هجوم ملخ‌های صحرایی باشد. در صورت کمبود نیرو در این عرصه برای اکیپ‌های مقابله‌ای، استفاده از ظرفیت نیروی مردمی بسیج می‌تواند کارساز باشد.

«عبدالکریم گراوند» اضافه می‌کند: بسیج امکانات سازمان جهاد کشاورزی و دیگر نهادها برای مقابله با ملخ‌ها ضروری است و هر نوع کمکی در زمینه مبارزه با ملخ‌های صحرایی لازم باشد در استان مورد توجه قرار می‌گیرد. اطلاع‌رسانی در این زمینه به مردم و خصوصا کشاورزان یک امر ضروری است.


آمادگی تیم‌های مقابله با ملخ‌ها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به استقرار 10تیم‌ رصد و شناسایی ورود ملخ‌ها در استان بوشهر می‌گوید: این ملخ‌ها از سمت هرمزگان وارد استان بوشهر می‌شوند. به همین علت با توجه به احتمال هجوم ملخ‌ها به استان بوشهر و خطراتی که ممکن است داشته باشد، یک فروند هواپیمای سم‌پاش در فرودگاه بهرکان شهرستان دیلم مستقر شده است.

«محمدتقی منوچهری» اضافه می‌کند: خودروهای مخصوص سمپاشی پشت‌وانتی برای مبارزه شیمیایی با ملخ‌های صحرایی در مناطق مورد هجوم ملخ‌ها مستقر شده اند. افزون بر این در مرحله آخر در صورت بحرانی شدن وضعیت سمپاشی هوایی انجام می‌شود. برای مقابله با ملخ‌ها از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم و انتظار داریم همکاری لازم انجام شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید