• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 24 بهمن 1397
کد مطلب : 47600
+
-

احیای صنایع راکد‌؛ یک گام به پیش

معاون اقتصادی استاندار کرمانشاه: در سال جاری 60 واحد تولیدی راکد، مجددا به چرخه تولید بازگشته اند

صنعت
احیای صنایع راکد‌؛ یک گام به پیش

رضا جمشیدی|   کرمانشاه- خبرنگار:


معضلات متعددی مانند بیکاری، نوسان در فعالیت مرزها و... بر ادامه فعالیت واحدهای صنعتی استان تأثیرات زیادی گذاشته است. تعداد زیادی از واحدهای صنعتی در سال‌های گذشته دچار رکود شده‌اند. با روی کار آمدن دولت یازدهم، استانداری وقت کرمانشاه برنامه جامعی برای احیای واحدهای راکد تدوین کرد و به کار بست و در جلسات متعددی با بانک‌ها و صاحبان واحدهای تولیدی، بسیاری از مشکلات آنها حل شد. با تغییر مدیریت استان این برنامه تا حدود زیادی به حاشیه رفت تا این‌که با روی کار آمدن مدیریت جدید اقتصادی بار دیگر این برنامه در حال عملیاتی شدن است. 

با نگاهی اجمالی به وضعیت اقتصادی استان می‌توان گفت استان کرمانشاه حدود هزار و ۲۷ واحد صنعتی بزرگ و کوچک و متوسط دارد که از این تعداد حدود ۴۰۰ واحد آن راکد و نیمه فعالند. سهم استان کرمانشاه از نظر تعداد واحدهای صنعتی در کشور 5/1درصد، حجم سرمایه‌گذاری 2 درصد و میزان اشتغال 4/1 درصد است. 
به این ترتیب، استان کرمانشاه از نظر صنعتی در زمینه تعداد واحدهای صنعتی در مقایسه با وضعیت کشوری رتبه 23، از نظر میزان سرمایه‌گذاری رتبه 21 و از نظر میزان اشتغال رتبه 18 کشوری را به خود اختصاص داده است.

همچنین بنا بر آمار سال1396 سهم اشتغال بخش صنعت استان 30هزار و 284 نفر، بخش معدن 2 هزار و 273 نفر و بخش تجارت 126 هزار و 400 نفر است که در مجموع 159 هزار و 400 نفر در این بخش‌ها مشغول به کارند که این آمار به غیر از آمار فعالان اصناف مختلف استان است. 

تشکیل کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در سال1393 باعث تلاش زیاد مسئولان اقتصادی استان برای حل مشکلات واحدهای صنعتی راکد و نیا نیمه راکد بود. این کار علاوه بر جلوگیری از زیان‌دهی، در رفع مشکل بیکاری به عنوان مهم‌ترین مساله استان نقش تأثیرگذاری ایفا کرد. 
«ابراهیم رضایی بابادی» استاندار وقت کرمانشاه در مورد تشکیل این کارگروه گفته بود که به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست که یک طرح تولیدی که می‌تواند به اشتغال کمک کند و برای اجرای آن اعتبارات و منابع مختلف صرف شده است، همچنان راکد باقی بماند. ‌ 


نیاز به کار ضربتی و گسترده 

«تورج کرمی» کارشناس و فعال اقتصادی در این زمینه معتقد است در استان به یک کار ضربتی و گسترده برای احیا و راه‌اندازی واحدهای تولیدی راکد نیاز داریم، بنابراین باید با بررسی دقیق آیین‌نامه ابلاغی دولت در بحث رفع موانع تولید، زمینه‌ای فراهم شود که همه کارآفرینان احساس کنند همه دستگاه‌ها به دنبال رفع مشکلاتآنها هستند. 


برگزاری کارگروه رفع موانع تولید 

اخیراً مجدداً شاهد برگزاری کارگروه رفع موانع تولید و احیای واحدهای راکد توسط معاونت اقتصادی استانداری بودیم که در آن شرکت‌های مختلفی به همراه نمایندگان بانک‌ها، دستگاه‌های اجرایی، دادگستری و...شرکت داشتند تا بخشی از موانع قابل حل را رفع کنند.  

«هدایت حاتمی» معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این زمینه از احیای 60واحد تولیدی راکد استان در سال جاری خبر داد و گفت: بیکاری و تورم بالا دغدغه‌ اصلی تیم اقتصادی استان است و متأسفانه در 3 سال گذشته نرخ تورم استان از میانگین کشور پیشی گرفت و این امر با توجه به وضعیت بیکاری، فشار مضاعفی بر مردم استان وارد کرد. خوشبختانه با اقدامات انجام شده از نیمه دوم سال جاری شاهد روند نزولی نرخ تورم در استان هستیم. هنوز هم نرخ تورم استان بالاتر از میانگین کشور است، اما امیدواریم این روند کاهشی ادامه پیدا کند و به پایین‌تر از میانگین کشور برسد. 

 نگاهی به تلاش‌های معاونت اقتصادی استانداری نشان می‌دهد که از ابتدای سال جاری تاکنون 40 جلسه شورای اشتغال در استان تشکیل شده است و 450 میلیارد تومان تسهیلات در اختیار فعالان اقتصادی استان قرار گرفته که از محل این تسهیلات 20 هزار شغل جدید در استان ایجاد شده است.  حاتمی دراین‌باره می‌گوید: امسال 60 واحد تولیدی راکد مجدداً به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند و بدون شک جلسات احیای واحدهای راکد باز هم ادامه خواهد داشت.
عمده مشکلات موجود معوقات بانکی است که سعی کرده‌ایم فرصت‌هایی را از بانک‌ها برای پرداخت مطالبات واحدهای تولیدی بگیریم تا این واحدها بتوانند با استفاده از این فرصت و تزریق تسهیلات جدید به تولید مجدد روی بیاورند.


بیکاری از دغدغه‌های جدی مسئولان  است

‌معاون اقتصادی استاندار ‌ بیکاری را از دغدغه‌های مسئولان استان عنوان می‌کند و می‌افزاید: بهبود فضای کسب‌وکار، ایجاد زیرساخت‌های قانونی در حوزه اقتصادی، احیای واحدهای راکد و جذب سرمایه‌های جدید، جزو برنامه‌های اصلی و اولویت‌دار حوزه اقتصادی استان است.

 واحدهای تولیدی راکد امیدوارند با تلاش مسئولان راه‌حلی برای رفع مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی استان پیدا شود.  « هدایت حاتمی» به برخی آمارهای اقتصادی استان در 10 ماه امسال هم اشاره می‌کند و می‌گوید: در سال جاری 4/2میلیارد دلار صادرات از مرزهای استان داشته‌ایم که رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد و در حال حاضر مرزها و بازارچه‌های استان رونق دارد. همچنین قرار است امسال به منظور ساماندهی مرز پرویزخان 30 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شود که قطعاً تحول‌آفرین خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید