• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
سه شنبه 23 بهمن 1397
کد مطلب : 47568
+
-

آغاز پرده سی‌وهفتم تئاتر فجر

از حضور نمایش‌های خارجی تا اجرای گروه‌های ایرانی

دریچه
آغاز پرده سی‌وهفتم تئاتر فجر

فهیمه پنا‌ه‌آذر/روزنامه‌نگار

با پایان جشنواره ملی فیلم فجر و اعلام برگزیدگان، جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر کار خود را با اجرای ۱۲ نمایش صحنه‌ای، 5 نمایش در بخش به‌ علاوه‌ فجر و 6 نمایش خیابانی آغاز کرد. طبق روال هر سال مراسم افتتاحیه برای جشنواره برگزار نخواهد شد و اجراها همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی در سالن‌های نمایشی آغاز می‌شود و در پایان نیز مراسم اختتامیه با معرفی برگزیدگان برگزار می‌شود.
علاوه بر تالار وحدت که در ۲ روز اول جشنواره میزبان «خانه برنارد آلبا» علی رفیعی است، در مجموعه تئاترشهر آثاری چون «دام»، «پرومته طاعون»، «اهالی هوا» و «افرا» روی صحنه رفت. تالار وحدت در این دوره از جشنواره اجراهای دیگری ندارد و تنها اول اسفند‌ماه میزبان نمایش «رستم و سهراب» میرکمال میرنصیری است که توسط هنرمندان کم‌توان روی صحنه خواهد رفت. تماشاخانه سنگلج، ‌تالار مولوی و حافظ، ۲ سالن تماشاخانه حوزه هنری و ایرانشهر نیز از دیگر سالن‌های میزبان در نخستین روز از جشنواره بودند. در بخش خیابانی نیز، امیرحسین شفیعی، نمایش خیابانی «نامیرا» را در قالب 2 بخش «مسابقه تئاتر خیابانی و دیگر گونه‌های اجرایی» و «چهل سالگی انقلاب اسلامی» ساعت ۱۸:۱۵ در محوطه مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد که اجرای این نمایش تا پایان جشنواره ادامه دارد.

« به علاوه فجر» در جشنواره
در نخستین روز از سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر در بخش «به علاوه فجر» علیرضا کوشک‌جلالی نمایش «پابرهنه لخت، قلبی در مشت (با کاروان سوخته)» را ساعت ۱۷:۱۵ در تماشاخانه‌ خصوصی دیوار چهارم اجرا کرد که این نمایش که پیش از این نیز در قالب اجرای عمومی روی صحنه بوده است در باقی روزهای جشنواره نیز به اجرای خود ادامه خواهد داد. در این بخش ۴ نمایش دیگر نیز در تماشاخانه‌های خصوصی روی صحنه رفت. در این دوره از جشنواره تماشاخانه مکتب تئاتر تهران، تئاتر مستقل، دیوار چهارم، همای سعادت، ‌شانو، مشایخی، دا، تماشاخانه سه نقطه، نوفل‌لوشاتو و ایران تماشا میزبان نمایش‌های این بخش هستند.
 
حضور بازیگران مطرح در جشنواره

هر چند نمایش‌های حاضر در جشنواره اجراهای عمومی خود را پشت سر گذاشتند اما همچنان حضور بازیگران مطرح، مردم را به سالن‌های نمایش می‌کشاند. در این دوره از جشنواره در کنار بازیگران جوان تئاتری چهره‌های شناخته شده نیز حضور دارند. در نمایش «آبلوموف» پیام دهکردی حضور دارد و در خنکای ختم خاطره، فاطمه معتمدآریا در کنار حمیدرضا آذرنگ بازی می‌کند. حسین پاکدل به همراه مارال فرجاد نیز در نمایش « وقتی خروش غلط می‌خواند» روی صحنه می‌رود. «نامبرده» عنوان نمایش دیگری است که با اجرای آتیلا پسیانی، ‌نگار جواهریان و پانته‌آ پناهی‌آ روی صحنه می‌رود و رامین ناصرنصیر و علی شادمانی نیز در نمایش «طناب» حضور دارند. مسعود کرامتی، بهناز جعفری، ‌رؤیا تیموریان، ‌مریم سعادت، هومن حاجی عبداللهی، احمد ساعتچیان و رضا بهبودی از دیگران بازیگرانی هستند که در جشنواره امسال حضور دارند.

نمایشگاه مسابقه عکس و پوستر تئاتر در صبا
در این دوره از جشنواره تئاتر فجر علاوه بر بخش‌های تئاتر صحنه‌ای، خیابانی، ملل و استانی بخش‌های دیگری چون چهل‌سالگی انقلاب، نمایشنامه‌نویسی، مسابقه عکس تئاتر، مسابقه و نمایشگاه پوستر تئاتر و به علاوه فجر نیز دیده می‌شود. نمایشگاه مسابقه‌ عکس و پوستر تئاتر این دوره امروز، ۲۳ بهمن ساعت ۱۶ در مجموعه‌ فرهنگی هنری صبا افتتاح می‌شود. نمایشگاه مسابقه‌ عکس در گالری لرزاده این مجموعه فرهنگی هنری و نمایشگاه مسابقه‌ پوستر در گالری فرشچیان این مجموعه برپا می‌شود. مسابقه‌ عکس به مدیریت سیامک زمردی‌مطلق و داوری رضا معطریان، عباس کوثری و هادی نوید و همچنین مسابقه‌ پوستر به مدیریت ابراهیم حسینی و داوری فرزاد ادیبی، ساعد مشکی و صالح تسبیحی در جریان است. ۶۱ اثر و 5 مجموعه از ۳۴ هنرمند طراح، به بخش مسابقه‌ پوستر راه پیدا کرده‌اند و مجموعه‌ ۶۴ عکس از ۴۵ عکاس به بخش مسابقه‌ عکس که به‌ترتیب تحت عنوان کتاب «اعلان» و کتاب «لحظه جادویی» توسط سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر به چاپ رسیده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید