• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4748
+
-

جایگزین صالحی امیری چه‌کسی است؟

گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران

ویژه
جایگزین صالحی امیری چه‌کسی است؟

عباس ثابتی|خبرنگار:

  مردی که 21آذر‌ماه سال‌جاری به کرسی معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نشست و امیدهای بسیاری برانگیخت و هنرمندان برای حضورش در این سمت امیدوارانه سخن گفتند، پایانی ناامید‌کننده داشت. او در 25دی‌ماه به ریاست کمیته ملی المپیک انتخاب شد، آن‌هم بعد از آنکه شهردار تهران اعلام کرده‌ بود صالحی‌‌امیری نامزد این پست نخواهد شد. انتخابش اما در کمیته ملی المپیک اگر واکنشی برانگیخت، انتقاد بود و خرده‌گیری. حالا او رفته‌است. صالحی‌امیری روز گذشته استعفایش را به شهردار تهران تقدیم کرد که به گفته شهردار تهران «ان‌شاءالله پذیرفته می‌شود». هر چند شهردار تهران گفت که از او به‌عنوان مشاور فرهنگی و اجتماعی استفاده خواهد کرد. نجفی درباره گزینه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز گفت: 3،2 نفر کاندیدا هستند،  اما هنوز معاون را انتخاب نکردیم و معلوم هم نیست معاون جدید از این 3،2 نفر انتخاب شود. این 3،2 نفر چه کسانی هستند؟ آیا نجفی به عقب باز خواهد گذشت و از نامزدهای احتمالی قبل از صالحی‌امیری استفاده خواهد کرد یا فرد دیگری را انتخاب می‌کند؟

 

مرد همیشه قائم‌مقام

یکی از گزینه‌های معاونت اجتماعی و فرهنگی «مرد همیشه قائم‌مقام» است. سیدرضا مصطفوی می‌تواند یکی از گزینه‌های معاونت باشد. مصطفوی پیش‌تر در اداره کل مطالعات شهرداری تهران قائم‌مقام بود. در روزگار پایانی مدیریت محمدباقر قالیباف او به معاونت برنامه‌ریزی و امور شوراهای شهرداری رفت و در آنجا نیز قائم‌مقام معاون شهردار شد و با استقرار مدیریت جدید در شهرداری تهران دوباره به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برگشت و صالحی‌امیری او را  کنار دست خود داشت. او هم‌اکنون در ساختمان کردستان و در غیاب معاون،  یکی از محتمل‌ترین گزینه‌ها برای جانشینی صالحی امیری به شمار می‌رود.

 

گزینه‌ اولیه

خودش می‌گوید که برای اداره معاونت اجتماعی و فرهنگی هم‌اکنون با او صحبتی نشده‌است. ولی‌الله شجاع‌پوریان که عضو شورای شهر چهارم تهران بود، یکی از گزینه‌های احتمالی معاونت اجتماعی و فرهنگی است. شجاع‌پوریان یکی از گزینه‌هایی بود که پیش‌تر از او دعوت شد تا برای اداره معاونت اجتماعی و فرهنگی برنامه دهد. او پیش از انتخاب صالحی‌امیری گزینه‌ جدی معاونت اجتماعی و فرهنگی بود. حالا اگر نجفی بخواهد کسی را انتخاب کند، شاید شجاع‌پوریان بتواند یکی از گزینه‌های احتمالی او باشد.

 

یک روحانی

برخی از احتمال حضور یک روحانی در معاونت اجتماعی و فرهنگی خبر می‌دهند. سیدطه هاشمی؛ کسی که پیش از این تجربه فرهنگی گسترده‌ای در کشور داشته و سمت‌هایی  چون معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد و حضور در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ازجمله مشاغل او بوده ‌است. او هم می‌تواند جزو همان «دو، سه نفر»ی باشد که نجفی به آنها اشاره کرد.

 

چند گزینه دیگر

به جز نام‌های بالا چند گزینه‌ دیگر نیز برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران پیش‌بینی می‌شود. خسرو‌آبادی که حتی نام او برای مدیریت سازمان زیباسازی در دوره‌ای شنیده شد نیز این‌بار سرزبان‌هاست. او مدیرکل میراث استان تهران بود. در کنار او علی‌عسگری، رئیس اسبق سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران پیش از قالیباف بود. او حالا به‌عنوان یک گزینه برای معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مطرح است.

 

   چالش‌های پیش رو

 

موازی‌کاری سازمان فرهنگی و هنری همیشه بحث رایج اعضای شورای شهر، معاونان اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و اخیرا شهردار تهران بوده ‌است. هفته گذشته نجفی در گزارش خود به شورای شهر از عملکرد سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران انتقاد کرد. او با وجود آنکه مهم‌ترین چالش شهر تهران را وضعیت اجتماعی و فرهنگی آن عنوان کرد، گفت: «مدیریت شهری نقش تعیین کننده‌ای بر مدیریت این سازمان ندارد.» شاید شاه‌کلید مردانی که به ساختمان کردستان می‌روند، همین باشد؛ مردانی که در فعالیت مهم‌ترین سازمان فرهنگی و اجتماعی تهران نظارتی ندارند. شاید از همان روزی که محمد‌هادی ایازی، معاون اجتماعی و فرهنگی تهران در دوره قالیباف در خفا و به آرامی از موازی‌کاری سازمان فرهنگی و هنری سخن گفت و خواهان ادغام این سازمان در معاونت شد، یا کمی پیش‌تر، چالش اصلی معاونت اجتماعی و فرهنگی رقم خورد. درهرحال صالحی‌امیری بر مسندی نشست که عملا کارهای اجرایی این نهاد در اختیار او نبود و گلایه شهردار با اعضای شورا هم همین بود. حال باید دید کدامیک از این «دو، سه نفر»ی که نجفی می‌گوید بر مسند معاونت اجتماعی و فرهنگی تکیه می‌زند و چالش بزرگ موازی‌کاری را چگونه رفع خواهد کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید