• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 18 بهمن 1397
کد مطلب : 47451
+
-

دکان‌های دونبش منتقدان فردگریز

دکان‌های دونبش منتقدان فردگریز

اصغر ضرابی /روزنامه‌نگار پیشکسوت

این روزها بازار نقد سینما، به‌ویژه نقد فیلم به‌مناسبت جشنواره فیلم فجر از سوی منتقدان ریز و درشت داغ است. مانند شاعران صنعت فروش که به عرضه مراعات نظیر، جناس، ردالعجزعلی‌الصدر و... مشغولند، منتقدان داعیه‌دار به فروش صناعات فخیمه، کلوزآپ، لانگ‌شات و... اشتغال دارند. گرچه در تلویزیون و نشریات سخت مشغول فعالیتند اما افسوس که جز منافسه و تفرعن و تبختر و جذب توجه و احترام و لفاظی چیزی در چنته ندارند و عرضه نمی‌کنند. 
در میان منتقدان از هر صنف و قشری پیدا می‌شود حتی متخصص بیهوشی و این آخری برای ارعاب شنونده هم که شده از هارولد پنیتر نقل قول می‌آورد و از ژان ژنه می‌گوید.
جوانک دیگری هم با ارجاعات پرادا و صدای عزا! از انفعال در سینما می‌نالد و سخت به خود می‌بالد. در پایان آنچه برای خواننده بی‌صدا و بیننده بینوا می‌ماند مشتی الفاظ مطنطن است و مقدار قابل‌توجهی سوءظن.
اما به‌جای تلاقی افکار و تضارب آرا که یکی از پایه‌های نقد دیالکتیکی است خودکامگی‌های بسیار و تک‌سونگری‌های بی‌شمار، فراوانند.
باید برای جشنواره فیلم فجر چشم‌روشنی و برای این جماعت شیرین‌سخنی آرزو کرد. تا باد چنین بادا که کارگردانی مایه و تهیه‌کننده‌ای سرمایه بگذارد، فیلمی ساخته و صحنه‌ای پرداخته شود تا جماعتی درباره آن به اما و اگر مشغول باشند و به بقیه آدم‌ها علم فیلم سینمایی دیدن و راز و رمز نقش‌آفرینی و دیالوگ‌گویی را
 بیاموزند.

این خبر را به اشتراک بگذارید