• یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 11 ذی القعده 1445
  • 2024 May 19
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4739
+
-

شهر در رسانه ها

حذف رانت در طرح ترافیک جدید

عضو شورای شهر تهران طی یادداشتی در روزنامه «اعتماد» از طرح ترافیک کنونی تهران انتقاد کرده و از مزیت‌های طرح جدید ترافیک نوشته است. بهاره آروین طرح کنونی را مبتنی بر رانت دانسته و نوشته: دارندگان سهمیه طرح ترافیک اغلب از قشر برخوردار جامعه هستند که به واسطه شغل‌، مقام و سمت‌شان از چنین سهمیه و مجوزی برخوردار شده‌اند و درعین‌حال کمترین هزینه را برای ایجاد ترافیک و آلودگی در محدوده مرکزی شهر می‌پردازند. 

 

شهدای خدمت بی‌بهره از تسهیلات

روزنامه «شهروند» در نخستین سالروز حادثه پلاسکو به موضوع عدم‌تحقق وعده‌های مسئولان نسبت به کسبه و خانواده شهدای آتش‌نشان پرداخته است. پروانه مافی، نماینده مجلس درباره مشکلات خانواده‌های شهدای پلاسکو نوشته که موضوع «شهید نامیدن» این نیروهای فداکار ازجمله این مشکلات است: «این موضوع هنوز برای برخی نهادهایی که مستقیما مسئولیت حمایت‌های مالی از این خانواده‌ها را برعهده دارند، بعد از یک‌سال همچنان در ‌ها‌له‌ای از ابهام به سر می‌برد.» نویسنده با اشاره به اختلاف نظرها درخصوص «شهید» نامیدن آتش‌نشانان می‌نویسد: «دسته بندی شهدا در دو طبقه شهدای رزم و شهدای خدمت و عدم‌ارائه تسهیلات به شهدای خدمت مشابه با شهدای رزم، تنها اعتماد و اعتقاد مردم را هدف قرار می‌دهد؛ چراکه نیت عملِ این قهرمانان، یکسان بوده و دفاع از جان و مال هموطنان یکی در مقابل آتش و دیگری در مقابل دشمن بوده است.»

 

غفلت از درس‌های پلاسکو

روزنامه «قانون» پرونده ویژه‌ای را برای سالگرد فاجعه پلاسکو منتشر کرده است. به نوشته این روزنامه، موضوع ایمن‌سازی‌ بناهای شهری به‌خصوص اماکن عمومی پرتردد همچون مراکز خرید و پاساژها ازجمله موضوعات پرتأکید پس از حادثه پلاسکو بود. اکنون در شهر تهران بیش از 400برج مهم ناایمن وجود دارد که با وجود شناسایی تمامی آنها، گامی برای ایمن‌سازی‌ این بناها، نه از سوی مردم و نه از سوی مدیران برداشته نمی‌شود. با آنکه بارها سازمان آتش‌نشانی در بازدید از این بناها، اخطارهای مکرر ناامنی داده اما همچنان منافع اقتصادی بر همه امور می‌چربد و ایمنی در اولویت آخر قرار دارد. در بخشی از گزارش قانون آمده است: در یک سال گذشته برخی مراکز خرید مهم و ناایمن در محدوده مرکزی شهر و منطقه 11تهران به‌دلیل ناامنی مدتی نیز پلمب شد اما بدون اقدام خاصی در ایمن‌سازی‌، به فعالیت خود ادامه دادند تا شاید پلاسکویی دیگر رقم بخورد.

 

پلاسکو هم افاقه نکرد!

روزنامه «وقایع اتفاقیه» هم در مجموعه گزارشی به موضوع حادثه پلاسکو پرداخته و از اینکه مدیران و مسئولان از این حادثه برای ایمن‌سازی‌ شهر درس نگرفته‌اند، انتقاد کرده است. بنا به نوشته این روزنامه «پلاسکو نشان داد تاوان اشتباه گاهی آنقدر سنگین است که به فاجعه ملی تبدیل می‌شود. حادثه‌ای که می‌توانست نقطه عطفی برای ایمنی در شهر، توجه به شکل شهرسازی و توجه به اصول به جای سهل‌انگاری و زیرسبیلی‌ردکردن و اهمال باشد که به یک بیماری مسری در شهرسازی تبدیل شده است.» به نوشته وقایع اتفاقیه، یک سال پس از گذشت حادثه نه ابهام‌هایی که همان زمان در هنگام وقوع حادثه وجود داشت برطرف شده و نه حتی مدیران شهری، از این فاجعه برای سر‌وسامان‌دادن به ساختمان‌های ناایمن دیگر تهران بهره گرفته‌اند. جای خالی پلاسکو قرار است با ساختمانی دیگر پر شود... اما فراموش‌کردن پلاسکوی پیشین و عاقبتش، هزینه‌زاتر است.

این خبر را به اشتراک بگذارید