• دو شنبه 7 خرداد 1403
  • الإثْنَيْن 19 ذی القعده 1445
  • 2024 May 27
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4734
+
-

روز پرگلایه سخنگوی شورای نگهبان

کدخدایی: بودجه شورای نگهبان کمتر از پول توجیبی برخی از مسئولان است

شورای نگهبان
روز پرگلایه سخنگوی شورای نگهبان

نشست خبری دیروز عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به طرح گلایه‌های او از رسانه‌ها بدل شد که در فصل بودجه‌نویسی کارکرد و بودجه شورای نگهبان را محل نقد و ارزیابی قرار داده بودند. خبر افزایش 7درصدی بودجه سال آینده شورای نگهبان از یک سو و شرح رسانه‌ای بودجه 50میلیاردی مجمع‌های نظارتی شورای نگهبان از سوی دیگر اخباری بودند که دیروز سخنگوی خندان شورای نگهبان را به انتقاد واداشت که چرا برخی جانب انصاف را نگاه نمی‌دارند. سخنگوی شورای نگهبان گفت: بودجه شورای نگهبان بسیار کمتر از پول توجیبی برخی از مسئولان است.

 

فقط 7درصد رشد داشته است

عباسعلی کدخدایی در توضیح تغییرات بودجه نهاد شورای نگهبان از سال96 نسبت به سال97 گفت: بودجه شورای نگهبان مانند بودجه هر دستگاهی در لایحه بودجه پیش‌بینی و در مجلس تصویب شده و توسط دیوان محاسبات بازبینی می‌شود. البته چند دیوان محاسبات بالقوه در شورای نگهبان داریم، در واقع برخی علما در هزینه‌های شورای نگهبان ورود و نظارت می‌کنند اما درخصوص بودجه شورای نگهبان باید گفت که بودجه سال96 تا سال97، 7درصد پیش‌بینی شده که افزایش پیدا کند.

وی افزود: دوستان می‌دانند بودجه‌ای که تصویب می‌شود بخشی از آن تخصیص داده نمی‌شود و از آن میزان تخصیص داده شده مقداری پرداخت نمی‌شود، اما ما گلایه می‌کنیم چرا دوستان در برخی مسائل انصاف را رعایت نمی‌کنند. بی‌جهت می‌بینیم دوستان حرفی را که ضدانقلاب می‌زند، تکرار می‌کنند. به گزارش ایسنا، سخنگوی شورای نگهبان گفت: ردیف بودجه شورای نگهبان مانند مابقی سازمان‌ها در چند بخش خلاصه می‌شود؛ یکی پاسداری از احکام اسلام و همان موضوع نظارت بر قانون، بحث دیگر حوزه‌های انتخاباتی و امر نظارت که هرساله این دو موضوع درخصوص بودجه مطرح است و در سال‌هایی که انتخابات داریم بودجه مربوط به برگزاری انتخابات درنظر گرفته می‌شود و بودجه مربوط به نظارت در انتخابات برای مثال انتخابات96 جداگانه پرداخت می‌شود. برخی می‌گویند بودجه نظارت بر انتخابات یک رقم 50میلیاردی است، اما امسال که انتخابات نداریم شورای نگهبان چرا باید بودجه آن را دریافت کند. توصیه می‌کنم که دوستان به سازمان برنامه و بودجه مراجعه کرده و از آنها درباره این موضوع سؤال کنند.

 

شورای نگهبان پولی برای شکایت ندارد

کدخدایی گفت: به آنهایی که خود را حقوق‌دان می‌دانند و بودجه سال 67 و 97 را مقایسه می‌کنند باید گفت که حقوق شما از سال67 تا به امروز برابر بوده است؟ یا برخی افراد که وابستگی‌شان مشخص است در خبرگزاری نشسته‌اند و این مطالب را می‌نویسند، اصلا چرا آن نهاد باید خبرگزاری داشته باشد؟ شورای نگهبان بودجه تأسیس خبرگزاری را ندارد و از این پول‌ها خرج نمی‌کند؛ البته ما مثل شما هم نیستیم که تا انتقادی پیش می‌آید کیف خود را برداریم و برای شکایت به دادگستری برویم. شورای نگهبان برای شکایت از منتقدین هم بودجه ندارد. کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا بودجه شورای نگهبان 50میلیارد است یا خیر؟ گفت: بله، 50میلیارد در بودجه جاری است اما اینکه این 50میلیارد برای برگزاری انتخابات خاصی باشد خیر اینگونه نیست. فقط 07 درصدبودجه مربوط به سال96 را دریافت کردیم.

 

  آخرین وضعیت تعریف رجل سیاسی 

 

کدخدایی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره آخرین وضعیت بررسی‌ها در موضوع رجل سیاسی، گفت: عمده این موضوع را به اتمام رساندیم. جزء 5 بند10 سیاست‌های کلی این بود که معیارها و شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی، مدیر و مدبر بودن توسط شورای نگهبان تبیین شود. در 2بخش این تعاریف در شورای نگهبان مورد بحث بود و یکی دیگر از شرایط و معیارهای لازم برای تشخیص آنها مورد رسیدگی قرار گرفت؛ مثلا در حوزه مذهبی بودن افراد باید آگاهی لازم را به دین داشته باشند و در زندگی خود نسبت به آن ملتزم باشند و در حوزه سیاسی درک عمیقی از مسائل سیاسی داخلی و بین‌المللی داشته باشند و در حوزه مدیریت دارای مهارت باشند. سن متناسب برای ریاست‌جمهوری را داشته باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید