• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 1 بهمن 1396
کد مطلب : 4731
+
-

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور و عضو تیم هسته‌ای خبر داد

مذاکرات بانکی ایران با اروپا

تخت روانچی: امیدواریم براساس رایزنی‌ با اروپایی‌ها مسائل منطقه‌ای ازجمله یمن نیز با اتفاقات خوب همراه شود

دیپلماسی
مذاکرات بانکی ایران با اروپا

کمتر از یک هفته بعد از پشت سر گذاشتن سالگرد اجرای توافق هسته‌ای، ‌ یک مقام بلند پایه سیاسی ایران از تدارک ویژه برای حل و فصل مشکلات مالی با بانک‌های اروپایی خبر داده است. پس از اجرای برجام آمریکایی‌ها با تهدید و تحریم سعی کرده‌اند بانک‌های بزرگ را از انجام تراکنش مالی برای ایران دور نگه دارند.  حالا مجید تخت روانچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران و از مسئولان ارشد دفتر رئیس‌جمهور می‌گوید اقداماتی برای حل مشکلات بانکی کلید خورده است.

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارات مبنی بر همکاری نکردن بانک‌ها با ایران به خبرگزاری ایسنا گفت: با اروپایی‌ها،  گفت‌وگوهایی را درباره چگونگی رفع مشکلات همکاری بانک‌های بزرگ با ایران آغاز کرده‌ایم. عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران در جریان توافق هسته‌ای با 5+1 با بیان اینکه دولت‌های اروپایی می‌دانند اینکه بانک‌های بزرگ دنیا حاضر به‌کار با ایران نیستند مشکل بزرگی است خاطرنشان کرد: در سفر اخیر آقای ظریف، وزیر امور خارجه به بروکسل در این زمینه صحبت‌هایی با اروپایی‌ها مطرح شد. بحث‌ها تا زمان دستیابی به راه‌حل مناسب برای این مشکل ادامه پیدا خواهد کرد. وی تأکید کرد: طی چند‌ماه آینده پروژه‌های بیشتری شبیه به پروژه‌هایی که تاکنون با اروپا و دیگر کشورها ایجاد شده،  خواهیم داشت و صحبت اخیر ترامپ باعث نمی‌شود که اروپایی‌ها بخواهند در طول 4‌ماه آینده چرخش 180درجه‌ای داشته باشند. روانچی ابراز امیدواری کرد که براساس رایزنی‌ با اروپایی‌ها مسائل منطقه‌ای ازجمله یمن نیز با اتفاقات خوب همراه شود.وی در پاسخ به این سؤال که اگر اروپا از برجام حمایت نکند چه می‌شود، گفت: اگر اروپا نیز به برجام عمل نکند،  آخر دنیا نمی‌شود؛ زیرا ما برنامه‌ریزی‌های خود را انجام داده‌‌ایم،  ما خود را آماده کرده‌ایم. از خروج از برجام استقبال نمی‌کنیم اما آنقدر هم بی‌خیال نیستیم که یکدفعه ترامپ مطلبی را اعلام کند و ما دست و پای خود را گم کنیم.

 

گره‌های بانکی

همزمان با این اظهارات روانچی دیروز رسانه‌ها گزارش دادند احتمال دارد هالک بانک ترکیه به اتهام نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران به پرداخت بیش از 37میلیارد دلار جریمه شود.پایگاه خبری «احوال» در این‌باره نوشت: ممکن است این جریمه گام اول مقامات آمریکایی برای مجازات بانک ترکیه‌ای هالک بانک به اتهام نقض تحریم‌های ایران باشد.روز قبل تر هم اعلام شد  بانک مرکزی ایران برای آزادسازی ۴.۹ میلیارد دلار پول ایران نزد مؤسسه مالی کلیراستریم لوکزامبورگ به دادگاه شکایت کرد. 3روز قبل وزارت خارجه هشتمین گزارش برجامی خود را به مجلس ارائه کرد که بخشی از آن به برنامه‌های ایران برای مقابله با اقدامات آمریکا علیه برجام اشاره داشت. در این گزارش اشاره شده بود که مسائل بانکی بر فضای هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام نیز اثر گذاشت. در این کمیسیون نمایندگان بانک مرکزی و سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی نیز شرکت داشتند و موارد قصور آمریکا در عمل به تعهدات خود در حوزه روابط بانکی را بیان کردند. در همان گزارش با اشاره به امضای موافقتنامه سرمایه‌گذاری به ارزش 6میلیارد دلار با ایتالیا توضیح داده شده بود: در 9ماهه امسال 813رابطه کارگزاری با 284بانک خارجی برقرار شده و از ابتدای برجام تا 7دی 1396بالغ بر 173 هزارو 589 مورد خدمات تجاری در قالب 32 هزارو 726 فقره گشایش اعتبار اسنادی،  3 هزار و 529 فقره ثبت سفارش برات اسنادی و 137 هزارو 341 فقره حواله ارزی ارائه شده است.

 

اختلاف نظر داریم

روانچی با بیان اینکه از ابتدای سال 96 کمتر از 40 میلیارد دلار نفت توسط ایران فروخته شده که پولش به حساب‌های بانک مرکزی منتقل شده است، گفت: بخشی از پول‌های حاصل از فروش نفت‌مان در بانکی در اروپا قرار دارد و ما تصمیمی برای وارد کردن آن به کشور نداریم. وی تاکید کرد: در بحث فروش نفت و ارتباطات بانکی مرتبط با این موضوع، مشکلات موجود در گذشته را رفع کرده‌ایم.این دیپلمات بلند پایه با اشاره به اینکه در مسائل منطقه‌ای در حال گفت‌وگو با اروپا در مورد یمن، سوریه و مبارزه با تروریسم هستیم، گفت: ما با اروپایی‌ها در برخی موضوعات نظیر حقوق بشری و مسائل منطقه‌ای اختلاف‌نظر داریم و آنها را نیز کتمان نمی‌کنیم و از گفتن آنها هم خجالت نمی‌کشیم . روانچی در عین حال یادآور شد: در بمباران‌های مردم یمن توسط سعودی‌ها، آمریکایی‌ها و برخی کشورهای اروپایی امکانات و تجهیزات مربوطه را به سعودی‌ها داده‌اند؛ در این زمینه ما در حال گفت‌وگو با اروپایی‌ها هستیم تا بتوانیم این معادله را عوض کنیم و به آنها بگوییم که شما باید کمک کنید که رنج مردم یمن کمتر شود. پس اختلاف‌نظر داریم اما در عین حال نیز با آنها گفت‌وگو می‌کنیم.

 

   با این بادها نمی‌لرزیم

 

معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در رابطه با شروط ترامپ برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گفت: آمریکایی‌ها نباید برای برجام شرط بگذارند یا اولتیماتوم بدهند. اینها چه‌کسی را می‌ترسانند؟ بسیار واضح است طرفی که آنها بخواهند بترسانند ایران نخواهد بود و باید برای آنها کاملا روشن باشد که ما با چنین بادهایی نمی‌لرزیم. ما گفته‌ایم که در برجام می‌مانیم و نخستین کشوری نخواهیم بود که از آن خارج می‌شویم اما اگر به جایی برسیم که مشاهده کنیم به منافعی که در چارچوب برجام برای ما دیده شده دسترسی پیدا نمی‌کنیم،  بدون تعارف با کسی یا توجه به تهدیدی از آن خارج می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید