• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47339
+
-

سرگردانی فعالان گردشگری در نمایشگاه بین‌المللی

دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران هفته آینده گشایش می‌یابد اما هنوز بخش زیادی از فعالان گردشگری فرصت حضور در این رویداد را نیافته‌اند

گردشگری
سرگردانی فعالان گردشگری در نمایشگاه بین‌المللی

محمد باریکانی/خبر‌نگار

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران هفته آینده و از 23تا 26بهمن‌ماه در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران برگزار می‌شود. اما یک هفته مانده به برپایی این نمایشگاه، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعلام کرد که بخش زیادی از این نمایشگاه در اختیار استان‌ها قرار داده شده و حجم زیادی از فعالان صنعت گردشگری در تهران هنوز امکان ورود به این نمایشگاه را نیافته‌اند.
به گزارش همشهری، دلیل این اتفاق آن است که سالن‌های نمایشگاه بین‌‌المللی گردشگری کشور به‌گونه‌ای در اختیار بخش خصوصی و فعالان صنعت گردشگری قرار گرفته‌اند که زمین برای حضور فعالان بخش گردشگری استان تهران کم آمده و با درخواست تعداد زیادی از آژانس‌ها، هتل‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی به‌دلیل کمبود زمین موافقت نشده است. این اتفاق در حالی رخ داده ‌که 3سالن 18، 20و 22 و سالن‌35 این نمایشگاه قرار است در اختیار معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و سازمان میراث‌فرهنگی قرار بگیرد و استارتاپ‌های گردشگری در آنها مستقر شوند.

غرفه‌ها خالی باشند واگذار می‌کنیم
ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری صبح دیروز در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤال همشهری درخصوص وضعیت این 3 سالن با توجه به حجم بالای درخواست‌ شرکت‌های خدمات مسافرتی برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری، گفت: درصورتی که معاونت فناوری ریاست‌جمهوری و پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از حضور استارتاپ‌ها در این نمایشگاه منصرف شوند، آن‌وقت می‌توان این سالن‌ها را در اختیار متقاضیان تهرانی قرار داد.
یک هفته به برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته در کشور باقی است و در این شرایط هنوز وضعیت فروش غرفه‌ها و زمین‌های برخی سالن‌ها به متقاضیان تهرانی حاضر در این نمایشگاه مشخص نیست.
براساس آنچه فرهاد امینیان، مجری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران گفته است:  قیمت غرفه‌های واگذارشده در این نمایشگاه ارزان‌ترین غرفه‌های جهان هستند که برای شرکت‌های خارجی بین 205 الی 215یورو برای هر متر و برای شرکت‌های داخلی متری 120هزار تومان و به قیمت 10یورو است.
٦٦٠ شرکت داخلی و ٥٧ شرکت خارجی از 12کشور جهان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران حضور دارند. درحالی‌که سال گذشته تعداد کشورهای حاضر در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران 19کشور بود. برخی کشورها نیز اگرچه خود حضور نیافته‌اند اما شرکت‌های داخلی آنها به نمایشگاه دوازدهم رسیده‌اند.

عراق، افغانستان و آذربایجان گل سرسبد نمایشگاه گردشگری تهران

در بین کشورهای حاضر در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران توجه ویژه‌ای به کشورهای افغانستان، آذربایجان و عراق شده است. چون به گفته مسئولان برپایی نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، این کشورها در ردیف کشورهای اصلی بازار هدف گردشگری ایران هستند که نباید به‌راحتی آنها را از دست داد.
ترکیه، مالزی، سنگاپور، تایلند، ایتالیا، اندونزی، پاکستان، آلمان، هند، ویتنام و کامبوج نیز در نمایشگاه گردشگری امسال حضور یافته‌اند. اما بالاترین مقاماتی که در این نمایشگاه حاضر می‌شوند، وزرای گردشگری عراق و افغانستان هستند و وزیر گردشگری آذربایجان نیز به ایران پیغام داده است که به‌دلیل انتصاب تازه خود به این سمت از حضور در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران معذور است.
«فرهاد امینیان» مجری دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران می‌گوید: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران امسال در 2هزار مترمربع فضای باز نمایشگاه و ٤٢هزار مترمربع فضای سرپوشیده برگزار می‌شود. با این حال، تنها از ٢٣ هزار مترمربع استفاده مفید شده که ٢١ هزار و ٤٠٠ متر فضا در بخش داخلی و ٩٥٥ مترمربع در فضای خارجی نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفته است.

نارضایتی فعالان گردشگری استان تهران
فعالان استانی گردشگری اما مشکلی برای حضور در این نمایشگاه ندارند و بخش استانی نمایشگاه که پیش‌تر به استان‌ها واگذار شده بود نیز بدون مشکل، میزبان بازدیدکنندگان است. تنها مشکل اما مربوط به سالن‌های استان تهران است که بیشترین تعداد آژانس‌ها و تاسیسات گردشگری را در خود جای داده اما تنها 6هزار متر از فضای نمایشگاه در اختیار این استان قرار گرفته است؛ اقدامی که فعالان صنعت گردشگری در استان تهران به آن اعتراض دارند. 
پویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تهران به همشهری گفته است: به‌رغم آنکه آقایان می‌گویند بیشترین فضای نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به استان تهران اختصاص یافته، اما تمرکز حداقل‌ 60درصد از شرکت‌های خدمات مسافرتی کشور در تهران است و مضاف بر این، دفاتر کارگزاری‌ها و نمایندگی‌های ایرلاین‌ها هم در تهران است و به همین دلیل باید فضای مختص به استان تهران در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری بیشتر باشد که این امر در نمایشگاه این دوره محسوس نیست. رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان تهران گفت: به‌دلیل محدودیت فضا ،  اگر یک دفتر، فضای 100متری نمایشگاه را اجاره کرده باشد، با آن دفتر مذاکره می‌شود تا این فضا کاهش داده شود که همین امر موجب نارضایتی دفاتر خدمات گردشگری شده است.
پویان رفیعی‌شاد گفت: به دفاتری هم که متقاضی جدید حضور در نمایشگاه بودند اعلام شده ‌که در انتظار بمانند تا اگر فضای خالی در سالن‌های مربوط به سایر استان‌ها ایجاد شد و برخی دفاتر نخواستند در نمایشگاه حاضر شوند، جای آنها را بگیرند.
وی افزود: در شرایطی که فرصت زیادی هم باقی نمانده و چند روز آینده نیز تعطیل است و هفته آینده دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران افتتاح می‌شود، هنوز تعداد زیادی از آژانس‌های گردشگری استان تهران تکلیف خود را نمی‌دانند.
با این حال، ولی تیموری نسبت به برپایی مناسب دوازدهمین نمایشگاه گردشگری کشور خوش‌بین است. او می‌گوید: تمرکز بسته‌های سفر در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری برای مقاصد داخلی و استان‌هایی است که کمتر شناخته‌شده و سفرهای کمتری را نیز تجربه ‌کرده‌اند.

تلاش برای توزیع سفر
تیموری می‌افزاید: دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران فرصت مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد تا مردم و بازدیدکنندگان بدون مراجعه به چند سالن نمایشگاه و فقط با مراجعه به یک سالن بتوانند به‌طور مستقل و در قالب بسته‌های سفر، بلیت و اقامت و موارد مرتبط با سفرهایشان را تهیه کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید