• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47322
+
-

با تصویب اعضای شورای شهر تهران، طرح زیست شبانه از اردیبهشت‌ماه در پایتخت اجرایی می‌شود

شب‌های پویای تهران با طرح زیست شبانه

شورا
شب‌های پویای تهران با طرح زیست شبانه

معصومه مهدیانی/خبر‌نگار

بررسی طرح الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی درخصوص احیای زیست ‌شبانه در شهر، روز گذشته روی میز اعضای شورای شهر قرار گرفت تا یکی از مهم‌ترین رویکردهای حاکم در جوامع شهری توسط اعضای پنجم شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گیرد؛ طرحی که با تصویب اعضای شورا قرار شد به‌صورت آزمایشی از اردیبهشت‌ماه در تهران اجرایی شود و سپس براساس نتایج حاصله، نحوه دقیق اجرای این طرح مشخص شود.
به گزارش خبرنگار همشهری، ارائه گزارش حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در 3 ماهه مهر، آبان و آذر و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال ۹۷، بررسی لایحه اساسنامه نمونه سازمان‌های شهرداری تهران و معرفی 2مطلع برای حضور در مجمع عمومی شرکت مترو و بررسی وضعیت 2پلاک ثبتی از دیگر موضوعاتی بود که در صدوبیست‌ودومین جلسه علنی شورای شهر تهران بحث و بررسی شد.

اجرای پایلوت طرح زیست شبانه از اردیبهشت ماه
یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در صدوبیست‌ودومین جلسه شورای شهر تهران، بررسی طرح الزام شهرداری تهران به برنامه‌ریزی درخصوص احیای زیست ‌شبانه در شهر بود. زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر درخصوص این طرح گفت: «می‌توانیم از زیست شبانه در راستای رفع فضاهای بی‌دفاع شهری، توسعه و تسری موضوع نظارت اجتماعی و توسعه اقتصاد شهری استفاده کنیم. امروزه در تمام دنیا شهرهای ۲۴ساعته ظرفیتی هستند که می‌توان از آن برای ارتقای سطح شهر استفاده کرد.» همچنین بهاره آروین پیشنهاد داد: «شهرداری در یک برنامه کوتاه‌مدت به‌صورت  آزمایشی از ابتدای اردیبهشت‌ماه که مصادف با اعیاد شعبانیه است، طی یک مهلت 3‌ماهه در 5 میدان معروف پایتخت از ساعت ۲۴ تا ۳ بامداد زیست شبانه را اجرایی کند تا نقاط ضعف و قوت آن مشخص شود.» به گفته او، اجرای این طرح، مشکل سدمعبر دستفروش‌ها را نیز به نوعی حل می‌کند زیرا فعالیت آنها در ساعات پایانی روز ساماندهی می‌شود.

صدمه شهر با اجرای پایلوت‌گونه
در ادامه جلسه، محمد سالاری، رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی چنین طرحی به مخالفت با اجرای پایلوت‌گونه‌ای این طرح پرداخت و گفت: «متأسفانه ما در شهر تهران نتوانستیم از ظرفیت ارزشمند زیست شبانه استفاده کنیم. تحقق این موضوع نیاز به همکاری تمامی سازمان‌ها و نهادها ازجمله نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی و غیره در شهر دارد. جانشین اداره آگاهی شهر تهران در پی نتایج مطالعات تطبیقی معتقد است با اجرای این طرح امنیت در شهر تهران افزایش پیدا می‌کند؛ با وجود این، اجرای طرح در چند مکان محدود مثلا در چند میدان شهر بدون داشتن طرح جامع، به اصل رویکرد تحقق زیست شبانه در شهر تهران لطمه می‌زند. اخیرا در برخی از مناطق شهرداری یکسری اقدامات ازجمله دکه زدن در پارک و معابر را شروع کردند که با ورود آقای حناچی خوشبختانه متوقف شد. به هرحال درخواست دارم شهرداری حداکثر تا 3 ماه آینده لایحه را ارائه کند.» پس از بررسی نظرات موافق و مخالف اعضای شورای شهر، ‌این پیشنهاد با 10رأی موافق به تصویب اعضای شورا رسید.

فرصت 3ماهه برای ساماندهی شرکت‌ها
دومین طرحی که در صحن علنی شورای شهر مورد بررسی اعضا قرار گرفت، لایحه ساماندهی اساسنامه نمونه سازمان‌های شهرداری تهران بود. سیدحسن رسولی با ارائه توضیحاتی درباره لایحه گفت: «طبق این لایحه شهرداری تهران موظف است ظرف مدت 3 ماه نسبت به ساماندهی وضعیت تمامی سازمان‌ها و نهادهای ذیربط خود اقدام و اصلاحات لازم را در ساختار این سازمان‌ها اعمال کند.» وی با بیان اینکه از مجموع ۴۳ سازمان و شرکت شهرداری تهران تنها ۶ سازمان و شرکت تمام مراحل تصویبی لایحه را دارا هستند، گفت: «تعدادی از اساسنامه‌های سازمان و شرکت‌ها با امضای شخص شهردار اسبق و تعدادی توسط مهدی چمران، رئیس سابق شورای شهر تهران ابلاغ شده است. از همین رو لازم است یک اساسنامه واحد برای تمامی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری تصویب شود.» محسن هاشمی، ‌رئیس شورای شهر تهران نیز در توضیحاتی درخصوص این لایحه افزود: «هم‌اکنون اساسنامه تعدادی از شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری مصوبه قانونی ندارند یا تعدادی مصوب غیرقانونی هستند. حتی تعدادی غیرمصوب قانونی و تعدادی غیرمصوب غیرقانونی هستند. اما آنچه اهمیت دارد این است که اساسنامه نمونه سازمان‌های شهرداری تهران باید علاوه بر تصویب هیأت تطبیق فرمانداری به تصویب وزارت کشور نیز برسد.» به هر ترتیب مواد و تبصره‌های اصلاح اساسنامه‌ها به‌ترتیب مورد بحث قرار گرفت و با تغییراتی به تصویب اعضا رسید.
به گزارش همشهری، در ادامه جلسه دیروز قرار شد یک نفر از اعضای شورای شهر تهران به‌عنوان عضو ناظر در شورای سازمان‌ها بدون حق رأی حضور داشته باشد که این پیشنهاد با ۱۱ رای موافق و ۴ رای مخالف به تصویب رسید. معرفی ایرج معزی، معاون فنی و عمرانی شهرداری و محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری به‌عنوان اعضای هیأت مدیره مجمع عمومی مترو نیز از دیگر موضوعات تصویب شده در جلسه دیروز بود که آرای لازم را کسب کرد.



   طرح ترافیک جدید برای سلامت مردم است

‌رئیس شورای شهر تهران پیش از جلسه صبح روز گذشته درخصوص بازدید از خط ۶ مترو گفت: «بررسی‌ها نشان می‌دهد که این امکان وجود دارد ۴ تا ۵ ایستگاه از خط ۶ مترو تا پایان امسال افتتاح شود. البته آقایان پورسیدآقایی و امام و همینطور شهردار تهران باید این موضوع را پیگیری کنند. از سال ۷۷ که نخستین خط مترو راه‌اندازی شد، همواره رسم بر این بوده تا در اسفند‌ماه تعدادی ایستگاه افتتاح شود.» محسن هاشمی رفسنجانی در ادامه درباره انتقادات برخی از اعضای شورای شهر نسبت به اجرای طرح ترافیک در سال ۹۷ افزود: «دریافت عوارض به‌منظور درآمدزایی نیست و صرف کاهش آلودگی هوا مورد توجه مدیریت شهری است. طرحی که در سال ۹۷ اجرایی شد حاصل جمع‌بندی جلسات شورای‌عالی ترافیک، معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، مشاوران و کارشناسان بود. اگر کسی مدعی است که طرح ترافیک خوب نیست برای آن جایگزین معرفی کند.» او اضافه کرد: «مردم باید به سمت خرید خودروهایی حرکت کنند که سوخت کمتری مصرف می‌کنند. در حوزه جهانی رقابت بر سر خودروهایی است که سوخت کمتری مصرف می‌کنند، اما متأسفانه این تکنولوژی در کشور ما قدیمی بوده و مصرف سوخت بالاست.»

   تحقق ۷۵درصدی درآمد شهرداری در ۹ماهه امسال

دیروز خزانه‌دار شورای شهر تهران گزارشی از وضعیت درآمدی و هزینه‌های شهرداری پایتخت را طی 9 ماه اول امسال ارائه کرد که نشان می‌داد 75درصد درآمدها طی این مدت تحقق یافته است. به گفته سیدحسن رسولی، در برش عملکردی 9ماهه، شهرداری توانسته مبلغ 98هزار و 717 میلیارد ریال به‌دست‌ آورد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران همچنین درباره درآمدها و هزینه در 3 ماهه مهر، آبان و آذر و ارزیابی میزان انطباق آن با بودجه مصوب سال 97، گفت: «در ارزیابی کلی شهرداری تهران براساس بودجه مصوب شورا موظف بوده است در برش عملکردی 3 ماهه خود نسبت به تامین منابع در سقف 43هزار و573 میلیارد ریال اقدام و به همین میزان مصارف خود را نیز تنظیم کرده و تعادل میان منابع و مصارف را برقرار کند. در این راستا در این 3‌ ماه شهرداری توانسته مبلغ 35هزار و 924میلیارد ریال (معادل 82درصد) منابع مالی را تحصیل کند. شهرداری در این مدت با 82درصد تحقق درآمد و 18درصد کسری بودجه مواجه است.» به گزارش همشهری، گزارشی که رسولی دیروز از نظر عملکرد مالی شهرداری در صحن شورای شهر اعلام کرد، دارای جزئیات فراوانی بود که آنها را در جداول روبه‌رو می‌خوانید.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید