• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47309
+
-

بازار اوراق آپشن زعفران؛تا یک‌ماه دیگر

مدیرعامل بورس‌کالای ایران از آغاز به‌کار بازار اوراق آپشن زعفران (قراردادهای اختیار معامله) تا پایان امسال خبر داد.
حامد سلطانی‌نژاد در گفت‌وگو با «کالاخبر» اعلام کرد: با توجه به استقبال گسترده از بازار معاملات اوراق آتی و گواهی سپرده زعفران و تأثیر مثبت آن بر شفاف شدن قیمت زعفران و حذف واسطه‌ها، بورس‌کالای ایران بازار معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران(اوراق آپشن) را نیز ایجاد می‌کند. او افزود: هدف از این اقدام کاهش ریسک معاملات زعفران و ایجاد امکان برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت برای کشاورزان و بازرگانان این حوزه است. به گفته او، بازار اوراق آتی زعفران برای نخستین‌بار در ایران در ابتدای سال ۹۷ تاسیس شد و از ابتدای آغاز به‌کار این بازار تاکنون ۱۱میلیون قرارداد آتی زعفران در بورس‌کالای ایران معامله شده است.
مدیرعامل بورس‌کالا گفت: تاسیس بازار قراردادهای آتی زعفران به ارتقای ساختارهای سنتی بازار به ساختارهای مدرن و توسعه بازارهای داخلی زعفران منجر شد. سلطانی‌نژاد تأکید کرد: معاملات قراردادهای اختیار، امکان تضمین فروش در قیمت‌های مشخص را برای کشاورزان فراهم می‌کند. علاوه بر آن با توجه به هزینه اندک معاملاتی و شفافیت قیمت در بورس‌کالای ایران، ورود کشاورزان به این بازار به حذف بیشتر واسطه‌ها و مدیریت قیمت زعفران منجر خواهد شد. مدیرعامل بورس‌کالای ایران افزود: توسعه بیشتر این بازار، اطمینان خاطر کشاورز را نسبت به قیمت‌های آینده و تصمیم‌گیری برای کشت و فروش در آینده را در پی خواهد داشت. سلطانی‌نژاد افزود: معاملات برای فعالان حوزه معاملات آتی زعفران نیز به‌عنوان یک ابزار مکمل عمل می‌کند و سرمایه‌گذاران و فعالان می‌توانند با پوشش ریسک نوسان قیمت، سرمایه خود را مدیریت کنند. با توجه به انجام فرایند تحویل این قراردادها به وسیله گواهی سپرده کالایی و انبارهای مورد تأیید بورس‌کالای ایران، فعالان این بازار می‌توانند با اطمینان خاطر از کیفیت و استاندارد زعفران را تحویل بگیرند.

   اوراق آپشن چیست؟

اوراق آپشن یا اختیار معامله، قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد، حق (نه الزام و تعهد) دارد مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد. درواقع در این قرارداد، دوطرف توافق می‌کنند که در آینده معامله‌ای انجام دهند، به‌طوری‌که خریدار اختیار معامله، در ازای پرداخت مبلغ معینی، حق خرید یا فروش دارایی مندرج در قرارداد را در زمانی مشخص با قیمتی که هنگام بستن قرارداد تعیین شده است، به‌دست می‌آورد. از طرف دیگر، فروشنده قرارداد اختیار معامله، در مقابل اعطای این حق به خریدار با دریافت مبلغ معینی هنگام عقد قرارداد، براساس مفاد قرارداد، آماده فروش دارایی مذکور است. چنان‌که از تعریف قرارداد اختیار معامله پیداست، دارنده قرارداد (خریدار) در اعمال حق خود مختار است و به‌عبارت دیگر هیچ تعهد و الزامی ندارد و درصورت صرف‌نظر وی از اجرای قرارداد، مبلغی را که در ازای این حق، پرداخته است از دست می‌دهد؛ از طرف دیگر فروشنده درصورت تمایل خریدار، مجبور به اجرای قرارداد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید