• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47304
+
-

کلاهبرداری 78هزار یورویی با ایمیل جعلی


دریافت یک ایمیل جعلی مسئولان شرکتی ایرانی را که قرار بود 78هزار یورو به‌حساب یک شرکت سوئدی واریز کند به اشتباه انداخت و موجب شد آنها با دستان خودشان این مبلغ را به‌حساب کلاهبرداران سایبری واریز کنند. چندی قبل مسئولان شرکتی تجاری در جریان خرید کالا از شرکتی سوئدی مبلغ 78هزار یورو به آنها بدهکار شدند. این دو شرکت از مدت‌ها قبل با یکدیگر مراودات تجاری داشتند و مسئولان مالی شرکت ایرانی بارها به‌حساب شرکت سوئدی پول واریز کرده بودند. این بار اما درست چند روز پیش از آن ‌که قرار بود 78هزار یورو به‌حساب شرکت سوئدی واریز شود ایمیلی به‌دست مسئولان شرکت ایرانی رسید که از آنها خواسته شده بود این بار بدهی‌شان را به‌حساب دیگری واریز کنند. به این ترتیب چند روز بعد 78هزار یورو به حسابی که در ایمیل اعلام شده بود واریز شد.

چند روز بعد از واریز این مبلغ بود که از شرکت سوئدی برای تسویه حساب تماس گرفته شد. آنها مدعی بودند 78هزار یورو طلب دارند؛ این در حالی بود که طرف ایرانی چند روز قبل این مبلغ را واریز کرده بود. هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست که به درستی چه اتفاقی افتاده است تا اینکه وقتی حرف از ارسال ایمیل و تغییر شماره حساب به میان آمد معلوم شد مسئولان شرکت ایرانی در دام کلاهبرداران سایبری گرفتار شده‌اند.

شواهد نشان می‌داد افرادی ناشناس با ارسال ایمیل به شرکت ایرانی خودشان را به جای شرکت سوئدی جا زده و با ارائه شماره حسابی جدید طلب شرکت سوئدی را وصول کرده‌اند. در این شرایط بود که با شکایت مدیران شرکت پای مأموران پلیس فتا به میان کشیده شد.

 مراقب ترفندهای تازه باشید
این نخستین مرتبه‌ای نیست که کلاهبرداران سایبری با چنین ترفندهایی دست به کلاهبرداری‌های کلان می‌زنند؛  پیش از این نیز بارها کلاهبرداری‌های ایمیلی رخ داده است. سرهنگ حسین رمضانی، سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا در این‌باره به تسنیم می‌گوید: در شگرد ارسال ایمیل‌های جعلی بی‌توجهی به آدرس ایمیل دریافتی و عدم‌دریافت تأیید ایمیل با تماس تلفنی یا ارسال فکس باعث می‌شود تا فرد قربانی هکرها و مجرمان سایبری شود. وی ادامه داد: در این پرونده نیز مسئولان این شرکت بدون توجه به ایمیل دریافتی از شرکت سوئدی که اعلام کرده بود شماره حساب آنها تغییر کرده، پول را بدون تحقیق و بررسی به‌حساب جدید واریز کردند و با این کار پول به جای حساب سوئدی به‌حساب مجرمان سایبری واریز شد.

سرهنگ رمضانی در ادامه می‌گوید: هر چند در این پرونده مجرمان شناسایی شدند اما با توجه به وقوع این جرم در خارج از مرزهای ایران، احقاق حق شاکی زمان‌بر است و بازپس‌گیری 78هزار یورو قوانین خاص خود را دارد. وی به شرکت‌های تجاری فعال در زمینه واردات و صادرات توصیه کرد با دقت ایمیل‌های دریافتی را بررسی کنند تا گرفتار ایمیل‌های جعلی نشوند و حتما برای واریز وجه با تماس تلفنی یا ارسال فکس تأییدیه دریافت کنند؛ چرا که کلاهبرداران سایبری با تغییر یک یا چند حرف از ایمیل‌ها و یا نام دامنه اصلی برای کاربران ایمیل‌های جعلی ارسال می‌کنند. حتی در معاملات داخلی درصورتی که ایمیلی برای پرداخت صورتحساب دریافت کردید، حتما از طریق تلفن و فکس تأیید شماره حساب را بگیرید چرا که امکان ارسال ایمیل‌های جعلی در معاملات داخلی نیز وجود دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید