• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47292
+
-

اتصال مغز انسان و موش در آزمایشی جنجالی

چشم انداز
اتصال مغز انسان و موش در آزمایشی جنجالی

یک گروه از دانشمندان چینی می‌گویند؛ توانسته‌اند مغز انسان و موش را به یکدیگر متصل کنند.
در واقع این تیم تحقیقاتی سیستم جدیدی توسعه دادند که می‌توان با کمک آن کنترل ذهن موش را در اختیار گرفت.
 این تیم یک سیستم اتصال بیسیم میان ذهن انسان و مغز موش برقرار کرده و بدین شکل انسان می‌تواند امواج ذهنی را به مغز موش مخابره کرده و حرکت این جاندار را داخل یک هزارتو کنترل کند.
این ماجرا می‌تواند یک پیشرفت مهم و در عین حال ترسناک علمی باشد. اتصال مغزها یکی از ایده‌های همیشگی فیلم‌های علمی-تخیلی بوده است. براساس مقاله‌ای که در نیچر منتشر شده به وسیله این سیستم که رابط مغز به مغز (Brain-to-Brain Interface یا BBI) نام دارد، در واقع مغز انسان به کامپیوتر وصل می‌شود و این دستگاه امواج مغزی را رمزگشایی کرده تا آن را به الکترود‌های تعبیه شده در ذهن موش انتقال دهد.این ماجرا حالا تحت عنوان ساخت سایبورگ موش مشهور شده است. سایبورگ (Cyborg) کوتاه شده سایبرنتیک
(Cybernetic) و ارگانیسم (Organism)، یک موجود با هر دو اجزای ارگانیک و مکانیکی است.نتیجه این آزمایش نشان می‌دهد که سیستم BBI تا ۹۰ درصد توانسته مأموریت خود را با موفقیت به سرانجام برساند.

آزمایش موتور موشک سفر به مریخ

ایلان ماسک، بنیانگذار شرکت فضایی اسپیس‌ایکس در توییتر خود عکس‌ها و فیلم‌هایی از آزمایش موتور موشکی که قرار است در آینده انسان را به مریخ ببرد منتشر کرده است. موتورهای رپتور قرار است نیروی لازم برای فضاپیماهای نسل بعدی این شرکت را تأمین کنند.
استارشیپ قرار است در اوایل سال ۲۰۱۹ و احتمالا در ‌ماه آوریل آزمایش شود. استارشیپ در واقع برنامه بلندپروازانه ایلان ماسک به‌عنوان وسیله نقلیه سفر به مریخ است. آن طور که مقام‌‌های اسپیس‌ایکس می‌گویند این راکت باید قادر باشد ۱۰۰ مسافر یا معادل ۱۵۰ تن بار را با خود به مریخ برساند. آزمایش‌های اولیه در مسیرهای کوتاه خواهد بود اما ماسک پیش از این نشان داده که پشتکار زیادی برای به واقعیت تبدیل‌کردن آرزوهای محال دارد. نام قبلی استارشیپ یا ستاره‌پیما تا چند وقت پیش BFR یا راکت بزرگ فالکون بود. پیش از این با فالکون هوی، اسپیس‌ایکس ارسال محموله‌های سنگین را تجربه کرده است. در پرتاب این موشک یک خودروی رودستر تسلا به فضا فرستاده شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید