• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47271
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/Q8mL
+
-

4885 طرح ؛ سهم شمال در دهه فجر

گلستان با 2811، گیلان با 1280و مازندران با 794 پروژه به ترتیب بیشترین تعداد پروژه‌های قابل بهره‌برداری و افتتاح را در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند

گزارش ویژه
4885 طرح ؛ سهم شمال در دهه فجر

همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و بر اساس رسم سال‌های قبل در 3 استان شمالی مانند دیگر نقاط کشور پروژه‌هایی در زمینه‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسند. در این میان برخی پروژه‌ها در سطح ملی و شاخص هستند. گزارش ویژه و جداگانه هرکدام از استان‌ها را در ادامه بخوانید.


جشنواره افتتاحیه‌ها  در گیلان

مهسا طالبی|  رشت-خبرنگار :


دهه فجر امسال در گیلان همزمان با دیگر استان‌های کشور شاهد افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی هستیم که اغلب زیرساختی هستند. امسال به مناسبت دهه فجر استاندار گیلان از افتتاح هزار و 280 پروژه به ارزش هزار و 850 میلیارد تومان همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خبر داد.

«مصطفی سالاری» اظهار کرد: پروژه‌هایی که امسال همزمان با دهه فجر به بهره‌برداری می‌رسند در مقایسه با سال قبل به لحاظ ارزش ریالی رشد  5/1 برابری داشته‌اند.
وی بیان کرد: پروژه بزرگی همچون راه‌آهن گیلان نیز به زودی با حضور رئیس‌جمهوری افتتاح می‌شود.

این مسئول طرح سالم‌سازی دریا، شناگاه‌ها، احداث زمین فوتبال در روستاها، ساماندهی آب‌بندان‌ها و گیل‌پارک‌ها را بخشی از پروژه‌های پیش‌بینی شده استان معرفی کرد.سالاری با اشاره به پیشرفت پروژه راه‌آهن در محور رشت-انزلی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها عملیات اجرایی راه‌آهن رشت-آستارا با حضور رئیس‌جمهوری آغاز می‌شود.استاندار با اشاره به جدیت مسئولان حوزه مسکن در استان افزود: ۴۹۲ واحد مسکن مهر در دهه فجر امسال واگذار می‌شود.


۳۳۶ پروژه در رشت

فرماندار رشت گفت: ۳۳۶ پروژه‌های عمرانی و اقتصادی با اعتباری بالغ بر ۵۰۸ میلیارد تومان و دو هزار و 100 فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و طی دهه فجر در 5 بخش شهرستان رشت به بهره‌برداری می‌رسد.
«میرشمس مومنی‌زاده» افزود: بیش از دو هزار برنامه‌ فرهنگی در این شهرستان در دهه فجر برگزار خواهد شد.


۵۱۰ پروژه سازمان ورزش و جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان هم با بیان این‌که چهل‌سالگی انقلاب اسلامی برای همه ما با اهمیت است، بیان کرد: استان قبل از انقلاب ۲۰ مکان ورزشی داشت که به برکت انقلاب اسلامی به ۳۳۸ مکان افزایش یافته است.
«مریم بخشی» بزرگ‌ترین برنامه ورزش و جوانان در دهه فجر را توانمند‌سازی جوانان به میزبانی گیلان عنوان کرد و افزود: ۲۱ طرح کارآفرینی با اعتباری بالغ بر یک‌ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از تسهیلات بانکی در گیلان مصوب شده و تاکنون 900 میلیون تومان از تسهیلات بانکی به طرح‌های کارآفرینی جوانان استان اختصاص‌ یافته است.

وی گفت: در دهه فجر ۵۱۰ پروژه در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و جوانان داریم که مهم‌ترین آنها افتتاح استخر در سیاهکل، ماسال و سالن ورزشی در صومعه‌سراست.
این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر گیلان ۴۲ پروژه نیمه‌تمام ورزشی دارد، بیان کرد: با بهره‌برداری از این پروژه‌ها سرانه ورزشی استان 2برابر خواهد شد و به استاندارد کشور می‌رسد.
بخشی ادامه داد: از ۴۲ پروژه نیمه‌تمام، ۱۰ پروژه با پیشرفت ۸۵ درصدی در دستور کار داریم که مهم‌ترین آنها ۴پیست دوچرخه‌سواری در رشت، استادیوم ورزشی در رودبار، سالن چندمنظوره در لاهیجان و مجموعه ورزشی در فومن است.


١٩٠ پروژه در صومعه‌سرا

فرماندار صومعه‌سرا نیز از افتتاح ١٩٠ پروژه با اعتباری بالغ بر ٢٢میلیارد و ۴۵٠ میلیون تومان در بخش‌های مختلف عمرانی، زیرساختی، اشتغال‌، خدماتی، فرهنگی، ورزشی و آموزشی خبر داد.

«علی فتح‌اللهی» با بیان این‌که میانگین سرانه فضای ورزشی در کشور و استان به ترتیب ۷/0 و ۸/0 است، گفت: خوشبختانه میانگین این سرانه در صومعه‌سرا با دارابودن ١٧ سالن و ۴٢ زمین ورزشی، ١٢۵ واحد آموزشی نوساز، دو کتابخانه عمومی و یک مجتمع فرهنگی در گوراب زرمیخ به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه روستایی و 3 پارک شهر در مجموع ۲/۱ است. 
امیدواریم با افتتاح ۴ سالن ورزشی در دهه فجر، این میزان به ۵/۱ برسد.


۶۰ پروژه در فومن

فرماندار فومن هم با بیان این‌که حدود ۶۰ پروژه در این شهرستان با اعتباری بالغ بر ۴۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار کرد: این پروژه‌ها شامل افتتاح چندین پل روستایی، خانه مسافر، طرح‌هایی در زمینه بوم‌گردی و اشتغال‌زایی، مراکز تولید و عرضه صنایع‌دستی، پروژه‌های گاز، افتتاح بیش از ۱۲/۵ کیلومتر راه روستایی، افتتاح مرغداری، پروژه‌های برق، روکش آسفالت، طرح‌های اقتصادی و تولیدی و... است.

«محمود قاسم‌نژاد» گفت: بخش مهمی از این پروژه‌ها به حوزه‌های آب، آسفالت، معابر شهری و روستایی و کارگاه‌های تولیدی اختصاص دارد. وی از اختصاص ۱۸ میلیارد تومان اعتبار به فومن و دریافت ۱۰ میلیارد تومان دیگر از معاون رئیس‌جمهوری خبر داد که به همراه سایر اعتبارات دریافتی، مجموع اعتبارات شهرستان را به ۴۳ میلیارد تومان می‌رساند.


بهره‌برداری از ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی در گیلان

رئیس سازمان صمت گیلان گفت: قبل از انقلاب ۶۳ واحد تولیدی داشتیم که برای ۶ هزار نفر اشتغال‌زایی به دنبال داشت، اما اکنون سه هزار و 100 واحد در گیلان داریم.«فرهاد دلق‌پوش» به برنامه‌های دهه فجر اشاره و عنوان کرد: در دهه فجر امسال ۲۷ واحد تولیدی و صنعتی به ارزش ۱۳۴ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی برای ۶۴۰ نفر به بهره‌برداری می‌رسد.


افتتاح ۴۸ پروژه  در آستانه‌اشرفیه 

بخشدار مرکزی آستانه‌اشرفیه از افتتاح ۴۸ پروژه با اعتبار ۳۱ میلیارد ریال در بخش مرکزی آستانه اشرفیه طی دهه فجر خبر داد.
«محمد حسن‌خواه» گفت: مجموعه پروژه‌هایی که در بخش مرکزی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد شامل زیر‌سازی و آسفالت راه‌های روستایی، تعریض و توسعه پل، اجرای طرح‌ هادی، احداث مخزن ۲۰۰ مترمکعبی، دیواره‌سازی رودخانه، مکان ورزشی (خانه ورزش)، پیاده‌رو‌سازی و بهسازی معابر روستایی است.


افتتاح ۲۴ پروژه دانشگاه علوم پزشکی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی افتتاح 24 پروژه را در دستور کار دارد که از این تعداد 15 پروژه تا دهه فجر افتتاح خواهد شد. بیمارستان لاهیجان نیز بعد از تکمیل تجهیزات آماده بهره‌برداری است.
«شاهرخ یوسف‌زاده چابک» با اشاره به این‌که تکمیل تجهیزات بیمارستان لاهیجان 10 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: بهره‌برداری از 6 خانه بهداشت و 9 پروژه دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.


افتتاح سد لاستیکی لنگرود

 سرپرست فرمانداری لنگرود گفت: افتتاح بزرگ‌ترین سد لاستیکی استان در لنگرود مهم‌ترین طرح قابل افتتاح این شهرستان است.«رنجبر نیاول» همچنین به دیگر طرح‌های این شهرستان اشاره کرد و افزود: بهره‌برداری از ۱۸ واحد مسکن مددجویان کمیته امداد، هدایت و دفع آب‌های سطحی با اعتباری بالغ بر 2 میلیارد تومان و آسفالت دورترین راه‌های روستایی از جمله این پروژه‌هاست.

وی با اشاره به انجام اقدامات مناسب شهرداری چاف و چمخاله در حوزه گردشگری بیان کرد: آغاز عملیات اجرایی بندر چند منظوره چمخاله با اشتغال‌زایی برای ۵۰۰ نفر از جمله این اقدامات و مقدمات آسفالت ۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی اطاقور و تعدادی از روستاهای بخش مرکزی هم در حال انجام است.


۱۷۴ پروژه در تالش

فرماندار تالش اظهار کرد: ۱۷۴ پروژه به ارزش ۴۷ میلیارد و ۵۷۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در قالب ۱۶۰پروژه عمرانی و ۱۴طرح سرمایه‌گذاری به بهره‌برداری رسیده یا می‌رسند. «عیسی مهدوی» از سرمایه‌گذاری ۲۲میلیارد تومانی در طرح‌های اشتغال‌زایی خبر داد و گفت: این طرح‌ها از طریق اعطای تسهیلات بانکی اجرا شده است و برای ۱۱۸ نفر اشتغال دائم ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: افتتاح ۳ مدرسه، ۲ پروژه گازرسانی در روستای کلات مشایخ با اعتبار 5/1 میلیارد تومان، ۶ پروژه جهاد کشاورزی با اعتبار ۱۶/۶ میلیارد تومان و بهره‌برداری از ۸ سردخانه مهم‌ترین پروژه‌ها هستند.
 

پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران در دهه فجر


شهرام سوادکوهی|   ساری-خبرنگار:

دهه فجر انقلاب اسلامی در کنار همه برنامه‌های فرهنگی و جشن‌هایی که به همراه دارد، بهترین زمان برای رونمایی و بهره‌برداری از پروژه‌های مختلف یا آغاز اعملیات اجرایی طرح‌هاست. 
در همه استان‌ها هر سال به مناسبت دهه فجر طرح‌های گوناگونی به بهره‌برداری می‌رسند. از این نظر می‌توان گفت که دهه فجر در هر سال، مبدا تحولات زیرساختی و عمرانی است.
در دهه فجر امسال و به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی، در مازندران 794 پروژه عمرانی و زیربنایی آماده بهره‌برداری شد که تعدادی از این پروژه‌ها تاکنون به بهره‌برداری رسیده و تعدادی دیگر هم در روزهای آینده و تا پایان دهه فجر به بهره‌برداری خواهند رسید. 
کلنگ‌زنی و آغاز عملیات اجرایی 34 پروژه نیز در حوزه‌های مختلف به مناسبت دهه فجر در استان تدارک دیده شده که مجموع اعتبار مورد نیاز برای این پروژه‌های در دست اقدام، به 354 میلیارد تومان می‌رسد.


راه و شهرسازی

اعتباری که در اداره کل راه و شهرسازی مازندران برای اجرای پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر هزینه شد، 117 میلیارد و 600 میلیون تومان است. به گفته مدیر کل راه و شهرسازی مازندران، 1355 واحد مسکن مهر با اعتبار 47 میلیارد و 100 میلیون تومان در شهرستان‌های بهشهر، تنکابن، نور، قائمشهر، بابلسر و آمل همزمان با آغاز دهه فجر، در مازندران تکمیل شد تا در اختیار مالکان این واحدها قرار بگیرد. 

«سید محمد نظری» از اجرای 35 پروژه در بخش توسعه و ساخت راه‌ها و طرح‌های فنی و اجرایی ساختمان‌های دولتی نیز خبر داد و افزود: امسال بیش از 50 درصد پروژه‌های قابل بهره‌برداری این اداره کل در حوزه راه مربوط به راه روستایی است. در این زمینه 28 طرح عمرانی شامل پل، بهسازی و آسفالت راه‌های روستایی در شهرستان‌های مختلف تکمیل شده است. اداره کل راه و شهرسازی مازندران در دهه فجر امسال ساخت بیمارستان 220 تختخوابی خاتم‌الانبیا(ص) بهشهر و ساختمان بخشداری لاله‌آباد بابل نیز به پایان رسید. 


راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مازندران

گسترش راه و زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه سبب شده که همواره بخش مهمی از پروژه‌های اجرایی به راه اختصاص داشته باشد. به گفته مدیر کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای مازندران در دهه فجر امسال، 61 طرح عمرانی با 34 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار در استان به بهره‌برداری می‌رسد که تعدادی از این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیده است و تعدادی دیگر نیز تا پایان دهه فجر افتتاح می‌شود.

به گفته «احمدآفرین محمدزاده» این طرح‌ها شامل لکه‌گیری و روکش آسفالت محورهای اصلی، فرعی و روستایی استان، ساخت دیوار حائل و ضامن، مرمت و بازسازی پل، ساماندهی دوربرگردان‌ها، ساخت ساختمان پلیس راه سوادکوه و ساختمان پلیس راه گزنک، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی، جایگاه سوخت در بهشهر و چند طرح مربوط به بخش مسافربری در استان است.


برق

اعتبار صرف شده برای اجرای 132 پروژه حوزه توزیع برق در مازندران، 16 میلیارد و 360 میلیون تومان است. این پروژه‌ها در شهرستان‌های بابل، گلوگاه، میاندورود، قائمشهر، فریدونکنار، سیمرغ، سوادکوه، ساری، جویبار، آمل، بابلسر، بهشهر و نکا به بهره‌برداری رسیده‌اند که بیشترین آنها با 41 پروژه مربوط به بابل و کمترین نیز مربوط به شهرستان‌های بهشهر، نکا و گلوگاه هر کدام 2 پروژه است. بخش عمده آنها به پروژه‌های کاهش تلفات برق اختصاص دارد. 


شیلات

در بخش شیلات نیز به عنوان یکی از محورهای مهم اقتصاد و اشتغال استان، به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی، 14 پروژه با ظرفیت تولید هزار تن ماهی در سال به بهره‌برداری رسید. به گفته مدیر کل شیلات مازندران، شهرستان‌های نوشهر، بهشهر، ساری، قائمشهر، آمل، عباس‌آباد و جویبار محل اجرای این پروژه‌های شیلاتی هستند که با بهره‌برداری از آنها برای 600 نفر اشتغال ایجاد شد.

«ولی‌الله محمدزاده» با بیان این‌که برای آماده‌سازی این پروژه‌ها حدود 100 میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌گذاران و تسهیلات دولتی هزینه شد، به کلنگ‌زنی اجرای پروژه اسکله پشتیبانی تولید و پرورش ماهی در قفس به ظرفیت 10 هزار تن ماهی در شهرستان عباس‌آباد و کلنگ‌زنی مجموعه تولیدی شرکت تعاونی خاویاری در جویبار با توان تولید 160 تن گوشت ماهی خاویار و 5/5 تن خاویار نیز اشاره کرد.


کشاورزی

در بخش آب و خاک نیز 49 پروژه با صرف هزینه‌ 10 میلیارد و 707 میلیون تومانی در مازندران به بهره‌برداری رسید که شامل یک پروژه تجهیز و نوسازی زمین‌های کشاورزی به مساحت 150 هکتار، 10 طرح آبیاری تحت فشار در 304 هکتار، 9 پروژه لاینینگ کانال انتقال آب به طول 55 هزار و 500 متر، 7 طرح مرمت و لایروبی آب‌بندان با مساحت 185 هکتار، 4 پروژه انتقال آب به طول 8 هزار و 730 متر و چندین پروژه دیگر مانند ایجاد جاده بین مزارع، حفر و تجهیز چاه آب کشاورزی و ایجاد استخر برای تامین آب کشاورزی می‌شود.


بیشترین‌ها

بیشترین پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران در دهه فجر امسال از نظر تقسیمات شهرستانی، مربوط به شهرستان بابل است که شامل 92 پروژه می‌شود. در آمل 68 پروژه به بهره‌برداری می‌رسد و مرکز استان با 63 پروژه، سومین شهرستان مازندران از نظر تعداد پروژه‌های قابل افتتاح است. پس از ساری، بهشهر با 39 پروژه و نکا با 36 پروژه، چهارمین و پنجمین شهرستان در جدول شهرستانی پروژه‌های قابل بهره‌برداری مازندران برای دهه فجر امسال هستند.

بیشترین تعداد پروژه‌های زیربنایی و عمرانی مازندران در دهه فجر امسال، به گسترش و بهسازی و تقویت شبکه توزیع برق استان اختصاص دارد که شامل 132 پروژه می‌شود. پس از آن نیز جهاد کشاورزی با 83 پروژه و راه و شهرسازی با 69 پروژه، بیشترین سهم از پروژه‌های در حال بهره‌برداری تا 22 بهمن امسال را به خود اختصاص داده‌اند.


سهم 38 درصدی صنعت

به گفته استاندار برای اجرای این 766 پروژه عمرانی و زیربنایی بیش از 1041 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده که تقریبا به اندازه بودجه مازندران در سال 1398 است. 
«احمد حسین‌زادگان» گفت: 10 درصد این پروژه‌ها در حوزه تولید و صنعت هستند که برای اجرای آنها 397 میلیارد تومان اعتبار هزینه شد. به عبارتی 38 درصد اعتبار اجرای این 766 پروژه به بخش صنعت و تولید اختصاص دارد. این پروژه‌های صنعتی و تولیدی 861 شغل در استان ایجاد کردند.به گفته نماینده عالی دولت در مازندران، تعداد پروژه‌های عمرانی و خدماتی قابل بهره‌برداری استان در دهه فجر و چهل‌سالگی انقلاب، 566 پروژه با اعتبار 619 میلیارد و 900 میلیون تومان است. 

حسین‌زادگان بیان کرد: شهرداری‌های استان 34 پروژه را با مجموع اعتبار بیش از 21 میلیارد تومان برای بهره‌برداری در دهه فجر آماده کردند. در روستاهای استان نیز 128 پروژه عمرانی و زیربنایی با بیش از 23 میلیارد و 900 میلیون تومان اعتبار تا 22 بهمن امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
 

هزینه 2178 میلیارد تومانی طرح‌های گلستان 


فاطمه میرزایی|  گرگان-خبرنگار :

با این‌که گلستان در روزهای پایانی دی ماه میزبان رئیس‌جمهوری و گروهی از اعضای کابینه دولت تدبیر و امید بود و در این سفر استانی دولت، چندین طرح بزرگ و کوچک در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی افتتاح شد یا به بهره‌برداری رسید، اما افتتاح بقیه طرح‌ها به مناسبت چهل‌سالگی انقلاب اسلامی و مصادف با دهه فجر ادامه دارد.

 این مطلبی است که استاندار گلستان آن را اعلام کرد و گفت: برای طرح‌های دهه فجر امسال دو هزار و  178 میلیارد تومان هزینه شده است. با این مبلغ، دو هزار و 811 پروژه و طرح افتتاح و کلنگ‌زنی خواهد شد و برای شش هزار و 824 نفر اشتغال‌زایی می‌شود.«سید مناف هاشمی» ادامه داد: دو مجموعه بزرگ ورزشی گرگان و گنبد مجموعا با 110 میلیارد تومان طی دو سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

 همچنین 657 طرح همزمان با حضور رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت در گلستان با مبلغ 2300 میلیارد تومان افتتاح، 321 پروژه نیز با اعتبار دو هزار و 600 میلیارد تومان کلنگ‌زنی شده است.استاندار با بیان این‌که در جریان سفر رئیس‌جمهوری به استان 38 تفاهم‌نامه به مبلغ 20 میلیارد تومان امضا شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین تفاهم‌نامه‌های امضا شده در این سفر مربوط به گلخانه 500 هکتاری در شرق استان بود. باید سالانه یک حرکت جهشی 5 تا ۱۰ درصدی در زمینه تسهیلات رونق تولید و اعتبارات اشتغال و روستایی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که در یک و نیم سال گذشته نزدیک به هزار و  600میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های تولیدی از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید پرداخت شده، بیان کرد: بیش از 320 میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان‌قیمت برای اشتغال با همکاری دهیاران به روستاییان پرداخت شده است. 

این مسئول با اشاره به این‌که در یک و نیم سال گذشته بیش از 42 هزار شغل در سامانه رصد ثبت شده است، یادآور شد: از اشتغال روستایی حمایت می‌کنیم و تسهیلات ارزان‌قیمت ارائه می‌شود. تولید میگو در استان از هزار و 600 تن در سال گذشته به دو هزار و 600 تن در سال 97 رسیده است. مقرر شد 400 هکتار زمین برای پرورش میگو به بومیان اختصاص داده شود. در یک سال گذشته 1500 پروژه بوم‌گردی از محل تسهیلات ارزان‌قیمت اجرا شده است که در سفر رئیس‌جمهوری 70 پروژه به صورت متمرکز افتتاح شد.


افتتاح373طرح در حوزه کشاورزی 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان از افتتاح 373 طرح در حوزه کشاورزی استان خبر داد و گفت: از این طرح‌ها، 79 طرح در گنبدکاووس، 67 طرح در علی‌آباد، 62 طرح در آق‌قلا، 28 طرح در رامیان، 21 طرح در کلاله، 19 طرح در گرگان، 17طرح در آزادشهر، 16 طرح در کردکوی، 15 طرح در مراوه‌تپه، 14 طرح در مینودشت، 12 طرح در گالیکش، 11 طرح در بندرترکمن، 7 طرح در گمیشان و 5 طرح در بندرگز با اعتبار 5 هزار و 410 میلیارد ریال اجرا و آماده بهره‌برداری است. بهره‌برداری از این طرح‌ها دو هزار و 817 فرصت شغلی جدید فراهم می‌کند.

«مختار مهاجر» ادامه داد: این طرح‌ها در بخش تجهیز آبیاری نوین و تامین آب کشاورزی (169 طرح)، بخش تولید و پرورش دام و طیور (93 طرح)، شیلات و آبزیان (33 طرح)، تولیدات گیاهی زراعی، باغی و مکانیزاسیون(27 طرح)، صنایع تبدیلی و تکمیلی (24 طرح)، جنگل، مرتع و آبخیزداری (22 طرح) و عشایری (5 طرح) است. 

وی اضافه کرد: گلستان با جای دادن 7 اقلیم از 13 اقلیم دنیا و دارا بودن 667 هزار هکتار زمین زراعی، 30 هزار هکتار باغ، 3 میلیون واحد دامی، 970 واحد مرغداری، 482 هزار هکتار جنگل، 862 هزار هکتار مرتع و دسترسی به 110 کیلومتر از ساحل دریای خزر از قطب‌های مهم کشاورزی ایران است. در شرایط فعلی کشاورزان گلستانی 5 درصد تولید محصول کشاورزی کشور را برعهده دارند که طبق گزارش این سازمان، در سال زراعی قبل چهار میلیون و 983 هزار تن محصول تولید شد.


بهره‌برداری از 11 طرح عمرانی

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان هم گفت: همزمان با دهه مبارک فجر و چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 11 طرح عمرانی این اداره کل با اعتباری بیش از 120 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد.

«حسین محبوبی» ادامه داد: این طرح‌ها شامل 6 طرح مهندسی و ساخت، دو پروژه در بخش شهرسازی و معماری و 3 پروژه در بخش بازآفرینی شهری و مسکن است. اجرای آسفالت در 6 راه روستایی، بهره‌برداری از 20 واحد مسکن مهر در بندرترکمن، بهره‌برداری از مسجد و 68 واحد تجاری در سایت مسکن مهر زیتون گرگان از دیگر پروژه‌های قابل بهره‌برداری در دهه فجر امسال است.

وی بیان کرد: رونمایی از طرح جامع و تفصیلی شهرهای نوکنده و سیمین‌شهر با اعتبار 963 میلیون ریال از طرح‌های مهم بخش شهرسازی و معماری است که سیاست توسعه شهر را برای افق 10‌ساله تعیین و در اختیار شهرداری برای انجام امور عمرانی قرار خواهد داد.


راه‌اندازی آبگرمکن‌های خورشیدی در مراوه‌تپه 

در دهه فجر 25دستگاه آبگرمکن خورشیدی در روستای «ارکلی آق‌تقه» شهرستان مرزی مراوه‌تپه به بهره‌برداری رسید.
 مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اعلام این خبر گفت: این آبگرمکن‌ها در راستای بهره‌گیری از انرژی طبیعی برای نخستین‌بار در روستاهای گلستان به بهره‌برداری رسیدند.«ابوطالب قزلسفلو» افزود: هر یک از آبگرمکن‌های خورشیدی نصب شده با 200 لیتر ظرفیت دارای لوله هیلروسیفون است.وی اظهارکرد: این پروژه با 990میلیون ریال هزینه از محل اعتبارات صیانت ملی توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری به بهره‌برداری رسیده است.


افتتاح  و آغاز عملیات اجرایی 70 طرح در بندرترکمن 

همزمان با دهه مبارک فجر، آیین متمرکز افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 70 پروژه عمرانی، اقتصادی و اشتغالزایی شهرستان بندرترکمن برگزار شد. در این مراسم 50 پروژه عمرانی با اعتبار 84 میلیارد ریال و 20 پروژه اقتصادی با اعتبار 741 میلیارد ریال و فراهم کردن 192 فرصت شغلی افتتاح یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد. خانه بهداشت روستای پنج‌پیکر هم با زیربنای 80 متر‌مربع و هزینه یک میلیارد و 200 میلیون ریال به بهره‌برداری رسید. همچنین کلید 5 واحد مسکونی ساخته شده از محل اعتبارات حساب صد امام خمینی(ره) به مددجویان این روستا تحویل داده شد.


سهم‌بندرگز  در دهه فجر 

فرماندار گفت: همزمان با دهه فجر 89 پروژه عمرانی، تولیدی، اقتصادی و اشتغال‌زایی با اعتبار 408 میلیارد و 80 میلیون ریال در این شهرستان افتتاح و کلنگ‌زنی می‌شود و برخی تا پایان این دهه افتتاح خواهد شد.

«حسین احمدی» اظهار کرد: از این تعداد 53 پروژه با اعتبار 173 میلیارد و 885 میلیون ریال عمرانی و تعداد 32 پروژه با اعتبار 91 میلیارد و 995 میلیون ریال تولیدی، اقتصادی و خدماتی خواهد بود و برای 72 نفر شغل ایجاد می‌شود.وی ادامه داد: عملیات ساخت 4 پروژه مربوط به مسکن 64واحدی محرومان، مدرسه خیری ابراهیم‌آباد، فاز 2 طرح هادی حسین‌آباد و پارک روستایی نیز آغاز خواهد شد.احمدی گفت: طرح هادی در روستای کارکنده، فاز 2 تصفیه‌خانه فاضلاب شهرک صنعتی، مدرسه سه‌کلاسه گز غربی، احداث سازه سنگی ملاتی وطناء، بهسازی آسفالت بزرگراه بندرگز-کردکوی، فاز یک سورتینگ و چیپس میوه و کارگاه صنایع‌دستی از مهم‌ترین طرح‌های این شهرستان هستند که به بهره‌برداری خواهند رسید.


بهره‌برداری از 22 طرح منابع طبیعی 

مدیر کل منابع طبیعی گلستان هم در مورد طرح‌های به بهره‌برداری رسیده در حوزه مدیریت خود طی دهه فجر بیان کرد: 22 طرح در حوزه منابع طبیعی و به مناسبت دهه فجر به بهره‌برداری رسید. از این تعداد، 5 پروژه نهالکاری مربوط به مناطق بیابانی در شهرستان‌های آزادشهر، آق‌قلا، گالیکش، گنبدکاووس و مراوه‌تپه، 4 پروژه هلالی آبگیر، 2 پروژه جنگلکاری در مراوه‌تپه و کلاله و یک پروژه طرح ترسیب کربن در آزادشهر است.

 «ابوطالب قزلسفلو» گفت: 6 طرح سازه و ملات در بخش آبخیزداری، 4 طرح بند خاکی و یک طرح سازه گابیونی از دیگر طرح‌های آماده بهره‌برداری این اداره کل در دهه مبارک فجر است. وی کمک به تامین معیشت پایدار و ممانعت از مهاجرت روستاییان، مقابله با کانون‌های بحرانی گرد و غبار، کاهش بیابان‌زایی و ممانعت از فرسایش بادی، مدیریت سیلاب، کنترل فرسایش و رسوب و مقابله با چالش‌های بحران آب و تقویت آبخوان را از اهداف اجرای پروژه‌ها و طرح‌های آبخیزداری استان عنوان کرد. قزلسفلو اظهار کرد: گلستان به دلیل موقعیت جغرافیایی در معرض حوادث مختلف طبیعی همچون سیل است که برای کاهش این آسیب‌ها، مدیریت حوضه‌های آبخیز در دستور کار قرار دارد.


گشایش کارگاه تولید پوشاک در کلاله 

یک کارگاه مکانیزه تولید پوشاک در روستای «کوسه» از توابع بخش مرکزی کلاله در شرق گلستان هم به بهره‌برداری رسید.
 فرماندار در آیین افتتاح این واحد تولیدی اظهار کرد: راه‌اندازی این موجب اشتغال 12نفر شده است.
«محمد حمیدی» افزود: کارگاه مکانیزه تولید پوشاک با 2 میلیارد ریال تسهیلات کم‌بهره و 500 میلیون ریال آورده شخصی راه‌اندازی شده است.
وی افزود: این کارگاه با تجهیزات مدرن، پوشاک با برند معتبر تولید خواهد کرد که نمونه آن در گلستان وجود ندارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید