• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 17 بهمن 1397
کد مطلب : 47269
+
-

رهاورد صنعتی خراسان در چهلمین فجر

37 هزار میلیارد ریال برای پروژه‌های عمرانی دهه فجر در خراسان رضوی، شمالی و جنوبی سرمایه‌گذاری شد

عمران
رهاورد صنعتی خراسان در چهلمین فجر

فاطمه رجب‌زاده|   خراسان رضوی-خبرنگار:


دهه فجر امسال در جای‌جای استان‌های خراسان بیش از 2220 پروژه عمرانی افتتاح می‌شود. دولت برای اجرای این پروژه‌ها حدود 37 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است. 


1800 پروژه برای خراسان رضوی 

سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی تعداد پروژه‌های عمرانی قابل افتتاح دهه فجر امسال را برای استان خراسان رضوی 1803 مورد اعلام کرد. این پروژه‌ها با 25 هزار و 474 میلیارد ریال تکمیل شده و به مرحله بهره‌برداری رسیده است. 

به گفته «وحید قربانی»، ۴۶ دستگاه اجرایی و ۴۵ شهرداری استان متولی اجرای این پروژه‌ها بودند. مشهد، چناران و سبزوار به ترتیب با 206، 127 و 110 مورد بیشترین سهم از تعداد پروژه‌های افتتاحی این دهه را دارند. به علاوه جهاد کشاورزی با 281 و کمیته امداد امام خمینی (ره) با 228 پروژه بیشترین تعداد را بین سایر دستگاه‌های اجرایی به بهره‌برداری رسانده‌اند. به طوری که در بخش کشاورزی و منابع طبیعی توامان ۳۵۱ پروژه با 2026 میلیارد ریال اجرا شده که نسبت به دهه فجر سال قبل ۶۳ درصد بیشتر است. 

او بیان کرد: در بخش صنعت و معدن با افزایش 3 برابری نسبت به سال قبل 44 پروژه با 8800 میلیارد ریال افتتاح می‌شود. ۷ پروژه شهرک‌های صنعتی هم با اعتبار ۲۹ میلیارد ریال تکمیل شده است. 
سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی پروژه‌های تامین آب و شبکه‌ها‌ی فاضلاب را 69 مورد اعلام کرد که 252 میلیارد ریال اعتبار دارد. 239 پروژه برق هم با 1089 میلیارد ریال به سرانجام رسیده و ۴۳ پروژه گازرسانی با 2174 میلیارد ریال در لیست پروژه‌های افتتاحی قرار گرفته است. ۲۴ پروژه احداث راه جاده‌ای و بین‌شهری با ۶۴۹ میلیارد ریال از دیگر اقدامات زیرساختی دولت در این استان است که در دهه فجر از آنها رونمایی می‌شود. 

به گفته قربانی، خدمات عشایری ۷ پروژه را با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال اجرا کرده، توسعه و عمران روستایی با ۶۴۵ میلیارد ریال ۳۱۵ پروژه اجرا کرده و طرح‌های بخش محرومیت‌زدایی 247 پروژه را با 338 میلیارد ریال اجرا کرده است. طرح‌های توسعه شهری هم با رشد 47 درصدی نسبت به دهه فجر پارسال ۲۳۸ پروژه را با 2297 میلیارد ریال اعتبار نهایی و آماده بهره‌برداری کرده است. 
وی از برنامه‌ریزی برای افتتاح ۲۷ طرح با بیش از ۷۴۰ زیرپروژه مخابراتی خبر می‌دهد که 2671 میلیارد ریال اعتبار داشته است. 
این مقام مسئول گفت: سهم بخش بهداشت و درمان از پروژه‌های دهه فجر 61 پروژه با ۵۹۰ میلیارد ریال اعتبار و 40 پروژه در بخش آموزش با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال است. 


استقبال از دهه فجر با 1031 پروژه 

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: دهه فجر امسال در خراسان جنوبی 1031 پروژه افتتاح می‌شود که این تعداد تا پایان دهه بیشتر خواهد شد. از آنجا که قصد داشتیم آمار این پروژه‌ها را براساس واقعیت اعلام کنیم، تعداد پروژه‌هایی را که پیشرفت فیزیکی بالایی داشتند در نظر نگرفتیم. هنگامی که این پروژه‌ها به اتمام برسد آمار قطعی اطلاع‌رسانی می‌شود. 

«سیدمجتبی علوی‌مقدم» اعتبار این پروژه‌ها را حدود 4879 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: 3977 میلیارد ریال از این اعتبارات دولتی و 902 میلیارد ریال از محل اعتبارات سرمایه‌گذاری و تسهیلات تامین شده است. 
او از آغاز عملیات اجرایی ٢٥ پروژه در این دهه خبر داد و افزود: در بیرجند 134 پروژه افتتاحی، 6 پروژه کلنگ‌زنی و از این تعداد ٩٩ پروژه روستایی و 41 پروژه شهری است و اعتبار اجرای این پروژه‌ها 740 میلیارد ریال است. 

در خوسف 81 پروژه شامل ٢٢ پروژه روستایی و 59 پروژه شهری به بهره‌برداری می‌رسد که با 215 میلیارد ریال اجرا شده است. 
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی پروژه‌های شهرستان بشرویه را 93 مورد اعلام کرد و گفت: ٤٧ پروژه از این تعداد شهری است و پروژه‌های افتتاحی این شهرستان با 317 میلیارد ریال اجرا شده است. 

علوی‌مقدم ادامه داد: ١٩١ پروژه شهرستان درمیان افتتاح می‌شود و عملیات اجرایی یک پروژه آغاز خواهد شد که 87 پروژه از افتتاحی‌ها روستایی و 15 پروژه شهری است. 555 میلیارد ریال هم اعتبار برای اجرای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری شده است. به علاوه به گفته او، سربیشه با ١١٠ پروژه و ٤٠٠ میلیارد ریال و زیرکوه با 82 پروژه و 487 میلیارد ریال به استقبال دهه فجر می‌رود. در سرایان ٧٢ پروژه شامل ٢٤ پروژه روستایی و ٤٩ پروژه شهری با ٢٠٢ میلیارد ریال افتتاح می‌شود. 

این مقام مسئول تعداد پروژه‌های فردوس را 54 پروژه شامل 40 پروژه شهری و 14 پروژه روستایی اعلام کرد که با اعتبار 313 میلیارد ریال اجرا شده است. در شهرستان قائنات هم 105 پروژه با اعتبار 599 میلیارد ریال به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته علوی‌مقدم، در نهبندان هم ١٠٤ پروژه متشکل از ٧٠ پروژه روستایی و 34 پروژه شهری با اعتبار374 میلیارد ریال اجرا شده و سهم طبس از پروژه‌های دهه فجر 108 مورد است که با 671 میلیارد ریال افتتاح می‌شود. 


افتتاح ۹۸۳ پروژه در خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی گفت: ۹۸۳ پروژه با 6400 میلیارد ریال اعتبار به مناسبت دهه فجر در استان به بهره‌برداری می‌رسد. 
«محمدعلی شجاعی» افزود: از این تعداد ۲۴۴ پروژه در بجنورد، ۱۴۸ پروژه در اسفراین، ۱۲۶ پروژه در فاروج، ۱۱۵ پروژه در راز و جرگلان، ۹۲ پروژه در شیروان، ۹۳ پروژه در مانه و سملقان، ۹۳ پروژه در گرمه و ۷۲ پروژه در جاجرم به بهره‌برداری می‌رسد 

به گفته فرماندار بجنورد از میان پروژه‌های افتتاحی بجنورد، پروژه‌های مخابراتی در این شهرستان بیشترین اعتبارات را دارد. شهرک‌های صنعتی، اداره کل نوسازی مدارس، توزیع برق، راه و شهرسازی، آب و فاضلاب شهری، اداره ورزش و جوانان و دانشگاه علوم پزشکی بیشترین پروژه‌ها را اجرا کرده‌اند. 

«محمود ثمینی» خاطرنشان کرد: از این تعداد پروژه در بجنورد ۱۱ پروژه ملی است و با اعتبار ٧٠ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده و ۸۱ پروژه استانی هم با اعتبار ٨٠٠ میلیارد ریال اجرا شده است. منابع مالی باقی پروژه‌ها از دیگر بخش‌ها تامین شده و برابر با 340 میلیارد ریال است.

این خبر را به اشتراک بگذارید