• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47241
+
-

گذر صنایع آذربایجان‌شرقی از خام فروشی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی: یکی از سیاست‌های دولت در استان فراوری صنعتی است

صنعت
گذر صنایع آذربایجان‌شرقی از خام فروشی

سید مرتضی احمدپور |‌ تبریز – خبرنگار:

آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب‌های صنعتی کشور در دهه‌های اخیر با سرمایه‌گذاری‌های زیادی روبه‌رو بوده است. نگاهی به وضعیت صنعت استان نشان می‌دهد که این بخش توانسته در زمینه‌های مختلف از جمله صنایع غذایی‌، فولاد‌، فرش‌، پتروشیمی و نفت، و صنایعی مانند مس و آلومینیوم به سهم مطلوبی در کشور برسد. استقرار واحدهای بزرگی مانند ماشین‌سازی، تراکتور‌سازی و ده‌ها کارخانه بزرگ فولاد در 7 شهر این استان زمینه را برای اشتغال میلیونی فراهم کرده است. در حال حاضر، علاوه بر نیروهای بومی استان‌، نیروهای متخصص از استان‌های دیگر نیز در این صنایع مشغول به کار هستند. استاندارد‌سازی این واحدهای صنعتی و کاهش مخاطرات صنعتی شدن گام موازی مسئولان استان در توسعه صنعتی استان به شمار می‌رود. 


صدور مجوز برای 43 هزار واحد صنعتی در استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با همشهری اظهار می‌کند: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب، 43 هزار مجوز تاسیس و توسعه در استان صادر شده است که 90 درصد این مجوزها مربوط به واحدهای جدید است.
«حسین نجاتی» با بیان این‌که نزدیک به یک میلیون نفر در بخش صنایع استان مشغول به کار هستند ادامه می‌دهد: سهم آذربایجان شرقی در کشور نیز قابل توجه است. 65/5 درصد واحدهای صنعتی کشور در آذربایجان شرقی مستقرند و اکثر واحدهای صنعتی کوچک با کمتر از 10 نیروی کار فعالیت دارند. 
وی اظهار می‌کند: با وجود مشکلاتی که در سال‌های اخیر برای صنعت استان پیش آمده این بخش توانسته است سهم ارزش افزوده خود را از تولید استان تثبیت کند و حتی افزایش دهد. در حال حاضر، 28 درصد سهم ارزش افزوده استان متعلق به این بخش است.


رتبه اول مقاطع فولادی در خاور میانه 

نجاتی با بیان این‌که میزان سرمایه‌گذاری در بخش فولاد استان در سال‌های گذشته رتبه یک کشوری را دارد می‌گوید: در زمینه مقاطع فولادی نه‌تنها رتبه یک کشوری را داریم، بلکه در خاور میانه و شمال آفریقا نیز رتبه اول به آذربایجان شرقی اختصاص دارد. سالانه 5/2 میلیون تن مقاطع فولادی در استان تولید می‌شود که 24 درصد ظرفیت کشوری است.وی اظهار می‌کند: در زمینه تولیدات فولادی طویل نیز رتبه یک کشوری و رتبه چهارم خاورمیانه به آذربایجان شرقی اختصاص دارد و با وجود چالش‌های اخیری که در بخش فولاد پیش آمده امکان توسعه وجود دارد.

نجاتی عنوان می‌کند: با وجود فرسوده بودن برخی واحدهای فولادی در استان و افزایش هزینه تولید، درون‌زایی در این صنعت به‌خوبی رخ داده و بخشی از آن به سمت سرمایه‌گذاری در فراوری فلزهای دیگر ترکیبی متمرکز شده است که قابلیت تولید در بخش فولاد صنعت استان را به‌شدت بالا می‌برد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان شرقی با اعلام این‌که رویکرد مسئولان ارشد استانی برای سرمایه‌گذاری بر خروج از خام‌فروشی متمرکز شده است بر فراوری محصولات معدنی در استان تاکید می‌کند و می‌گوید: یکی از سیاست‌های دولت در استان فراوری صنعتی است که بر این اساس، انتظار داریم با فراوری بیشتر مواد معدنی از جمله سنگ آهن‌، مس و آلومینیوم ارزش افزوده صنعت در استان سهم بیشتری به دست آورد.

وی با اشاره به این‌که بخش‌های صنعتی در استان در سال‌های اخیر دچار مشکلات زیادی شده‌اند‌ می‌گوید: با وجود مشکلات زیاد در صنایع دیگر، بخش فولاد و بخش مواد غذایی توانسته است مدیریت خوبی داشته باشد و صنایع غذایی استان یکی از شاخصه‌های صنعتی بودن استان در کشور و حتی جهان را حفظ کرده است.


افزایش 4 برابری واحدهای صنعتی استاندارد 

مدیر ‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان با اشاره به افزایش واحدهای صنعتی در استان در سال‌های گذشته به همشهری می‌گوید: یکی از اولویت‌های دولت همزمان با افزایش این واحدهای صنعتی، توسعه واحدهای تحت پوشش و نظارت استاندارد است تا توسعه صنعتی موجب مخاطرات بیشتر نشود. بر این اساس، افزایش 4 برابری واحدهای صنعتی استاندارد در استان را به نسبت اوایل انقلاب شاهد هستیم.

«سامان فرشی» ادامه می‌دهد: در حالی که تنها 15 درصد از واحدهای صنعتی استان تحت پوشش این اداره کل بودند، اکنون این میزان به 57 درصد رسیده و برنامه‌ریزی برای پوشش دادن تعداد بیشتری واحد را مد نظر داریم.

وی عنوان می‌کند: نظارت مستمر بر واحدهای صنعتی وجود دارد و برای سهولت فعالیت‌ها تعداد شعبه‌های استاندارد در استان از 4 به 7 شعبه رسیده و روند نظارت‌ها نیز الکترونیکی است که موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
فرشی بر استفاده از توان کارشناسان بخش خصوصی برای نظارت بر واحدهای صنعتی تاکید و اظهار می‌کند: با توجه به الکترونیکی بودن روند نظارت‌ها، آزمایش‌ها و تمامی مراحل دیگر به صورت کامل رصد شده و فعالان صنعتی از سلامت این نظارت‌ها مطمئن باشند.


  تولید 4 میلیون تن ماده غذایی در استان 

رئیس انجمن صنایع غذایی استان با بیان این‌که آذربایجان شرقی در بخش صنایع غذایی توانسته است سهم مناسبی در کشور به دست آورد می‌گوید: در حال حاضر، 534 واحد تولیدی مواد غذایی به صورت مجوز‌دار در استان فعال هستند و نزدیک به 4 میلیون تن ماده غذایی تولید می‌کنند. «یونس ژائله» ادامه می‌دهد: این حجم از مواد غذایی در شاخه‌های مختلف نه‌تنها نیاز استان را تامین می‌کند، بلکه به استان‌های دیگر و بیش از 60 کشور جهان نیز صادر می‌شود و در بخش شیرینی و شکلات حضور جهانی ما ملموس‌تر است. این استان رتبه اول تولید انواع کیک و شکلات را دارد و قادر به تامین نیمی از نیاز کشور است‌؛ موضوعی که نشان از توانمندی خاص استان در این زمینه دارد و تنها 20 هزار نفر به صورت مستقیم در بخش صنایع غذایی و کارخانه‌های بزرگ مشغول به کار هستند. وی‌ عنوان می‌کند: یکی از شاخصه‌های بخش مواد غذایی استان توسعه فناوری در این بخش است، به نحوی که قادر به رقابت با تولید‌کنندگان جهانی بوده و این موفقیت بر اثر سرمایه‌گذاری 15 هزار میلیارد ریالی در سال‌های اخیر رخ داده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید