• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 16 بهمن 1397
کد مطلب : 47181
+
-

خیز زمستانی قیمت میوه و تره‌بار

گوجه‌فرنگی، کاهو و خیار صدرنشین رشد قیمت‌ها در بازار میوه و تره‌بار شدند

بازار
خیز زمستانی قیمت میوه و تره‌بار

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار


بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی کشور، مشکلات حمل‌ونقل و بازاررسانی، دخالت دولت در تنظیم بازار و برخی سیاست‌های صادراتی موجب تندتر شدن نبض قیمت‌ها در بازار میوه و مرکبات و سبزی و صیفی شده است.
به گزارش همشهری، کورس مواد پروتئینی و اقلام خوراکی در آستانه شب عید آغاز شده است. بازار میوه و مرکبات طی چند‌ ماه گذشته متاثر از رشد تولید و برخی ممنوعیت‌های صادراتی، آرامش نسبی را تجربه می‌کرد اما وقوع بارندگی‌های اخیر و جاری شدن سیل در مناطق جنوبی کشور، آزادسازی صادرات برخی اقلام سبزی و صیفی و مداخله دولت در بازار میوه و مرکبات با خرید و ذخیره‌سازی‌ مرکبات، زمینه افزایش قیمت‌ها در بازار این اقلام را فراهم کرد به‌نحوی که علاوه بر رشد نسبی قیمت سیب، پرتقال، نارنگی و خیار برخی اقلام سبزی و صیفی مانند گوجه‌فرنگی و انواع کاهوی پیچ و رسمی در رقابت با سایر اقلام برای افزایش قیمت‌ها صدرنشین شدند.
با این روند قیمت عمده‌فروشی گوجه‌فرنگی و انواع کاهوی رسمی و پیچ در میدان مرکزی میوه و تره‌بار از 2 تا 2هزار و 500 تومان به  4تا 5 هزار تومان افزایش یافته است. رشد قیمت مصوب عمده‌فروشی این اقلام در میدان مرکزی میوه و تره‌بار موجب شده تا با احتساب سود خرده‌فروشی مصوب 35درصدی عرضه این محصولات در مراکز سطح شهر و تخلف برخی میوه‌فروشان، قیمت این محصولات از 8 تا 15هزارتومان در نقاط مختلف شهر تهران و بنابر کیفیت محصول در‌نوسان باشد.

نرخ میوه و مرکبات تابع عرضه و تقاضاست
حسن صابری، رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران در گفت‌وگو با همشهری گفت: در چند روز گذشته بارندگی شدید و وقوع سیل در مناطق جنوبی کشور موجب از بین رفتن سبزی و صیفی تولیدی در برخی مناطق و مشکلات حمل‌ونقل و بازاررسانی آن در سایر مناطق شده است، علاوه بر آن سیاست وزارت جهادکشاورزی در زمینه آزادسازی صادرات گوجه‌فرنگی در فصل کاهش تولید و عرضه، موجب هجوم صادرکنندگان به مراکز تولید این محصول و خرید گوجه‌فرنگی به قیمت 3 تا 4هزار تومان در مزرعه شده است. این امر موجب شده تا بقیه کشاورزان نیز حاضر به فروش انواع محصولات خود مانند سبزی، صیفی و فرنگی‌جات نباشند. درواقع نوعی رقابت برای افزایش قیمت فروش این اقلام در مراکز تولید ایجاد شده است. 
حسن صابری نرخ عمده‌فروشی دیروز کاهو پیچ در میدان مرکزی میوه و تره‌بار را 4 تا 5 هزار تومان و قیمت کاهوی رسمی را 4هزار تومان اعلام کرد و افزود: با احتساب نرخ خرده‌فروشی مصوب 35درصدی و هزینه‌های پاک‌کردن و دورریز این محصول در میوه‌فروشی‌های سطح شهر، قیمت خرده‌فروشی کاهو پیچ به 7 تا 8 هزار و کاهو رسمی به 5 تا 6 هزار تومان رسیده است. به گفته او، در بازار صیفی‌جات نیز قیمت عمده‌فروشی انواع خیار رسمی و درختی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار به 4 هزار تومان و خیار دستچین به حدود 5 هزار تومان افزایش یافته که این روند نرخ خیار در بازار خرده‌فروشی را 7 تا 8 هزار تومان افزایش می‌دهد.

دخالت‌های تنظیم بازاری و گرانی میوه 
رئیس اتحادیه صنف بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه در سال گذشته این موقع قیمت هر کیلوگرم سیر به 15هزار تومان رسید اما امسال به‌دلیل وفور محصول از کیلویی 3 تا 5 هزار تومان به فروش رسیده و حتی برخی کشاورزان سیر تولیدی خود را دور ریختند، گفت: بازار مرکبات نیز روال عادی را طی می‌کرد اما اقدام مسئولان تنظیم بازار برای خرید تضمینی سیب و پرتقال موجب افزایش قیمت‌ها شد. 
صابری افزود: قیمت پرتقال شمال تا پیش از ورود مسئولان تنظیم بازار در میدان مرکزی میوه و تره‌بار 2 تا 3هزار تومان بود اما دست‌اندرکاران تنظیم بازار پرتقال شمال را برای تنظیم بازار شب عید به نرخ هر کیلو 3هزار و 100تومان خریدند که با احتساب هزینه‌های بسته‌بندی، سورت، سردخانه، سبد و کرایه قیمت تمام‌شده این محصول به 4هزار و 300تومان می‌رسد. همچنین سیب درختی را به نرخ 7هزار و 980تومان خریداری کردند که قیمت تمام‌شده آن با هزینه‌های سردخانه و حمل‌ونقل به 9 تا 9هزار و 500 تومان می‌رسد و درنهایت نیز دولت باید برای فروش این محصولات و تنظیم بازار شب عید یارانه بدهد. صابری تأکید کرد: نیازی به ورود دولت به بازار میوه و تره‌بار نبود اما برخلاف سال‌های قبل که مسئولان تنظیم بازار از آذر‌ماه برای خرید این محصولات اقدام می‌کردند امسال با تأخیر و در دی ‌ماه این کار را انجام دادند که در نهایت موجب کاهش عرضه و افزایش قیمت عمده‌فروشی سیب و پرتقال در میدان مرکزی میوه و تره‌بار و خرده‌فروشی‌های سطح شهر شد.





این خبر را به اشتراک بگذارید