• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 47040
+
-

خلاصه‌ای از تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی تهران

شورا
خلاصه‌ای از تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی تهران

لایحه‌ای که دیروز در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت با عنوان «تعیین نرخ عوارض تردد در محدوده‌های مرکزی شهر برای سال 98» ارائه شده بود، اما با رأی اعضای شورا عنوان آن به «عوارض کاهش ترافیک و آلودگی هوا در محدوده‌های مرکزی شهر تهران برای سال 98» تغییر کرد. همچنین این لایحه 11ماده داشت که در شورا به 13ماده رسید و تصویب شد. خلاصه برخی از ماده‌های مهم این مصوبه را پس از اصلاح در زیر می‌خوانید:
  عوارض تردد وسایل نقلیه در محدوده‌های مربوطه طی هر روز، برابر است با حاصل ضرب نرخ پایه به مبلغ 230هزار ریال با احتساب 15درصد عوارض توسعه حمل‌ونقل ریلی در ضریب مربوط به محدوده تردد، براساس جدول شماره یک، ضریب مربوط به ساعت تردد براساس جدول شماره 2، ضریب مربوط به آلایندگی وسیله نقلیه براساس جدول شماره3 و ضریب مربوط به زمان پرداخت، براساس جدول شماره 4.
  درصورت ورود یا تردد در هر 2 محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) تنها عوارض محدوده طرح ترافیک اخذ می‌شود.
  چنانچه وسیله نقلیه تنها در ساعات اوج (6:30تا 10یا 16تا 19) رویت شود، ضریب یک و در صورتی که در ساعات غیراوج (10تا 16) رویت شود، ضریب 0.7اعمال می‌شود.
  شهرداری مجاز است در شرایط وارونگی دما و تجاوز شاخص آلودگی از عدد 100نسبت به افزایش نرخ پایه حداکثر 50درصد اقدام کند.
  عوارض تردد وسایل نقلیه بیماران خاص، افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی که درمان ایشان مستلزم ورود به طرح است، در سقف مجوزهای ورودی در کل سال با ضریب یک‌دهم محاسبه می‌شود. وسایل نقلیه با پلاک ویلچر (ژ) که درمان ایشان مستلزم ورود به طرح است، مشمول پرداخت عوارض موضوع این مصوبه نیستند. جانبازان 25درصد و بالاتر با تأیید بنیاد شهید و امور ایثارگران مشمول پرداخت عوارض نمی‌شوند.
  عوارض تردد وسایل نقلیه پلاک تهران که در زمینه جابه‌جایی مسافر و بار فعالیت می‌کنند با پروانه فعالیت شهرداری، ضریب 0.5دارند. افزایش 15درصد نرخ عوارض سالانه مشمول این ماده نمی‌شود. البته درصورتی که خودروهای آژانس و مؤسسات اتومبیل کرایه، روزانه 3سند سفر در سامانه سفربرگ شهرداری اخذ کنند، عوارض تردد آنها با ضریب 0.3محاسبه می‌شود. این ضریب برای خودروهای حمل بار پلاک سفید با دریافت باربرگ از سامانه مربوطه هم خواهد بود. وانت‌بارهای پلاک «ع» درصورت استفاده از باربرگ، مشمول عوارض نمی‌شوند. عوارض خودروهای سواری و مینی‌بوس پلاک «ع» با ضریب 0.3محاسبه می‌شود. ضریب سرویس مجاز مداری، خودروهای آموزشگاه‌های رانندگی با رعایت سقف مجوزهای مصوب شورای حمل‌ونقل و ترافیک 0.3است.
  به ازای صدور مجوز ورود در کل سال برای هر خودرو، یک‌میلیون و 200هزار ریال بابت بهای خدمات اخذ می‌شود.
  شهرداری 100درصد اضافه درآمد از اجرای این مصوبه نسبت به درآمد حاصل از 96را صرف توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اقدامات پیشگیرانه کاهش اثرات ناشی از آلودگی هوا کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید