• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 28 شهریور 1402
کد مطلب : 203253
+
-

فیلم‌های کودکی که در جشنواره خلاصه می‌شوند

تلاش برای برگزاری سالانه جشنواره فیلم کودک و نوجوان

گزارش
فیلم‌های کودکی که در جشنواره خلاصه می‌شوند

فهیمه پناه‌آذر-روزنامه‌نگار

به‌بهانه رونمایی از پوستر جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان، مراسمی در شهر میزبان (اصفهان) برگزار شد؛ جشنواره‌ای که به‌گفته دبیر جدید، قرار است به شکل سالانه برگزار شود.

بازگشت جشنواره‌ کودک  به اصفهان

روز گذشته اصفهان میزبان مراسم رونمایی پوستر جشنواره سی‌وپنجم فیلم کودک و نوجوان بود؛ جشنواره‌ای که قرار است در آن 40کشور به رقابت بپردازند. مجید زین‌العابدین، دبیر جشنواره از مدیران رسانه ملی است که چند وقتی می‌شود مدیریت بنیاد فارابی را برعهده گرفته است. وی در این مراسم می‌گوید: «سعی داریم جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان از حالت موسمی و فصلی به‌صورت سالانه برگزار شود و تنها به چند روز در سال خلاصه نشود.»
زین‌العابدین در ادامه از بازگشت جشنواره به اصفهان گفته و اینکه جشنواره بعد از 4سال به شهر میزبانش بازگشته است. از دیگر موضوعاتی که دبیر جشنواره به آن اشاره می‌کند، زمان برگزاری جشنواره است و اینکه ‌ماه مهر برای بچه‌های اصفهان نوید رویداد هنری سینمایی است. شهر اصفهان مایه افتخار ایرانیان است. اصفهان پتانسیل‌هایی دارد که بار‌ دیگر هنر هنرمندان و سینماگران ایران را در سطح ملی و بین‌المللی معرفی کند.

رقابت 40کشور
به‌گفته‌ زین العابدین که نخستین تجربه دبیری‌اش را دارد، در حال حاضر بیش از ۴۰کشور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان شرکت کرده‌اند. همچنین بیش از ۸۳۵نفر از کودکان و نوجوانان برای بخش داوری آثار و بیش از ۳۷۷کودک و نوجوان نیز برای بخش خبرنگاری جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند.

  المان‌های یک پوستر
وی درباره پوستر جشنواره نیز عنوان کرد: «پوستر جشنواره سی‌وپنجم از بین طرح‌های مختلف و ضمن مشورت با کارشناسان گرافیک به سرانجام رسید. استفاده از رنگ فیروزه‌ای با معماری و عقبه فرهنگی ما عجین است و در این پوستر تلاش شده از این رنگ استفاده شود. در این پوستر، نماهایی از معماری اصفهان دیده می‌شود.»

فیلم‌هایی که به فکر فروش هستند
جشنواره سی‌وپنجم در حالی از 15مهر‌ماه در اصفهان برگزار می‌شود که با گذشت سال‌ها هنوز وضعیت تولید و اکران فیلم‌های کودک و نوجوان مشخص نیست و هنوز هم این ژانر نتوانسته در گیشه و جذب مخاطب جایگاه خودش را به‌دست بیاورد. به‌زعم خیلی‌ها بیشتر فیلم‌های حوزه کودک و نوجوان باید در کنار وجه آموزشی و کیفیت سینمایی به سمت مخاطب و فروش بیشتر بروند؛ این در حالی است که وزارتخانه‌های مرتبط مثل آموزش و پرورش هم هیچ برنامه حمایتی از تولید فیلم‌ها ندارند و گاهی وضعیت فیلم‌ها به‌گونه‌ای است که ترجیح داده می‌شود کودکان و نوجوانان فیلم‌های در حال اکران را تماشا نکنند.

میزبانی اصفهان و بلوغ جشنواره

در این مراسم رونمایی، یکی از میزبانان حاضر در جلسه معاون فرهنگی شهردار اصفهان بود که عنوان کرد جشنواره بعد از ۳۵دوره به بلوغ رسیده و جامعه به شور و نشاط حاصل از برپایی آن نیازمند است. به‌دنبال این هستیم که جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان را به محله‌های اصفهان ببریم و فیلم‌های کودکان و نوجوانان را در تمام مناطق به‌ویژه محله‌های کم‌برخوردار به نمایش دربیاوریم؛ چراکه این جشنواره متعلق به همه کودکان ایران و جهان است و امیدواریم رسانه‌ها بتوانند اخبار، پیامدها و ثمرات این رویداد را به سمع و نظر همه مخاطبان برسانند.
در پایان این مراسم از پوستر سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان با طراحی بهزاد خورشیدی رونمایی شد.‌
سی‌و‌پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان از پانزدهم تا بیستم مهرماه سال‌جاری در اصفهان برگزار می‌شود.‌


 

این خبر را به اشتراک بگذارید