• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 15 بهمن 1397
کد مطلب : 46992
+
-

خروج نقدینگی از بورس شتاب گرفت

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک افت سنگین، 2500واحد معادل1/5درصد افت کرد

بورس
خروج نقدینگی از بورس شتاب گرفت

شاخص کل بورس تهران دیروز با یک افت سنگین 1.5درصد افت کرد. تحلیلگران بر این باورند که بازار سهام تحت‌تأثیر رویداد‌های سیاسی با افت نقدینگی مواجه شده است و این احتمال وجود دارد که روند خروج نقدینگی در بورس تحت‌تأثیر ریسک‌های سیاسی و اقتصادی تا پایان سال شتاب بیشتری بگیرد.
به گزارش همشهری، شاخص بورس در مبادلات روز گذشته با یک افت 2500واحدی معادل 1.5درصد افت کرد و در محدوده 157هزارو 300واحد قرار گرفت. این نزول که از 7مهر‌ماه آغاز شده تاکنون منجربه خروج گسترده سهامداران شده است؛ به‌طوری که در این مدت ارزش روزانه معاملات به شکل محسوسی کاهش یافته و روزانه از هزار تا 1500میلیارد تومان به 700تا 800میلیارد تومان رسیده است.
تحلیلگران بر این باورند بروز تنش‌های سیاسی، اعمال تحریم‌ها و احتمال کاهش درآمد شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر تحریم‌ها منجر به فرار سرمایه‌گذاران و خروج نقدینگی از بورس شده است.

آنچه اکنون بیش از هر چیز دیگری بازار سهام را تهدید می‌کند کاهش مقدار سودآوری شرکت‌های بورس تحت‌تأثیر تحریم‌هاست، چراکه مطابق برخی گزارش‌ها بعضی شرکت‌های صادرات محور که نقش زیادی در بورس دارند تحت‌تأثیر تحریم‌ها با مشکلاتی در صادرات و نقل و انتقال ارز مواجه شده‌اند. 
در چنین شرایطی تحلیلگران بر این باورند که اگر مشکلات سیاسی حل نشود خروج نقدینگی از بورس سرعت بیشتری خواهد گرفت و احتمالا شاخص بورس تا پایان سال تا مرز 145هزار واحد عقب نشینی خواهد کرد و ده‌ها هزار میلیارد تومان از دارایی سهامداران دود خواهد شد. مهدی کباری، مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات در همین رابطه گفت: مسائل سیاسی نسبت به مشکلات اقتصادی نقش پررنگ تری را در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران ایفا می‌کنند، اگر مشکلات سیاسی کشور برطرف شود بازار سرمایه نیز روند مطلوب‌تری را در پیش خواهد گرفت.

نزول تا پایان سال ادامه دارد

بهزاد صمدی یک تحلیلگر دیگر بازار سهام هم در این‌باره به همشهری گفت: بازار سهام دیروز تحت‌تأثیر نزول سنگین وارد یک دوره بد شد. به اعتقاد من بازار تا پایان سال حرفی برای گفتن ندارد و صرفا وارد یک شیب نزولی ملایم به‌صورت فرسایشی خواهد شد و من فکر می‌کنم که از محدوده 154هزار واحد هم به سمت ارقام پایین‌تری یعنی تا محدوده 145هزار واحد نزول خواهد کرد. او درباره عواملی که منجر به نزول بازار سهام شده است، گفت: شرایط سیاسی و شبهاتی که در مورد کانال مالی ایران و اروپا وجود دارد منجر به خروج سرمایه‌گذاران شده و میزان نقدینگی در بازار سرمایه را به‌شدت کاهش داده است.
صمدی تأکید کرد: حتی نقدینگی موجود در برخی سهام خاص ازجمله برخی بانک‌ها قفل یا اصطلاحا به‌دلیل صف‌های فروش حبس شده است. بدیهی است در چنین شرایطی جریان خروج نقدینگی از بورس سرعت بیشتری خواهد گرفت.
این تحلیلگر بازار سهام در پاسخ به این پرسش که نقدینگی بعد از خروج از بورس به سمت چه بازار‌هایی حرکت خواهد کرد، گفت: با توجه به افزایش ریسک بازار سهام جذابیت سپرده‌های بانکی و اوراق بدهی به‌دلیل کم ریسک بودن بیشتر شده است، همین عامل منجر خواهد شد که سرعت خروج نقدینگی از بورس بیشتر شود و این نقدینگی به سمت بازار اوراق بدهی و سپرده‌های بانک حرکت کند.

کمبود نقدینگی عامل بی‌انگیزگی

نوید خاندوزی یک کارشناس دیگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت:کمبود نقدینگی در بازار سهام دلیل اصلی بی‌انگیزگی معامله‌گران است. در واقع ناتوانی در برابر تأمین نقدینگی در گردش بازار و در عین حال انتظار برای تصمیم‌های دولتی در نحوه حمایت از روند معاملات بازار سهام باعث شده تا معامله گران با استراتژی کوتاه‌مدت نگری در بازار قدم بردارند.
این کارشناس بازار سرمایه از تأثیر ایجاد کانال مالی ایران با اروپا (SPV) بر بازار سرمایه سخن گفت و افزود: بررسی این موضوع با ابعاد پیچیده مواجه است، اما در مجموع چنانچه ایجاد این کانال صرفاً برای انتقال دارو و تجهیزات پزشکی و غذایی به‌کار گرفته شود، کارکرد آن چندان برای بازار سرمایه جذاب نخواهد بود.

سهامداران اطمینان خاطر ندارند

علی حاجی کرم تحلیلگر بازار سرمایه هم در این‌باره گفت: افت قیمت و کمبود تقاضا در بازار درحالی اتفاق افتاده که شاهد تحرکات مثبتی در بازارهای جهانی بودیم به‌طوری که روی تا محدوده 2800دلار، مس تا حوالی 6200دلار و نفت تا محدوده 63دلار رشد کردند اما در نهایت بازار با افزایش عرضه و افت قیمت به‌کار خود پایان داد. او افزود: به‌نظر می‌رسد علاوه بر بهبود وضعیت بازارهای جهانی، سرمایه‌گذاران به اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه‌گذاری در بورس و تزریق نقدینگی به آن نیاز دارند.

   زنگ خطر برای بورس در سال 98

بهزاد صمدی تحلیلگر تکنیکال بازارسهام به افزایش سرمایه شرکت‌های بورس اشاره کرد و گفت:تعداد شرکت‌هایی که قرار است سرمایه‌شان را افزایش دهند روزبه‌روز در حال افزایش است و این زنگ خطری برای بازار سهام به‌ویژه در سال 98 است. صمدی با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل آورده نقدی سهامداران است، گفت: افزایش سرمایه از محل آورده نقدی منجر می‌شود روند حبس پول بیشتر شود چرا که بخش زیادی از نقدینگی سرمایه‌گذاران صرف این افزایش سرمایه خواهد شد و این موضوع هم می‌تواند به‌ویژه در سال بعد منجر به نزول شاخص بورس شود. او با بیان اینکه بازار سهام کشش این حجم از افزایش سرمایه‌های شرکت‌ها را ندارد، تأکید کرد: حتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها منجر به رقیق شدن سهام شرکت‌ها و افت قیمت سهام می‌شود؛ به همین دلیل بورس در سال آینده با مشکل بزرگی به‌دلیل بالا بودن تعداد و مقدار افزایش سرمایه شرکت‌ها مواجه است.

این خبر را به اشتراک بگذارید