• شنبه 19 آبان 1403
  • السَّبْت 7 جمادی الاول 1446
  • 2024 Nov 09
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46904
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/m97R
+
-

فیلم 92

یک عاشقانه آرام

سعید مروتی



اولین فیلم بلند سینمایی پیمان معادی پس از 2 تجربه موفق حضور در فیلم‌های «درباره‌الی» و «جدایی نادر از سیمین» و برخورداری از اعتبار جهانی آثار فرهادی، ساخته شد. 

فیلم کم‌ بازیگر، کوچک و جمع‌جوری که در سی‌امین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و هم سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را گرفت و هم مهناز افشار سیمرغ بهترین بازیگر زن را دریافت کرد. در حالی که تهیه‌کننده در تدارک اکران دوم بهار بود، داستان تحریمی‌های حوزه هنری پیش آمد و نام فیلم‌ معادی به فهرست سیاه راه یافت.

کل سال91 به دعوای تحریم گذشت و در نهایت «برف روی کاج‌ها» یک ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری روی پرده رفت. مقایسه «متن» با «حاشیه» نشان می‌داد، نگرانی مخالفان فیلم چنان بی‌جهت و بی‌مبناست که گویی دوستان برف روی کاج‌ها را با فیلم دیگری اشتباه گرفته‌اند. کل داستان خیانت زن که جنجال‌های فراوانی آفرید درباره فیلمی بود که درامش با خیانت مرد شروع می‌شد و در ادامه با خروج مرد از داستان، همه چیز به نمایش تنهایی زن اختصاص می‌یافت؛ زنی که در نهایت و پس از طلاق، رابطه عاطفی کمرنگی با پسر جوانی می‌یابد و در انتها هم مرد که معشوقه‌اش ترکش کرده به خانه بازمی‌گردد. 

برف روی کاج‌ها فیلمی کوچک و صمیمی است و در مقایسه با فیلم‌های فراوانی که با مضمون مظلومیت زنان ساخته شدند و با شعار و فریاد کارشان را پیش بردند، بدون اینکه لحن فمینیستی آزاردهنده‌ای بیابد، در حد محدود و مشخص قصه‌اش حرکت می‌کند و با پرسوناژهای کم‌تعدادش به انسجامی در خور دست می‌یابد؛ رگه عاشقانه فیلم هم از بیرون به جهان اثر تحمیل نشده و از دل شرایط و روابطی که در قصه وجود دارد، رشد و نمو می‌یابد. عاشقانه‌ای با کمترین حرارت و دامنه که البته همین هم در نهایت برای فیلم دردسر درست کرد و یک‌سال اکرانش را به تعویق انداخت. فیلمبرداری سیاه و سفید محمود کلاری و بازی مهناز افشار، جور فیلمنامه بیش از حد مینی‌مالیستی معادی را می‌کشند. برف روی کاج‌ها به عنوان عاشقانه‌ای آرام تماشاگرش را ناراضی از سالن به بیرون نفرستاد. چنانکه فیلم با وجود تحریم و شرایط بد اکران، نسبتا خوب فروخت. 

تئاتر 92

سالکشتگی
مهرداد رهسپار 



در سال1392، نمایشگاه‌های بین‌المللی با تمرکز بر دوره مدرن هنر ایران برگزار شد. «ایران مدرن» نمایشگاهی بود که در «جامعه آسیایی» نیویورک از سپتامبر 2013 تا ژانویه 2014 برگزار شد. ایران مدرن با نمایش آثار 26هنرمند ایرانی مانند بهمن محصص، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، احمد عالی، منیر فرمانفرماییان و قاسم حتجی‌زاده، سعی در ارائه نیم‌رخی از وضعیت هنری ایران در سال‌های پیش از انقلاب داشت. نمایشگاه مهم دیگری که نگاهی هم به وضع هنر مدرن ایران داشت «مدرنیته جمعی» بود که در مرکز ژرژ پمپیدو پاریس برگزار شد. این نمایشگاه به تجربه مدرنیته جهانی از 1905 تا 1970 می‌پرداخت. آثار هنرمندانی مانند پروانه اعتمادی، بهجت صدر، فریده لاشایی و حسین زنده‌رودی از ایران در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

تجسمی 92

ایران مدرن 
علی بختیاری 



در سال1392، نمایشگاه‌های بین‌المللی با تمرکز بر دوره مدرن هنر ایران برگزار شد. «ایران مدرن» نمایشگاهی بود که در «جامعه آسیایی» نیویورک از سپتامبر 2013 تا ژانویه 2014 برگزار شد. ایران مدرن با نمایش آثار 26هنرمند ایرانی مانند بهمن محصص، پرویز تناولی، حسین زنده‌رودی، احمد عالی، منیر فرمانفرماییان و قاسم حتجی‌زاده، سعی در ارائه نیم‌رخی از وضعیت هنری ایران در سال‌های پیش از انقلاب داشت. نمایشگاه مهم دیگری که نگاهی هم به وضع هنر مدرن ایران داشت «مدرنیته جمعی» بود که در مرکز ژرژ پمپیدو پاریس برگزار شد. این نمایشگاه به تجربه مدرنیته جهانی از 1905 تا 1970 می‌پرداخت. آثار هنرمندانی مانند پروانه اعتمادی، بهجت صدر، فریده لاشایی و حسین زنده‌رودی از ایران در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید