• یکشنبه 11 شهریور 1403
  • الأحَد 26 صفر 1446
  • 2024 Sep 01
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46898
+
-

اراده سیاسی برای احیای نگین فیروزه‌ای

کارگروه نجات دریاچه ارومیه   در دولت یازدهم تشکیل شد

مریم سمائی

دریاچه ارومیه که به نگین فیروزه‌ای شمال‌غرب کشور مشهور است در سال92 حال خوشی نداشت و در حال تبدیل شدن به شوره‌زاری عظیم بود. اگرچه از دهه70 روند خشک‌شدن دریاچه ارومیه به مرور در حال شکل‌گیری بود و کارشناسان بارها این مسئله را به مسئولان گوشزد کرده بودند اما هیچ اقدام اساسی‌ای صورت نگرفته بود تا اینکه 5سال پیش کارگروه نجات دریاچه ارومیه در دولت یازدهم تشکیل شد و رئیس‌جمهوری دستور تأمین تمام منابع مالی مورد نیاز برای نجات دریاچه را صادر کرد. 

در 29مرداد‌ماه بود که روزنامه‌ها نوشتند: «در نخستین نشست هیأت‌دولت به ریاست حسن روحانی با تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه، رئیس‌جمهوری از این کارگروه خواسته است که ظرف 2‌ماه راهکارهای نجات دریاچه را تدوین و جهت تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه کند.» 

وضعیت دریاچه ارومیه به قدری بغرنج شده بود که معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط‌زیست، در نخستین سفر کاری‌اش در سازمان محیط‌زیست، به شهر ارومیه رفت تا در مورد وضعیت دریاچه و راهکارهای ارائه شده تحقیق کند.

 او درحالی‌که دولت‌ها را بزرگ‌ترین تخریب‌کنندگان محیط‌زیست عنوان کرد، گفت که هم‌اکنون اراده سیاسی بین دستگاه‌های مختلف به‌وجود آمده و انتظار می‌رود با مشارکت مردم و عزم جدی جوامع محلی، این مشکل برطرف شود.



حذف کنکور؛ نمی‌شود که نمی‌شود

مجلس در سال1392 طرحی را مبنی بر اختصاص 85درصد ظرفیت پذیرش دانشجو
 برمبنای سابقه تحصیلی تا سال1397 مصوب کرد

شبنم سیدمجیدی


بارها برای حذف غول کنکور برنامه‌های متنوعی چیده شده است. یک‌بار در سال86 برای حذف کنکور ورود به دانشگاه‌ها، قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر مبنای آن باید تا سال91 کنکور حذف می‌شد. وقتی این پروژه با قطعیت شکست خورد، یک‌بار دیگر تصمیم گرفته شد که کنکور در سال92 حذف شود که آن هم با شکست مواجه شد. سپس در همان سال92 مجلسی‌ها هدف‌گذاری بعدی خود را برای سال97 قرار دادند، تا حداقل نقش کنکور را کمرنگ‌تر کنند و در این میان بارها مسئولان آموزش‌وپرورش وعده حذف کنکور را در سال‌های مختلف دادند که این اتفاق نیفتاد.

وقتی مصوبه مجلس در سال1386 برای حذف کنکور در پایان سال اول برنامه پنجم توسعه به نتیجه نرسید، در سال1392 برنامه‌ریزی جدیدی جریان یافت تا شاید نقش کنکور در فرایند آموزش عالی کمرنگ‌تر شود. نمایندگان مجلس در قالب طرح سنجش و پذیرش دانشجو مصوب کردند که تأثیر سابقه تحصیلی به‌صورت تدریجی و صعودی هر سال افزایش یابد و در همه سال‌هایی که حرف حذف کنکور برای ورود به دانشگاه‌های کشور به میان می‌آمد، همیشه نبود زیرساخت‌ها به‌عنوان دلیل اصلی اجرا نشدن این طرح عنوان می‌شد. در سال92 نیز وقتی بحث افزایش میزان تأثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجویان به میان آمد بعضی‌ها نگران نمره‌فروشی در مدارس با شهریه‌های بالا بودند که عبدالوحید فیاضی -سخنگوی کمیسیون آموزش در مجلس- با رد این موضوع گفت: کنکور به نفع عده‌ای است که مافیای کنکور را شکل داده‌اند و می‌خواهند این آزمون برای همیشه بماند، اما قطعاً حذف تدریجی آن امکانپذیر است.

حالا شایعاتی برای حذف کنکور در سال98 مطرح شده است که البته وزیر آموزش‌وپرورش می‌گوید شدنی نیست. اما بنا به گفته عبدالرسول عمادی -رئیس مرکز سنجش آموزش وزارت آموزش‌وپرورش- مصوبه سال1392 مجلس مبنی بر ورود بدون کنکور به ۸۵‌درصد ظرفیت دانشگاه‌ها قابل اجراست و در کنکور سال98 اعمال می‌شود. البته این نکته را باید درنظر داشت که همیشه رقابت در کنکور بر سر همان 15درصد ظرفیت دانشگاه‌های سطح بالای کشور بوده است نه 85درصد باقیمانده!


 

این خبر را به اشتراک بگذارید