• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46886
+
-

تفریح و استراحت کنار دریاچه پایتخت

فاز نخست دریاچه چیتگر ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید

تفریح و استراحت کنار دریاچه پایتخت

شیوا نجفی

پس از گذشت 40سال، فاز نخست دریاچه محدوده بوستان چیتگر به نام دریاچه شهدای خلیج‌فارس (دریاچه چیتگر) ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ رسما بهره‌برداری شد و ۱۳۴ هکتار حوزه آبگیر و ۱۱۲هکتار حوزه پیرامونی و فضای سبز اطراف آن افتتاح شد تا مجموعه ماندگاری تا 50سال آینده باشد.

از آنجا که آبگیری دریاچه در فصل زمستان(از ابتدای دی تا پایان فروردین) انجام می‌شود و 150هکتار اراضی دریاچه و مجموعه 400هکتاری که در این منطقه تملک شده، از گذشته حقابه داشته، حقی از اراضی کشاورزی ضایع نشد. 

در همین سال، پس از اتمام فاز اول، ساخت فاز دوم طرح به مساحت ۱۴۰هکتار در جنوب بزرگراه شهید‌همدانی (در ادامه بزرگراه رسالت و شهید حکیم) شامل تونل شهدای غزه (ادامه بزرگراه شهید همدانی) و جزایر آبی (ابوموسی یک‌هکتارو‌نیم، تنب‌بزرگ یک‌هکتار و تنب کوچک نیم‌هکتار)، محور چهارباغ، پارک آبی و مونوریل در دستور کار شهرداری قرار گرفت. در فاز بعدی 400هکتار اراضی پیرامون دریاچه به انواع کاربری‌های فرهنگی، طبیعی، گردشگری و پیاده‌راه سلامت اختصاص یافت. همچنین ساخت سدی به طول 730متر که تمام ویژگی‌های یک سد را دارد نیز آغاز شد. 

عملیات احداث این دریاچه فقط 2سال به طول انجامید و اوایل سال90 کلنگ ساخت آن با حفر گودال عظیم 134هکتاری در شمال شرق پارک چیتگر زده شد. دریاچه مصنوعی چیتگر با مساحت ۱۳۰هکتار در شمال‌غرب تهران و منطقه۲۲ شهرداری تهران واقع شده است. در مجاورت آن ۱۲۰‌هکتار مجموعه تفریحی نیز در پهنه خشکی ایجاد شده. عمق این دریاچه در کناره‌ها بین یک‌ونیم تا 2متر است، اما در اواسط دریاچه عمق به ۱۲متر هم می‌رسد. در ساخت دریاچه مصنوعی شهدای خلیج‌فارس 34تیم اجرایی، 8مهندس مجاور و 30تخصص مهندسی مختلف فعال بودند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید