• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46855
+
-

تصویب بسته ساماندهی بازار خودرو در ستاد اقتصاد مقاومتی

بسته ساماندهی بازار خودرو با هدف حمایت از خودروسازان برای عبور از بحران کنونی تصویب شده است


کاهش شدید عرضه در حالی موجب تداوم نوسان قیمت خودروهای داخلی به‌رغم نزدیک شدن قیمت برخی از این خودروها به قیمت‌های حاشیه بازار شده که معاون وزیر صنعت از تصویب بسته ساماندهی بازار خودرو در ستاد اقتصاد مقاومتی خبر می‌دهد.

بلاتکلیفی بیش از 13 هزارخودروهای وارداتی دپوشده در گمرکات کشور با وجود ارائه دستورالعمل اجرای مصوبه هیأت وزیران برای ترخیص این خودروها و کاهش شدید تیراژ تولید خودروهای داخلی موجب سیر صعودی قیمت خودرو در حاشیه بازار شده است اما دست‌اندرکاران تنظیم بازار خودرو از تصویب بسته ساماندهی بازار خودرو در ستاد اقتصاد مقاومتی برای حمایت از خودروسازان برای عبور از شرایط بحرانی موجود خبر می‌دهند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بسته ساماندهی بازار خودرو به تصویب ستاد اقتصاد مقاومتی کشور به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور رسیده است، گفت: این بسته دارای چند سرفصل و محور اصلی است که از آن جمله می‌توان به تأمین سرمایه در گردش خودروسازان در بخش ارزی و ریالی، با هدف بازگشت به سقف تولید قبلی، واگذاری دارایی‌‌‌‌‌‌های غیرمولد خودروسازان تا سقف هزارمیلیارد تومان، داخلی‌سازی قطعات و کاهش ۳۰درصدی وابستگی ارزی خودروسازان به خارج از کشور اشاره کرد.

به گزارش شاتا، فرشاد مقیمی ضمن تأکید بر زمان‌‌بر بودن تحویل خودروهای معوق به‌دلیل نیاز به دور‌زدن تحریم‌‌ها افزود: در هر صورت، شرایط تحریم وجود دارد؛ ولی آنچه در شرایط کنونی از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار بوده این است که مکانیزم‌هایی را برای دور زدن تحریم‌‌ها با هدف واردات قطعات مورد نیاز خودروسازان به‌منظور حفظ و ادامه چرخه تولید، با جدیت دنبال کنیم.

بلاتکلیفی خودروهای وارداتی
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت  گفت: پس از آنکه واردات خودرو ممنوع شد و خودروهای وارداتی چندین‌ماه در گمرک بلاتکلیف ماندند، هیأت دولت در مصوبه ۱۶دی‌ماه مقرر کرد ثبت سفارش خودروهایی که داخل گمرک هستند و تا ۱۶مرداد قبض انبار گمرکی دارند، احیا شود تا این خودروها از گمرک ترخیص شوند. سیدمهدی نیازی به خانه ملت گفت: وزارت صنعت در سال‌جاری، ثبت سفارش جدیدی برای خودرو ندارد و تنها خودروهای موجود در گمرک که ثبت سفارش آنها در سال گذشته و اوایل سال۹۷ انجام شده ترخیص خواهند شد.

او افزود: خودروهای موجود در گمرک تعیین تکلیف می‌شوند، برخی از این خودروها پرونده قضایی دارند که در مصوبه‌ای که ان‌شاءالله سران 3قوا به ما می‌دهند- سیر مراحل تجاری از مراحل قضایی جدا خواهد شد. بنابراین خودروهای داخل گمرک ترخیص می‌شوند سپس قوه قضاییه به پرونده‌ آنها رسیدگی کرده و با متخلفان برخورد می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید