• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 14 بهمن 1397
کد مطلب : 46854
+
-

شرط وزیر نیرو برای انتقال آب خزر به سمنان و تهران

انرژی
شرط وزیر نیرو برای انتقال آب خزر به سمنان و تهران


تردید نکنید هیچ پروژه انتقال آبی در کشور اجرا نمی‌شود؛ مگر آنکه مطالعات کامل در مورد آن انجام شود و تمام مسائل مرتبط با آن را قبل از اجرا درنظر بگیریم.
این تازه‌ترین موضع رسمی رضا اردکانیان، وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی درباره انتقادها از انتقال آب دریای خزر به برخی استان‌های مرکزی ازجمله سمنان، تهران و البرز است. به گفته او، موضوع انتقال آب یک موضوع صفر و یکی نیست و باید بنا بر اقتضائات هر منطقه نسبت به این موضوع تصمیم‌گیری شود. در ماه‌های اخیر برخی نمایندگان عمدتا شمالی در مجلس شورای اسلامی به پیگیری طرح انتقال آب دریای خزر در دولت و نهاد ریاست‌جمهوری، به استان‌های دیگر انتقاد کرده‌اند؛ چالشی که سنگ‌بنای آن در آبان‌ماه سال91 در دولت محمود احمدی‌نژاد گذاشته شد و خسرو ارتقایی، مدیرعامل وقت شرکت آب منطقه‌ای تهران برای نخستین‌بار از انجام مطالعات برای طرحی خبر داد که با هدف تأمین نیاز روزافزون آب پایتخت و حومه، انتقال آب بین‌حوزه‌ای از شمال البرز به جنوب البرز را در دستور کار داشت. سیدحسن رضوی، مدیرعامل فعلی شرکت آب منطقه‌ای تهران هم به‌تازگی با تأکید بر این مسئله که انتقال آب خزر به سمنان برای 3‌استان قزوین، کرج و تهران انجام خواهد گرفت، اعلام کرده است: هم‌اکنون این پروژه در دست مطالعه افراد ذی‌صلاح قرار دارد و به‌نظر می‌رسد که تا افق ۱۴۲۰ نمی‌توان برنامه دقیقی را برای آن در نظر گرفت.

برق مجانی صادر نمی‌شود
به‌گزارش همشهری، وزیر نیرو دیروز در نشستی به خبرنگاران گفت: خط قرمز وزارت نیرو برای صادرات برق، صادر نکردن در ماه‌های نیاز داخلی است. او تأکید کرد: برق ایران به هیچ کشوری به‌صورت مجانی صادر نمی‌شود و راهکارهایی برای دریافت پول ناشی از صادرات برق به عراق، افغانستان و پاکستان درنظر گرفته شده و در روز‌های آینده میزبان وزیر انرژی عراق خواهیم بود و برای نهایی کردن یک برنامه سه ساله به‌منظور اصلاح زیرساخت‌های برق عراق، ساخت نیروگاه، بازسازی شبکه و اصلاح تلفات اقداماتی را انجام خواهیم داد. اردکانیان از صادرات برق به سوریه از طریق عراق خبر داد و گفت: برخی از مشتریان برق ایران مانند عراق بدهی‌هایی دارند که با توجه به محدودیت‌های جابه‌جایی دلار برای ایران، در حال رایزنی برای دریافت مطالبات خود هستیم.

دریافتی وزیر نیرو؛ 11میلیون تومان
وزیر نیرو همچنین با بیان اینکه در وزارت نیرو رویکرد اصلی شفافیت و جلوگیری از رانت در قراردادها، مناقصه‌ها و مزایده‌هاست، درباره میزان حقوق دریافتی خود از وزارت نیرو بیان کرد: بنده به‌عنوان مأمور از سوی دانشگاه صنعتی شریف در وزارت نیرو منصوب شده‌ام و دریافتی‌ام ۱۱‌میلیون تومان است که ۷‌میلیون آن توسط دانشگاه صنعتی شریف و مابقی آن که حدود ۴‌میلیون تومان است توسط نهاد ریاست‌جمهوری پرداخت می‌شود. وی افزود: ماشین شخصی ندارم ولیکن منزلم شخصی‌ است و به جز پول چای و آب تمام هزینه‌های شخصی‌ام در وزارت را خودم پرداخت می‌کنم؛ البته حقوق قبل از وزارتم بین 120تا‌130میلیون تومان بود.

مکث

قبض مجازی برای پرمصرف‌ها
اردکانیان از صدور قبض مجازی برای مشترکین پرمصرف برق در ماه‌های آینده خبر داد و با بیان اینکه وزارت نیرو منتظر تأیید نهایی تغییر تعرفه پرمصرف‌هاست، گفت: ما نمی‌خواهیم از جیب مردم به مشترکین پرمصرف یارانه پرداخت شود؛ بنابراین امیدواریم که هرچه سریع‌تر تعرفه‌ها اصلاح شود تا ما فرصت کافی برای آگاه‌سازی‌ مردم داشته باشیم. وی با بیان اینکه افزایش تعرفه برق پرمصرف‌ها جنبه تامین منابع مالی ندارد، گفت: این طرح مورد تأیید کمیسیون‌های مربوطه قرار گرفته و در سال‌جاری عملی می‌شود. اردکانیان خاطرنشان کرد: اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها به این دلیل است که این افراد به سمت کسانی که الگوی مصرف را رعایت می‌کنند سوق داده شوند و در این میان هزینه آب و برق کسانی که زیر الگو مصرف کرده‌اند به‌عنوان وجه در قبض آنها ذخیره می‌شود تا برای هزینه‌های ماه‌های بعد صرف شود. اردکانیان در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت کشت برنج در استان‌های غیرشمالی هم گفت: برنامه‌ای سه‌ساله داریم که کشت برنج در مناطق غیرشمالی کشور، ابتدا محدود و سپس متروک شود؛ به‌گونه‌ای که کشت برنج در مناطق غیرشمالی برای کشاورز دارای توجیه و به‌صرفه نباشد که تمامی تمهیدات لازم برای اجرای این برنامه اندیشیده شده‌است.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید